تمایل سه کشور برای سرمایه گذاری در راه آهن رشت، آستارا

به گزارش دَبی بلاگ، موافقت نامه کریدور حمل ونقل بین المللی شمال- جنوب که امروز کارشناسان این کریدور را جهت توسعه برای ایران می دانند، سال 1379 در شهر سنت پترزبورگ به امضای وزرای حمل و نقل کشورهای ایران، هند و روسیه رسید.

تمایل سه کشور برای سرمایه گذاری در راه آهن رشت، آستارا

این کریدور را می توان مهم ترین حلقه تجارت بین جنوب، جنوب شرق آسیا و اروپا دانست چرا که امکان حمل انواع کالا را در کم ترین زمان و با حداقل هزینه نسبت به جهتهای عبوری از سایر کشورها و راه گذرها داشته باشد.

این کریدور در حدفاصل بندر چابهار و بندر عباس نقطه اتصال دریایی هند به کشورمان و سپس بندر امیر آباد، بندر انزلی و بندر آستارا برای اتصال به کشورهای حوزه خزر متعاقبا اروپای مرکزی و شمالی است.

اهمیت این راه گذر بین المللی ترانزیتی به حدی است که سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو تکمیل آن را از شب نان واجب تر می داند.

اما این کریدور دقیقا در نقاط اتصال به کشورهای طرف تفاهم موافقتنامه نوستراک (شمال - جنوب) فاقد زیرساخت حمل و نقل ریلی است.

طبق گفته رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی مشکل ایران در کریدور شمال - جنوب به ویژه از طریق بندر چابهار، در بخش پسکرانه و عدم اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور است اما در امتداد این کریدور، هنوز راه آهن قزوین - رشت به دریای خزر نرسیده و همین یکی از عوامل بی نتیجه ماندن کریدور شمال - جنوب برای ایران بوده است.

در این باره خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت کریدور شمال - جنوب گفت: این راه گذر یکی از جهتهای ترانزیتی بین المللی محسوب می شود و اگر این کریدور از بندرعباس تا بندر آستارا تکمیل شود شاهد یک تحول بین المللی خواهیم بود و علاوه بر اینکه ایران از این جهت ترانزیتی بهره مند می شود و می تواند حلقه اتصالی برای کشورهای جنوب و شرق آسیا، روسیه و اروپا باشد و همچنین می تواند جهت فعلی حمل کالا از هند و کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا به سمت اروپا را تغییر دهد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره مزیت های حمل کالا از کریدور شمال - جنوب گفت: طبق بررسی های اجرا شده، زمان سیر کالا از اروپا به سمت هند در این جهت از 40 روز به کمتر از 20 روز کاهش پیدا می کند و برآورد ه ها نشان می دهد که قیمت حمل کالا از کریدور شمال- جنوب تا 35 درصد کمتر می شود و این می تواند یک تحول بزرگ بین المللی را ایجاد کند.

وی ادامه داد: طبق مطالعات اجرا شده ، حداقل حجم صادرات از طریق این کریدور حدود 25 تا 30 میلیون تن است بنابراین زمان و هزینه کمتر مهمترین جذابیت این کریدور برای کشورهای منطقه محسوب می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تکمیل راه آهن رشت - آستارا گفت: برای تکمیل این کریدور از بندرعباس تا شهر بندری آستارا، موضوع مهم، احداث زیرساخت های ریلی است. در حال حاضر از بندر عباس تا منطقه ها مرکزی کشور ریل وجود دارد و این شبکه ریلی به نزدیکی رشت هم رسیده اما برای اتصال شبکه ریلی به آستارا باید 165 کیلومتر دیگر راه آهن احداث شود و برای اجرای این پروژه به 800 میلیون یورو اعتبار نیاز داریم.

خادمی اضافه نمود: برای اجرای مرحله اول این پروژه برای اینکه زودتر به دریا و ساحل خزر برسیم، احداث راه آهن رشت- کاسپین آغاز شده و از این طریق بار از شبکه ریلی به کشتی های رو - رو در بندر انزلی و سپس به بنادر روسیه می رسد.

وی از اتمام احداث راه آهن رشت- کاسپین تا انتها امسال خبر داد و گفت: این پروژه در حال حاضر پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و مصوبه هیات دولت برای این پروژه هم در سفر ریاست جمهوری به استان گیلان فعال شده است. در مرحله بعدی هم 110 کیلومتر راه آهن به سمت آستارا عملیاتی می شود که زیرسازی آن در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه ساخت راه آهن رشت- آستارا با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شده، گفت: ساخت 20 کیلومتر از این راه آهن از سمت آستارا به سمت جنوب از طریق قرارگاه خاتم آغاز شده است.

خادمی با اشاره به علاقه مندی کشورها برای فاینانس و سرمایه گذاری در این پروژه گفت: با توجه به اهمیت کریدور شمال- جنوب، کشورهایی از جمله روسیه، چین و هند در پی سرمایه گذاری و تکمیل این کریدور در بخش راه آهن رشت- آستارا بوده و هستند، البته علی رغم ابراز تمایل این کشورها، تامین مالی از منابع داخلی هم در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از دیگر زیرساخت های مهم و تاثیرگذار در این کریدور راه آهن چابهار - زاهدان است، گفت: برای تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان امکان استفاده 300 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی محقق شد که تا به امروز 200 میلیون یورو پرداخت شده و در حال پیگیری دریافت 100 میلیون یورو دیگر هستیم اما به غیر از آن برای تکمیل این پروژه به 250 میلیون یورو دیگر هم نیاز داریم.

بر اساس توافقنامه چابهار قرار بود دولت هند در تکمیل راه آهن چابهار - زاهدان در ایران سرمایه گذاری کند که این همکاری تا کنون جنبه عملی نیافته است و در این شرایط، یکی از گزینه های سرمایه گذاری در راه آهن آستارا هند اعلام می شود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 14 تیر 1401 بروزرسانی: 14 تیر 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 25486

به "تمایل سه کشور برای سرمایه گذاری در راه آهن رشت، آستارا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمایل سه کشور برای سرمایه گذاری در راه آهن رشت، آستارا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید