خیزش دوباره دلار آمریکا در دوران ترامپ

به گزارش دَبی بلاگ، پیروزی غیرمنتظره دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دلار را از رکود یک ماهه خارج کرد، اما اکنون این پرسش مطرح است که این ارز تا چه میزان دیگر افزایش خواهد یافت.

خیزش دوباره دلار آمریکا در دوران ترامپ

به گزارش خبرنگاران، پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا ارزش دلار را 2.4 درصد در برابر سبدی از 16 ارز بزرگ بالا برد و بزرگ ترین افزایش هفتگی از ماه می سال 2015 را برای دلار آمریکا رقم زد و تحلیلگران می گویند افزایش ارزش دلار احتمالا ادامه پیدا خواهد کرد.

سرمایه گذاران انتظار دارند پیشنهادهای ترامپ برای افزایش هزینه اقتصادی، کاهش اقتصادیات ها و تسهیل مقررات، به رونق رشد اقتصادی کمک کند و در نهایت بانک مرکزی را وادار کند فرایند افزایش نرخ بهره کوتاه مدت را تسریع کند. چنین دیدگاهی کمک کرده تا دلار از افت یک ماهه خارج شود.

به گفته واسیلی سربریاکوف، استراتژیست ارشد در بانک کردیت اگریکول، پتانسیل رشد اقتصادی آمریکا عملکرد قوی دلار در دو ماهه پایانه سال را تضمین می کند. این بانک فرانسوی به مشتریانش توصیه کرده است جفت ارزی دلار-ین را خریداری کند و پیش بینی کرده دلار پس از رشد 3.5 درصدی در هفته گذشته، ممکن است 1.2 درصد دیگر تا پایان سال افزایش پیدا کند.

افزایش ارزش دلار مایه تعجب بسکمک از معامله گران و مدیران سهام شده است. تحلیلگران در ابتدا انتظار داشتند دلار به دلیل پیشنهادهای ترامپ برای سیاست تجاری حمایت گرانه ضعیف تر شود. به همین دلیل در شب پیروزی ترامپ، شاخص دلار وال استریت ژورنال که این ارز را در برابر 16 ارز دیگر دنبال می کند، حداکثر 0.8 درصد کاهش یافت. اما از آن زمان ارز آمریکا با وعده ترامپ برای گسترش هزینه ها بر روی زیرساخت بهبود یافته و با حدود دو درصد رشد، به بالاترین سطح در هشت ماه اخیر رسیده است.

سرمایه گذاران می گویند: بزرگ ترین عامل مثبت برای دلار می تواند نرخ های بهره بالاتر آمریکا باشد. انتظار می رود برنامه ترامپ برای هزینه اقتصادی چشم گیر، تورم را بالا برده و زمینه را برای افزایش نرخ های بهره فراهم کند.

آمار معاملات صندوق های فدرال که ابزار متداولی برای سنجش سیاست نرخ بهره آمریکا به شمار می رود، نشان می دهد سرمایه گذاران احتمال افزایش نرخ های بهره در نشست ماه آینده بانک مرکزی آمریکا را 81 درصد برآورد می کند که بالاتر از 32 درصد در ابتدای ماه جاری است. نرخ های بالاتر با جذاب کردن دارایی های دلاری، این ارز را تقویت می کنند.

بدنبال یک افزایش دو ساله که طی آن دلار بیش از 20 درصد در برابر ارزهای بزرگ افزایش یافت، بسکمک از تحلیلگران با اشاره به ضعیف ماندن رشد اندک و ریسک افزایش بیشتر ارزش دلار برای ثبات بازار، درخواست برای رشد بیشتر دلار در سال جاری را متوقف کرده اند.

پیش از انتخابات شاخص دلار وال استریت ژورنال در سال جاری 2.4 درصد کاهش نشان می داد، زیرا سرمایه گذاران پذیرفته بودند که نرخ های بهره آمریکا احتمالا برای مدت طولانی تری پایین باقی می ماند.

اما اکنون سرمایه گذاران احتمال حداقل دو بار افزایش نرخ های بهره تا نوامبر آینده را 58 درصد برآورد می کنند.

بسکمک از تحلیلگران این پرسش را مطرح می کنند که آیا رشد مستمر دلار ادامه خواهد یافت، زیرا اقتصاد جهانی همچنان رشد ملایمی داشته و چند ماه طول خواهد کشید تا سرمایه گذاران فرصت ارزیابی بسته اقتصادی کامل ترامپ را پیدا کنند.

برد بچل، مدیر کل معاملات ارزی خارجی در گروه جفریز هشدار داد که سرمایه گذاران در بالا بردن چشمگیر ارزش دلار زیاده روی کرده اند. این شرکت در حال ارزیابی تاثیر اقدامات دولت بعدی آمریکاست، اما معلوم نیست که چقدر طول می کشد تا سیاست های اقتصادی رئیس جمهور بعدی اجرا شود.

پیشنهادهای ترامپ برای بازبینی توافق های تجاری مهم ممکن است رشد جهانی راکد را تحت فشار قرار دهد و به نوبه خود اقتصاد آمریکا و دلار تحت فشار قرار گیرد و اگر وی بر احتمال جنگ های تجاری تاکید کند، ممکن است این شرایط به طور کامل تغییر پیدا کند.

دلار به خصوص در برابر ارزهای بازار نوظهور قوی بوده است. کشورهای در حال توسعه اغلب زمانی که نرخ های بهره آمریکا افزایش پیدا می کند تحت فشار قرار می گیرند، زیرا دارایی های آنها جذابیت کمتری برای سرمایه گذاران پیدا می کند. همچنین بازپرداخت بدهی های دلاری بازارهای نوظهور گران تر می شود.

از زمان انتخابات دلار آمریکا 14.2 درصد در برابر پزوی مکزیک 8.1 درصد در برابر رئال برزیل و 2.4 درصد در برابر روپیه اندونزی رشد کرده است.

بازارهای سهام و اوراق قرضه اقتصادهای نوظهور هفته گذشته با خروج حدود 2.4 میلیارد دلار سرمایه روبرو شدند که بیشتر این پول از زمان انتخابات وجود داشت.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، ریزش دارایی های بازار نوظهور ممکن است رشد ارزش دلار را معکوس کند. اگر دلار رشد بیش از اندازه ای پیدا کند موجب ریزش بازارهای نوظهور می شود و این ریسک ایجاد می شود که بانک مرکزی آمریکا تمایل کمتری به افزایش نرخ های بهره داشته باشد.

مقامات بانک مرکزی آمریکا به پیامدهای نرخ های بهره بالاتر آمریکا بر بازارهای نوظهور به عنوان دلیل در رویکرد محتاطانه برای افزایش نرخ های بهره اشاره کرده اند.

اما از سوی دیگر دلار ممکن است به دلیل ابهام درباره موفقیت آمیز بودن پیاده سازی پیشنهادهای اقتصادی ترامپ و نگرانی ها نسبت به افزایش حجم بدهی آمریکا تحت فشار منفی قرار بگیرد.

پریها: پریها، اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و تفریحی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 3985

به "خیزش دوباره دلار آمریکا در دوران ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیزش دوباره دلار آمریکا در دوران ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید