خواص تغذیه ای شلغم

به گزارش دَبی بلاگ، شلغم منبع خوبی از ویتامین C، پتاسیم، کلسیم، و منیزیم می باشد. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص ارزش غذایی شلغم فراهم ساخته است.

خواص تغذیه ای شلغم

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

شلغم منبع خوبی از ویتامین C، پتاسیم، کلسیم، و منیزیم می باشد. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص ارزش غذایی شلغم فراهم ساخته است.

شلغم جزء سبزیجات ریشه ای است که به خانواده شب بو تعلق دارد. نام علمی شلغم سفید Brassica rapa است، در حالی که نام گیاه شناسی شلغم سوئدی (نوعی کلم یا شلغم روغنی) Brassica napobrassica است. شلغم سوئدی در اروپا رشد می کند. برگ های سبز این سبزی ریشه ای همچنین در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. شلغم منبعی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است. مضاف بر آن از کالری بسیار کمی برخوردار می باشد. گروهی معتقدند که برگ شلغم، که برگ های سبز گیاه شلغم می باشند، مغذی تر از ریشه آن است.

ارزش تغذیه ای شلغم

به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، 100 گرم شلغم خام مواد مغذی زیر را تأمین می سازد:

خواص تغذیه ای (در هر 100 گرم)

آب

87ر91 گرم

کالری

28 کیلوکالری

پروتئین

90ر0 گرم

لیپید کل (چربی)

10ر0 گرم

کربوهیدرات

43ر6 گرم

فیبر خوراکی

8ر1 گرم

قند کل

8ر3 گرم

مواد معدنی

کلسیم

30 میلی گرم

آهن

30ر0 میلی گرم

منیزیم

11 میلی گرم

فسفر

27 میلی گرم

پتاسیم

191 میلی گرم

سدیم

67 میلی گرم

روی

27ر0 میلی گرم

ویتامین

ویتامین C

21 میلی گرم

تیامین

040ر0 میلی گرم

ریبوفلاوین

030ر0 میلی گرم

نیاسین

400ر0 میلی گرم

ویتامین B6

090ر0 میلی گرم

فولات

15 میکرو گرم

ویتامین B12

0 میکرو گرم

ویتامین A

0 IU (واحد جهانی)

ویتامین E

03ر0 میلی گرم

ویتامین K

1ر0 میکرو گرم

لیپید

اسیدهای چرب اشباع شده کل

011ر0 گرم

اسیدهای چرب اشباع نشده مونو

006ر0 گرم

اسیدهای چرب اشباع نشده پلی

053ر0 گرم

کلسترول

0 میلی گرم

فوائد شلغم در سلامت

 بعقیده وزارت بهداشت ایالات متحده (USDA)، 100 گرم برگ شلغم (پخته شده، آب پز، آب گیری شده و بدون نمک)، حاوی 20 کالری، 14ر1 گرم پروتئین، 23ر0 گرم چربی، 36ر4 گرم کربوهیدرات، 5ر3 گرم فیبر خوراکی و 53ر0 گرم قند کل است.

 بعقیده USDA، 100 گرم برگ شلغم (پخته شده، آب پز، آب گیری شده و بدون نمک)، حاوی 137 میلی گرم کلسیم، 80ر0 میلی گرم آهن، 22 میلی گرم منیزیم، 29 میلی گرم فسفر، 203 میلی گرم پتاسیم، 29 میلی گرم سدیم و 14ر0 میلی گرم روی می باشد.

 بعقیده USDA، 100 گرم برگ شلغم (پخته شده، آب پز، آب گیری شده و بدون نمک)، حاوی 4ر27 میلی گرم ویتامین C، 118 میکرو گرم فولات، 7625 IU ویتامین A، 88ر1 میلی گرم ویتامین E، و 367.6 میکرو گرم ویتامین K است.

 براساس برخی مطالعات تحقیقاتی صورت گرفته، مصرف ویتامین A ارتباط مستقیمی با کاهش خطر ابتلاء به آب مروارید دارد. شلغم منبع بسیار خوبی از ویتامین Aاست.

 شلغم همچنین حاوی مقدار نسبتاً زیادی ویتامین Cاست که به نام یک آنتی اکسیدان قوی عمل کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می سازد. بتا کاروتن آنتی اکسیدان دیگری است که در این سبزی ریشه ای پیدا می شود. آنتی اکسیدان ها علیه رادیکال های آزاد مبارزه کرده و خطر ابتلا به مسائل سلامتی مانند بیماری های قلبی عروقی و سرطان را کاهش می دهند.

 منبع خوبی از فیبر خوراکی است که می تواند به پیشگیری از یبوست کمک کند. همچنین، مصرف مواد غذایی غنی از فیبر باعث می شود احساس سیری به انسان دست دهد.

 مطالعات نشان می دهند که مواد مغذی موجود در برگ و ریشه شلغم ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان معده، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ، و غیره کمک نماید.

 شلغم منبعی غنی از مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، و منیزیم است. همچنین حاوی فولات بوده، که نقشی حیاتی در رشد و تولید مثل سلولی ایفاء می کند.

نتیجه آنکه شلغم سرشار از مواد مغذی است. چنانچه تمایل دارید ریشه شلغم را مصرف نمایید، به خوبی و کاملاً آن را تمیز کنید. می توانید آن را خام مصرف کرده، و یا همراه با سبزیجات دیگر بپزید. هر چند شلغم مغذی است، اما حاوی اگزالات هایی است که به نوبه خود با سنگ کلیه یا سنگ کیسه صفرا همراه می باشد. بنابراین، افرادی که از مسائل کلیوی و کیسه صفرا رنج می برند، نبایستی به طور مرتب شلغم مصرف نمایند.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های متخصص تغذیه در نظر گرفته شود.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: راسخون
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 20757

به "خواص تغذیه ای شلغم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص تغذیه ای شلغم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید