خبرنگاران دیوار کوتاه کارگران کشور در مقابل کرونا

به گزارش دَبی بلاگ، قزوین - خبرنگاران - نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: اقدامات پیشگیرانه علیه کرونا درحالی ادامه دارد که کارگران به عنوان 65 درصد جمعیت کشور از دایره این توجهات خارج مانده و دیوارشان در مقابل خطرات این بیماری کوتاه است.

خبرنگاران دیوار کوتاه کارگران کشور در مقابل کرونا

آیت اسدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد: چرا همه اقشار جامعه باید از اقدامات پیشگیرانه علیه بیماری کرونا بهره مند شوند، اما کارگران به عنوان جمعیتی عظیم که فعالیت بیشتری از خودشان نشان می دهند و نقش آنها امروز در مهار کرونا انکار نشدنی است، همچنان از امکانات و توجهات ویژه بهداشتی و پیشگیرانه محروم مانده اند؟

وی با بیان اینکه در مورد تغییر ساعات کاری برای کارگران تبعیض قایل شده اند، گفت: درحالی که نهادهای قانونگذاری و دولت، ساعات کاری کارمندان و دستگاه های اداری را کاهش داده اند، اما کارگران همچنان مثل ساعات قبلی فعالیت می کنند و هیچ تغییری برای آنها درنظر گرفته نشده است.

اسدی شرح داد: کارمندان بانک و سایر دستگاه های اداری کمتر از هشت ساعت در روز فعالیت می کنند تا تعداد مراجعات و تردد افراد در جامعه کاهش یافته و ویروس کرونا کمتر منتشر شود، اما کارگران همچنان 12 ساعت در روز کار می کنند و متاسفانه هیچ نظارت و مکانیزم بهداشتی برای آنها در نظر گرفته نشده است.

به گفته این فعال کارگری، بیشتر افراد جامعه از ماسک و مواد ضدعفونی در حین کار استفاده می کنند، اما اغلب کارگران در سرویس های رفت و برگشت کارخانه و محیط کار از داشتن ماسک و مواد ضدعفونی بی بهره بوده و مکان نشستن، غذاخوردن و سرویس های بهداشتی آنها کمتر گندزدایی و ضدعفونی می شود.

رییس کانون شوراهای اسلامی کار استان قزوین بیان داشت: به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نماز جمعه به عنوان یکی از مناسک مهم مذهبی، مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذاری و خیلی از اماکن ورزشی، فرهنگی و آموزشی تعطیل شدند، اما کارخانجات همچنان دایر هستند و این کارگران برای چرخاندن چرخ صنعت و توسعه کشور در مقابل کرونا بی دفاع باقی مانده اند.

اسدی تاکید کرد: ما انتظار نداریم که تمام کارخانجات را به خاطر کارگران تعطیل کنند، اما در این شرایط که بخشی از زحمات بهداشتی جامعه شامل تولید ماسک، مواد ضدعفونی کننده و غیره به عهده کارخانجات گذاشته شده و کارگران نیز در این سنگر علیه بیماری کرونا پای کار ایستاده اند، لازم است که نسبت به این قشر زحمتکش جامعه توجه ویژه داشته باشیم و برای آنها امتیازات خاصی درنظر بگیریم.

وی گفت: کارگران ما امروز از داشتن کمترین مواد بهداشتی و ماسک محروم هستند و دستمزد آنها به حدی نیست که بتوانند از پس هزینه های آزاد و گزاف تهیه این اقلام بهداشتی برآیند، بنابراین اولویت آزمایش و اقدامات پیشگیرانه و تشخیص بیماری با این افراد است تا سالم بمانند و بتوانند چرخ صنعت و اقتصاد کشور را زنده و پویا نگهدارند.

کننده کارگران کشور در شورای عالی کار گفت : شرایط بهداشتی بیشتر کارخانجات مناسب نیست و کارگران به لحاظ قراردادی بودن نمی توانند اعتراضی از خود نشان دهند، لازم است که بازرسان بیشتری به کارخانجات اعزام شده و الزامات خاصی را برای حمایت از این قشر لحاظ کرد.

اسدی یادآور شد: اگر تدابیر امنیتی در کشور لحاظ شده که ویروس کرونا مهار شود، شامل حال کارگران هم می شود و بی توجهی کردن به این جمعیت عظیم دورباطلی است که در نهایت کل جامعه از آن متضرر خواهند شد.

2 هزار و 336 نفر در کشور به بیماری کرونا مبتلا شده و 77 نفر نیز بر اثر این بیماری جان خودشان را از دست داده اند.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 6221

به "خبرنگاران دیوار کوتاه کارگران کشور در مقابل کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دیوار کوتاه کارگران کشور در مقابل کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید