درباره سیگارهای الکتریکی این شایعات را بشنوید اما باور نکنید!

به گزارش دَبی بلاگ، با علم به این که سیگار در هر شکل و شمایلی مضر و زیان آور است، اما شرکت های تجاری به شکل غیر قابل کنترل و در حد وسیعی همچنان در زمینه سیگار و محصولاتی از این قبیل، به تبلیغات خود ادامه می دهند. ضمناً، این تبلیغات سیگارهای الکتریکی هم به اشتباه بی ضرر و سالم به مردم معرفی می گردد. در اینجا، همراه با مدارک و شواهد علمی به تحلیل 4 خرافه ای که در رابطه با سیگار الکتریکی وجود دارد و در بین مردم رایج شده است خواهیم پرداخت.

درباره سیگارهای الکتریکی این شایعات را بشنوید اما باور نکنید!

خرافه اول: دود سیگارهای الکتریکی سالم و پاک اند.

مایعی که در سیگارهای الکتریکی وجود دارد از نیکوتین، آب، مایع محلول و در بعضی مواقع، گلیسیرین و یا الکل پروپیلین تشکیل شده است. این مایع گاهی نیز همراه با چاشنی هایی مانند روغن گالتریا مصرف می گردد. این ترکیب ممکن است در ابتدا سالم و بی ضرر به نظر برسد اما نه خود مایع که به مایع الکتریکی معروف است و نه سیستم انتقال آن هیچکدام مضر و یا خطرناک تلقی نمی شوند. بر اساس مطالعات اجرا شده در این رابطه، تعیین شد که سیگارهای الکتریکی به میزان قابل توجهی مواد شیمیایی مضر فراوری می نمایند. آنالیز ها نشان داده است که در دود یا بخار این نوع از سیگارها، فرمالدئید وجود دارد که موجب آلودگی شده و در همراهی با پروپیلین بخار می گردد که ایجاد ناراحتی و سوزش در ناحیه تنفسی و چشم ها را به همراه خواهد داشت. آزمایش های فراوانی بر روی بخار انواع سیگارهای الکتریکی صورت گرفت که در نتیجه آنها تعیین شد این بخار حاوی فرمالدئید، استالدئید و استون است. هر چه مصرف نماینده این دستگاه، ولتاژ سیستم انتقال مایع را بالاتر ببرد، بخار و دود خارج شده غلیظ تر خواهد بود، که این بخار سرشار از نیکوتین است. محققان دریافته اند که با بالابردن ولتاژ و زیاد شدن حرارت ناشی از آن، نسبت مضر شدن مواد شیمیایی موجود در آن نیز به همان میزان افزایش می یابد. بخار این دستگاه با ولتاژ پایین حاوی مواد شیمیایی کمتری نسبت به تنباکو است اما میان نمونه های تست شده در زمان فراوری محصول و محصولاتی که در حال حاضر در بازارها موجود هستند تغییرات زیادی اجرا شده است.

خرافه دوم: سیگارهای الکتریکی ایمن و بی خطر هستند.

علاوه بر ماهیت مسموم نمایندگی محصولات شیمیایی که در طولانی مدت به مصرف نماینده ضرر می رساند، سیگارهای الکتریکی یک خطر پنهان دیگر نیز با خود به همراه دارند. زمانی که مایع نیکوتین بلعیده می گردد به طرز شدیدی مسموم نماینده است. گزارش هایی هم مبنی بر قورت دادن جوهر اصلی دستگاه از طریق نوزادان و بچه ها به طور تصادفی اطلاع داده شده است. با طعم دار کردن مایع نیکوتین، احتمال تکرار این اتفاق ها نیز افزایش پیدا می نماید. بر اساس تحقیقات اجرا شده، نه تنها طعم دار کردن مایع اصلی، بلکه ظاهر جلب نماینده و بوی وسوسه انگیز آن نیز در جذب افراد نقش زیادی دارد. این محصول در زمان خریدن آن به اشتباه با عنوان محصولی بی ضرر و ایمن معرفی می گردد. اما همین محصول در صورتی که با دوز بالا مصرف گردد، نه تنها دیگر بی ضرر نیست، بلکه از طریق ای مرگبار و مهلک تبدیل می گردد. گزارشی مبنی بر مسمومیت یک نوزاد 10 ماهه با مایع نیکوتین اطلاع داده شده است. خوشبختانه نوزاد ظرف چند ساعت بهبود یافت اما مسمومیت با نیکوتین همواره با خوش شانسی همراه نیست و در بعضی موارد نتایج تأسف باری به همراه خواهد داشت. یک قاشق چایخوری از میزان استاندارد مایع نیکوتین برای کشتن یک انسان با وزن 90 کیلو کافیست.

خرافه سوم: سیگار الکتریکی به ترک کردن سیگار معمولی یاری می نماید.

تحقیقات فراوانی در مورد مفید بودن یا نبودن سیگارهای الکتریکی در ترک سیگارهای معمولی اجرا شده است. محققان گزارشاتی دریافت نموده اند که استفاده از سیگار الکتریکی سبب شده افراد تعداد کمتری سیگار معمولی در روز مصرف نمایند اما موردی که اعلام گردد فرد به کلی سیگار را ترک نموده باشد گزارش نشده است. بنابراین، محققان این طور نتیجه گیری نموده اند که سیگار الکتریکی موجب ترک سیگار معمولی نمی گردد. علاوه بر آن، افراد غیر سیگاری نیز با وجود مواردی که قبل تر ذکر شد، بیشتر به سمت این محصول کشیده شده و گرفتار آن می شوند.

خرافه چهارم: بخار سیگار الکتریکی برای اطرافیانی که در معرض آن هستند مضر نیست.

از نکات اصلی در فروش موفقیت آمیز سیگارهای الکتریکی ذکر این نکته است که بخار ناشی از این دستگاه برای اطرافیان مضر نخواهد بود. بنابراین، این دستگاه در همه اماکن قابل استفاده است. بعلاوه، گفته شده است مسمومیت ناشی از مواد شیمیایی موجود در سیگارهای الکتریکی از مسمومیت سیگارهای معمولی بسیار کمتر و تقریباً ناچیز است. اما محققان دریافته اند مواد شیمیایی موجود در هر دو نوع سیگارها با هم برابر است و به یک میزان به ریه ها ضرر می رسانند.

سازمان غذا و دارو به مراکز و عاملین فراوری و فروش محصولاتی از این قبیل، قوانین و مقرراتی اعلام نموده است که در صورت نهایی شدن آنها، خطرات و عوارض ناشی از مصرف آنها کاهش یافته و آمار بیماری و مرگ و میر نیز به همان نسبت کمتر می گردد. یک مورد از این قوانین اعمال محدودیت سنی استفاده از سیگارهای الکتریکی بوده است.

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 26348

به "درباره سیگارهای الکتریکی این شایعات را بشنوید اما باور نکنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره سیگارهای الکتریکی این شایعات را بشنوید اما باور نکنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید