ترفندهای هوشمندانه تغذیه کودک

به گزارش دَبی بلاگ، رفتن دانش آموزان به جلسه امتحان با شکم خالی و گرسنه باعث عدم تمرکز او در جلسه امتحان میشود.

ترفندهای هوشمندانه تغذیه کودک
توجه به تغذیه دانش آموزان در زمان امتحانات بسیار مهم و ضروری می باشد با اینکه درس خواندن بچه ها چندان احتیاج بچه ها را به انرژی افزایش نمی دهد، اما استفاده از غذای مناسب و مفید برای او ضروری می باشد. دانش آموزان و حتی بزرگسالان احتیاج دارند در طول امتحانات مواد غذایی مصرف نمایند که مواد مغذی مورد احتیاج آنها را تامین نماید تا بتوانند سریعتر بیندیشند و حافظه بهتری داشته باشند. و از مصرف غذاهایی که آنها را خواب آلوده مینماید پرهیز نمایند.

مصرف غذاهای چرب و سرشار از روغن و غذاهای پرادویه به زمان بیشتری برای هضم شدن احتیاج دارند و دانش آموز را تنبل می نماید و نباید پیش از امتحان از آنها استفاده نماید. بادام دانه ای با ارزش برای افزایش تقویت حافظه است و به حفظ آن نیز یاری می نماید. می توان بادام را در طول شب خیساندو صبح پوست آن را گرفت و با عسل طبیعی یا شیر به دانش آموز داد. مصرف انگور نیز باعث تقویت اعصاب، مغز، هوش و حافظه می گردد خرما به علت داشتن کلسیم و فسفر فراوان موجب تقویت سلولهای عصبی و مغز و فعالیتهای فکری می باشد.

مواد معدنی موجود در شیر و محصولات لبنی، سیب، زردآلو، موز، گریپ فروت، عسل طبیعی، کیوی، پرتقال، آلو، گیلاس، توت فرنگی، انجیر، خرما، سیب زمینی، غلات کامل، دانه های روغنی، سبزیجات برگ سبز، ماهی و گوشت به هوشیاری فکر بچه ها در زمان امتحانات یاری می نماید. استفاده از میان وعده های سبک و مغذی مانند میوه ها، آبمیوه های طبیعی، شیرها و مغزها نیز برای از بین بردن خستگی دانش آموزان مفید است.

رفتن دانش آموزان به جلسه امتحان با شکم خالی و گرسنه باعث عدم تمرکز او در جلسه امتحان میگردد. مصرف غذاهای شور و نمکی مانند پفک و چیپس پیش از امتحان باعث تشنگی می گردد. بعلاوه غذاهای نفاخ ممکن است باعث دل درد و نفخ گردد و نباید مصرف گردد.

سعی نمائید غذا دادن به بچه ها را در وعده های کوچک و سبک انتخاب نمائید چون بچه ها دارای معده کوچک تری نسبت به بزرگسالان می باشند و دادن وعده های غذایی سنگین و حجیم در طول روز و در دفعات کم باعث خواب آلودگی دانش آموز شده و او را بی حال می نماید.

آماده کردن ناهاری که فرزندتان در مهدکودک یا مدرسه با اشتهای کامل بخورد کار چندان ساده ای نیست. اینجاست که باید سیاست مادرانه یا پدرانه تان را به کار بگیرید و دست به کار شوید.

این سیاست و ترفندهای هوشمندانه رمز موفقیت شما در تهیه یک ناهار خوشمزه و بدون استرس است که از طرفی باعث می گردد از انتخاب مواد غذایی آماده و صنعتی بپرهیزید و از طرفی مطمئن باشید که فرزندتان غذایش را می خورد. برای آشنایی با این ترفندهای هوشمندانه با ما همراه شوید.

شما غذا را برای فرزندتان تهیه می کنید بنابر این نظر او را بپرسید. آنها را به خرید ببرید و بخواهید در تهیهی غذا یاریتان کند. این کار باعث می گردد ذائقهی غذایی آنها در جهت مناسب قرار بگیرد. از این گذشته با این روش فرزندتان غذایی که خودش در تهیه آن نقش داشته است را با لذت بیشتری می خورد.

وقتی بچه ها سر میز ناهارخوری می نشینند چندان به غذا فکر نمی نمایند. در واقع تمام هوش و حواسشان به بازی است. یعنی به فکر این هستند سریع چیزی بخورند و سراغ بازی بروند. برای همین سعی کنید آنها را سر میز معطل نکنید و غذاهای مغذی و ساده ای تهیه کنید مثل ساندویچ های برش داده شده، میوه های تازه و دسرهای سالم. اگر غذای ساده ای به دستشان ندهید هر روز مجبور خواهید بود ظرف غذای دست نخوردهی او را خالی کنید.

اگر برای شام پیتزای سالمی درست نموده اید (یا سفارش داده اید) و تکه هایی از آن مانده است دور نیندازید. خیلی از بچه ها عاشق پیتزای سرد برای ناهار هستند. پاستاهای شب نیز گزینه های خوبی محسوب می شوند. این گونه هم دغدغه چی درست کنم؟ را از خود دور نموده اید و هم ناهار مورد علاقهی فرزندتان را در ظرف غذایش گذاشته اید.

شما غذا را برای فرزندتان تهیه می کنید بنابر این نظر او را بپرسید. آنها را به خرید ببرید و بخواهید در تهیه غذا یاریتان کند. این کار باعث می گردد ذائقهی غذایی آنها در جهت مناسب قرار بگیرد. اگر از شام مرغ مانده باشد دست به کار شوید و به همراه نخود فرنگی و کاهو ساندویچ درست کنید و داخل ظرف غذایش بگذارید. میوه را نباید فراموش کنید.

پروتئین انرژی بچه ها را در طول روز تأمین می نماید. برای همین ضروری است غذاهایی تهیه کنید که حاوی گوشت قرمز، پنیر، تخم مرغ، انواع لوبیاها و دانه و مغزها باشند. این مواد غذایی برترین گزینه برای تأمین پروتئین بچه ها محسوب می شوند. خیلی از بچه ها عاشق تخم مرغ آب پز هستند و بعضی دیگر نان و پنیر را با اشتهای خوبی می خورند. همواره یک مشت کوچک از دانه ها و مغزهای روغنی در جیب های کوچکشان بریزید. در نهایت سعی کنید ذائقه بچه هایتان را به سمت مواد غذایی مغذی و سالم راهنمایی کنید. میوه را جایگزین هله هوله ها بکنید. دست به کار شوید و خودتان کیک و بیسکویت درست کنید. میوه و سبزیجات سالم را نباید فراموش کنید.

منبع: آشپزی و تغذیه بچه ها، فاطمه تقدسی نیا، نوید حکمت،صص93-89، چاپ دوم، قم، 1396

منبع: راسخون
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 21350

به "ترفندهای هوشمندانه تغذیه کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترفندهای هوشمندانه تغذیه کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید