خبرنگاران رشد 50 درصدی تخت های بیمارستانی در هرمزگان

به گزارش دَبی بلاگ، بندرعباس- خبرنگاران- بهداشت و درمان از مهمترین شاخص های توسعه یک جامعه محسوب می گردد که این شاخص در استان هرمزگان در طول فعالیت دولت تدبیر و امید به ویژه در سال آخر فعالیت این دولت جهش قابل توجهی یافته و در جهت رشد بیشتر و شتابان تر قرار گرفته است.

خبرنگاران رشد 50 درصدی تخت های بیمارستانی در هرمزگان

هرمزگان از جمله استان هایی است که فرایند توسعه بهداشت و درمان آن در طول فعالیت دولت تدبیر و امید بسیار شتابان و پرسرعت بوده و اگرچه هنوز تا رسیدن به استانداردها فاصله داریم، اما جهت حرکتی، جهت درستی بوده و به طور یقین در صورت حمایت و برنامه ریزی های صحیح در آینده ای نزدیک به نقطه مطلوب خواهیم رسید.

در سالیان گذشته فرسودگی زیرساخت های بیمارستانی و کمبود تخت از مسائل مهم استان هرمزگان بود که اگر این کمبود مورد آنالیز و توجه در دولت قرار نمی گرفت، امروز به فاجعه و بحرانی بزرگ در روزهایی کرونایی تبدیل می شد و خسارت جبران ناپذیری بر پیکره سلامت این استان وارد می کرد و به طور یقین زیرساخت های فرسوده بیمارستانی هرمزگان و کمبود تجهیزات نمی توانست جوابگوی احتیاج مردم این منطقه در شرایط همه گیری کووید 19 باشد.

استان هرمزگان در حال حاضر با جمعیت حدود یک میلیون و 800 هزار نفر دارای 17 بیمارستان اعم از دولتی ، نظامی و بخش خصوصی با بیش از دو هزار تخت فعال است که بخش قابل توجهی از این تخت ها در طول فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم وارد چرخه درمان این استان شده است.

در روزهایی که هرمزگان در شرایط قرمز ابتلا به کرونا قرار داشت، وزارت بهداشت به صورت ویژه تجهیزات و منابع اقتصادی مورد احتیاج جهت مقابله با ویروس کرونا و درمان بیماران مبتلا به این بیماری در استان را تامین و به عبارتی چتر حمایتی دولت در این بخش گسترده تر شد.

آینده روشن بهداشت و درمان در هرمزگان

تا پیش از فعالیت دولت تدبیر و امید ، استان هرمزگان از نظر ایجاد زیرساخت های بهداشت و درمان که از مهمترین و پایدارترین سرمایه گذاری ها در هر منطقه ای می باشد، جزو فقیرترین استان ها بود که با کوشش های اجرا شده شمار تخت های بیمارستانی و همچنین تجهیزات پزشکی و درمانی در این منطقه افزایش یافته است.

بیمارستان 531 تختخوابی بندرعباس، بیمارستان شریعتی، توسعه و نوسازی بیمارستان بچه ها از جمله مهمترین زیرساخت های درمانی است که در آخرین سال فعالیت دولت تدبیر و امید وارد چرخه بهداشت و درمان این استان شده و این فرایند تا انتها دولت همچنان ادامه دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به حوزه بهداشت و درمان استان داشته، گفت: در نتیجه کوشش های اجرا شده 810 تخت بیمارستانی در مدت هفت سال گذشته به مجموع تخت های بیمارستانی هرمزگان اضافه شده است.

دکتر حسین فرشیدی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: در حال حاضر دو هزار و 100 تخت بیمارستانی در هرمزگان فعال است که با برنامه ریزی های اجرا شده و پروژه های در دست اجرا یک هزار و 300 تخت دیگر وارد چرخه درمان استان خواهد شد.

وی اضافه کرد: با اضافه شدن این شمار تخت، تعداد تخت های بیمارستانی هرمزگان بیش از 50 درصد افزایش خواهد یافت و شرایط تخت های بیمارستانی استان از متوسط کشوری هم بالاتر خواهد رفت.

دکتر فرشیدی توضیح داد: از مجموع تخت هایی که وارد چرخه درمان استان می گردد، 950 تخت دولتی و مابقی در بیمارستان های نظامی و خصوصی فعال خواهد شد.

وی اعلام کرد: علاوه بر تجهیز بیمارستان ها به واسطه احتیاج شدید بخش های درمانی در دوران کرونا، یک هزار و 167 طرح جامع سلامت نیز در مراکز شبانه روزی در این این دولت اجرا شده است.

بیمارستان فوق تخصصی زنان و زایمان دکتر علی شریعتی

بیمارستان 130 تختخوابی فوق تخصصی زنان و زایمان دکتر علی شریعتی بندرعباس به عنوان یکی از طرح های مهم بهداشت و درمان در استان هرمزگان مهرماه امسال با حضور معاون اول رییس جمهوری و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهره برداری رسید.

کلینیک تخصصی و فوق تخصصی زنان و اطفال و نوزادان بیمارستان شریعتی بندرعباس از مردادماه سالجاری فعالیت خود را شروع کرده بود و به دلیل احتیاج مبرم به تخت بیمارستانی ویژه زنان از اول مهرماه سایر بخش های این مرکز کار خود را شروع و به تدریج وارد چرخه ارائه خدمات درمان شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان داشت: این مرکز درمانی 130 تختخوابی با زیربنای 10هزار و 660 مترمربع و اعتباری افزون بر یکهزار و 300 میلیارد ریال در راستای ارائه خدمت به زنان، مادران باردار و بچه ها و نوزادان ساخت و تجهیز شده است.

دکتر فاطمه نوروزیان بیان داشت: اورژانس، پنج اتاق عمل مجهز، بخش زایمان، بخش مراقبت پس از زایمان، بخش مادران پرخطر، (آی.سی.یو و ان.آی.سی.یو)، بخش نوزادان، رادیولوژی، آزمایشگاه، بخش زنان، بخش بستری و کلینیک تخصصی و فوق تخصصی از مهم ترین بخش های این بیمارستان می باشد.

وی اضافه کرد: طرح بیمارستان شریعتی بندرعباس که تنها بیمارستان تخصصی زنان در استان هرمزگان است و با بهره برداری از آن که بخش عمده ای از پروژه عمرانی و تجهیز آن در ماه های اخیر صورت گرفت، احتیاج بیش از 1.6 میلیون نفر از جمعیت هرمزگان به خدمات فوق تخصصی حوزه زنان و زایمان و بیش از 500 هزار نفر از جمعیت استان های مجاور که خدمات درمانی خود را از استان هرمزگان دریافت می نمایند، رفع شده است.

این مقام مسوول اعلام کرد: این بیمارستان یکی از مجهزترین بیمارستان های استان هرمزگان است و آبان ماه پارسال آزمونی برای جذب نیرو برای خدمت در این بیمارستان برگزار و 102 نیرو جذب و آموزش های لازم را فراگرفته اند.

بیمارستان 531 تختخوابی بندرعباس بماند یادگار از دولت تدبیر و امید

بیمارستان 531 تختخوابی بندرعباس از جمله طرح های مهم و اثر گذار در سفر دوم هیات دولت به استان هرمزگان بوده است که استاندار هرمزگان به عنوان نماینده دولت در استان با همراهی نمایندگان بندرعباس با پیگیری پی در پی و با انتصاب نماینده ای ویژه برای پیگیری فرایند اجرایی و تکمیل آن از تمام ظرفیت ها برای اتمام آن تا انتها سالجاری اهتمام ویژه دارند.

استاندار هرمزگان هفته گذشته به خبرنگاران گفت: بیمارستان 531 تختخوابی بندرعباس یکی از مهمترین پروژه های دولت تدبیر و امید در هرمزگان است که طبق برنامه ریزی های اجرا شده استانداری هرمزگان و دانشگاه علوم پزشکی باید تا قبل از انتها دولت به بهره برداری کامل برسد.

فریدون همتی بیان داشت: رییس جمهوری برای تکمیل وبهره برداری این طرح درمانی به سازمان برنامه وبودجه کشور دستور دادند که تامین اقتصادی مورد احتیاج و حمایت های ویژه صورت گیرد.

وی اضافه کرد: هفته گذشته با پیگیری اجرا شده با معاون وزیر بهداشت، 300 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل و تجهیز بیمارستان 531 تختخوابی بندرعباس اختصاص یافت.

این مقام مسوول اعلام کرد: این میزان اعتبار در هفته آینده به حساب دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان واریز می گردد.

وی بیان داشت: در پی نشست قبلی با وزیر بهداشت قول پرداخت هزار میلیارد ریال از محل ارزش اضافه کرده و ستاد ملی کرونا داده شده بود که امروز به همین دلیل با همراهی نمایندگان هرمزگان با معاون وزیر بهداشت پیگیری شد.

استاندار هرمزگان اظهارداشت: همچنین برنامه ریزی شده برای سرعت بخشی در اجرای این بیمارستان و تامین نیروی انسانی تا انتها سالجاری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از محل مصوبه سفر رییس جمهوری و ردیف توازن ملی و ردیف بودجه هزار و 750 میلیارد ریال اختصاص دهد.

هرمزگان استانی با قابلیت جذب جهانگرد درمانی

همانگونه که گفته شد اجرای بیمارستان 531 تختخوابی بندرعباس در راستای بهره مندی مردم هرمزگان و به ویژه شهر بندرعباس با امکانات درمانی و بیمارستانی مجهز، از اهمیت بسزایی برخوردار است و بر اساس پیش بینی ها قرار بود این طرح در 2 سال آینده به بهره برداری برسد که با دستور رییس جمهوری و اهتمام وزارت بهداشت، این مهم تا انتها امسال محقق می گردد.

کارشناسان حوزه بهداشت و درمان هرمزگان معتقد هستند که با تکمیل این طرح بیمارستانی بزرگ و چهار بیمارستان دیگر از جمله بیمارستان ستاره خلیج فارس و بیمارستان 128 تختخوابی ارتش تا انتها دولت، این استان علاوه بر تامین احتیاج درمانی مردم خود به عنوان استانی با قابلیت جذب جهانگرد درمانی در کشور مطرح گردد.

ارتقای شاخص های بهداشت و درمان هرمزگان در دولت دوازدهم

معاون عمرانی استانداری هرمزگان نیز گفت: یکی از اولویت های مهم در دولت دکتر روحانی، توسعه هر چه بیشتر بهداشت و درمان است که شاخص های استان در این بخش در سالهای اخیر رشد خوبی داشته و تا انتها دولت دوازدهم به سطح مطلوبی از نظر امکانات بیمارستانی و درمانی می رسد.

رضا مدرس توضیح داد: در حال حاضر با حمایت های دولت طرح های خوبی در بخش بهداشت و درمان هرمزگان در حال انجام است که از جمله آنها می توان به بیمارستان 531 تختخوابی بندرعباس ، بیمارستان ستاره خلیج فارس، بیمارستان دوم میناب و پروژه توسعه بیمارستان بچه ها اشاره نمود.

وی اضافه کرد: با تکمیل این طرح ها تا انتها امسال و همچنین تا انتها دولت دوازدهم، استان هرمزگان به لحاظ شاخص امکانات بیمارستانی و درمانی به سطح مطلوبی می رسد.

گام های مهم دولت در جهت بیمارستان سازی در هرمزگان

آمار و ارقام نشان دهنده فعالیت ویژه دولت دوازدهم در بخش درمان و بیمارستانی در استان هرمزگان است و از ابتدای این دولت تا به امروز در بسیاری از بخش ها با تکمیل بیمارستان های موجود در شهرستان ها، ایجاد بخش های دیالیز، توسعه اورژانس ها، افزایش تخت در مجموعه بیمارستان های استان، گام های بزرگی در راستای توسعه و افزایش امکانات بیمارستانی هرمزگان برداشته شده است.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی مسوولان تا انتها دولت دوازدهم یک هزار و 700 تخت بیمارستانی در این استان به بهره برداری می رسد که بخش قابل ملاحظه ای از آن تا به امروز تحقق یافته است.

از سویی دیگر دولت دوازدهم حمایت ویژه ای از سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه های مختلف به ویژه حوزه بهداشت و درمان دارد که در نتیجه این حمایت ها ، در روزهای اخیر عملیات احداث بیمارستان 226 تختخوابی رازی بندرعباس با مشارکت بخش خصوصی شروع شد.

بیمارستان فوق تخصصی رازی بندرعباس با زیربنای 36 هزار متر مربع و 226 تخت بستری و ویژه در مدت زمان حدود 48 ماه با اعتباری بالغ بر 600 میلیارد تومان ساخت و به بهره برداری خواهد رسید.

این بیمارستان تمام خدمات را برای بیماران به همراه دارد؛ بخش های IVF برای درمان ناباروری، رادیوتراپی، شیمی درمانی، طب هسته ای و حدود 19 اتاق عمل در قسمت های مختلف این بیمارستان پیش بینی شده است.

طراحی که در این بیمارستان استفاده شده جایزه الگوی طراحی بیمارستان های فیوچر دیزاین 2019 WAF آمستردام هلند را کسب کرده اوین پروژه به عنوان نسل پنجم بیمارستانهای آینده به شمار می رود و به لحاظ استفاده از مزیت توریسم سلامت منحصر به فرد است.

این مرکز درمانی مدرن و مجهز به صنایع غرب شهر بندرعباس نزدیک است و به لحاظ موقعیت 10 کیلومتر اطراف خود را تحت پوشش قرار می دهد. و حدود 750 نیروی انسانی در این بیمارستان مشغول بکار خواهند شد.

بیمارستان در 9 طبقه و زیربنای هر طبقه از 6 هزار متر شروع و تا طبقات بالا به 3 هزار متر تغییر پیدا می نماید طراحی این بیمارستان بسیار خاص است و استوانه های غیر هم مرکز تشکیل شده که بهترین نورگیری و استفاده بهینه از انرژی و همچنین تهویه بسیار مناسبی در آب و هوای شرجی بندرعباس خواهد داشت.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 12762

به "خبرنگاران رشد 50 درصدی تخت های بیمارستانی در هرمزگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رشد 50 درصدی تخت های بیمارستانی در هرمزگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید