تجاری سازی نانوتراشه ای که برای تشخیص بیماری اسهال در دام است

به گزارش دَبی بلاگ، محققان دانمارکی قصد دارند نوعی زیست حسگر را تجاری سازی نمایند که قابلیت تشخیص بیماری اسهال در دام را دارد. در این حسگر از نانوتراشه استفاده شده است.

تجاری سازی نانوتراشه ای که برای تشخیص بیماری اسهال در دام است

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، با راه اندازی شرکتی به نام اینتروگیت (Enterogate)، محققان دانمارکی قصد دارند نوعی زیست حسگر را تجاری سازی نمایند که قابلیت تشخیص بیماری اسهال در دام را دارد. در این حسگر از نانوتراشه استفاده شده است.

این زیست حسگر که به وسیله محققان دانمارکی ساخته شده، مجهز به نانوتراشه بوده و می تواند باکتری های اسهال را در دام تشخیص داده و استفاده از ترکیبات ضد میکروبی را کاهش دهد.

این نوع تازه از حسگر های زیستی مبتنی بر فناوری نانو می تواند ذرات باکتری های اسهال آور را که هر ساله به دامداران خسارات اقتصادی زیادی می زند را جذب کند. تیمی از محققان دانشگاه صنعتی دانمارک این زیست حسگر تازهی را توسعه داده اند و قرار است با تاسیس شرکتی آن را تجاری سازی نمایند.

پروفسور وینی ای. سوندسن از محققان این پروژه می گوید: ما شاهد علاقه زیادی از سوی دامداران هستیم که با یاری این فناوری تازه حسگر زیستی، می توانند با سرعت بالا و هزینه کم بفهمند که آیا اسهال در دام های آن ها ناشی از عفونت با باکتری های اسهال است یا خیر. این فناوری تازه می تواند به بهبود قابل توجهی در رفاه حیوانات و کاهش خسارات اقتصادی برای دامداران منجر گردد. علاوه بر این، این روش آزمایش سریع می تواند به کاهش مصرف دارو های ضدمیکروبی و اطمینان از استفاده متمرکزتر از عوامل ضدمیکروبی در دامداری ها یاری کند.

پروفسور وینی ای. سوندسن از بخش زیست از بخش زیست مهندسی دانشگاه صنعتی دانمارک، این حسگر زیستی تازه را با همکاری پروفسور آندریاس هوگارد لاستسن توسعه داده است. وی می گوید: این فناوری در مبارزه با باکتری های مقاوم به دارو بسیار مهم است.

این حسگر زیستی تازه نتایج مثبتی در تشخیص باکتری E. coli محرک اسهال در آزمایش ها ارائه نموده است. این حسگر مبتنی بر ترکیبی از فناوری های نانو و تراشه است که در آن تراشه ای با سطحی از جنس طلا که با آنتی بادی هایی پوشش داده شده، می تواند بعضی از عوامل بیماری زا نظیر باکتری E. coli را که باعث اسهال در دام می شوند، جذب و نگهداری کند.

بازار درمان اسهال دام تنها در دانمارک حدود 110 میلیون کرون در سال است و وینی ای. سوندسن تخمین میزند که این حسگر زیستی تازه می تواند بیش از 40 درصد از بازار فعلی دانمارک را برای تشخیص و درمان به خود اختصاص دهد. این فناوری می تواند به بازار جهانی عرضه گردد و برای تشخیص تعدادی از بیماری های دیگر، هم در حیوانات و هم در انسان، توسعه یابد.

وینی ای. سوندسن می گوید: به وسیله فناوری نانو، سیگنال بسیار حساسی به دست می آوریم که به ما امکان می دهد باکتری ها را مقدار گیری کنیم، اما چالش بزرگ طراحی سیستم مناسب برای این آزمایش ها خواهد بود.

در بلندمدت، او انتظار دارد که بتواند این زیست حسگر را با هوش مصنوعی تکمیل کند تا این امکان فراهم گردد که از حجم داده های بزرگ برای تهیه نقشه ای از شرایط دام ها استفاده کند تا مناطقی را با بیشترین شیوع بیماری تعیین نماید.

درمان کنونی اسهال، تجویز عوامل ضدمیکروبی به کل دام ها است، اغلب بدون اینکه کشاورزان دلیل دقیق اسهال را بدانند. درمان ضدمیکروبی، به جای تشخیص، اغلب بر اساس مشاهدات سلامت دام است، زیرا ارسال نمونه ها به آزمایشگاه و تجزیه و تحلیل آن ها فرآیندی زمان بر و پرهزینه است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 بهمن 1400 بروزرسانی: 24 بهمن 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 22794

به "تجاری سازی نانوتراشه ای که برای تشخیص بیماری اسهال در دام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجاری سازی نانوتراشه ای که برای تشخیص بیماری اسهال در دام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید