دستگاه های اجرایی قانون و پروتکل ایمنی زیستی را رعایت نمایند

به گزارش دَبی بلاگ، به گزارش خبرنگاران، مهناز مظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست در حاشیه برگزاری این کارگاه با تاکید بر ضرورت آموزش ایمنی زیستی در سازمان حفاظت محیط زیست و کشور اضافه نمود: باید ترتیبی اتخاذ گردد که همه مردم از این علم آگاه شوند .

دستگاه های اجرایی قانون و پروتکل ایمنی زیستی را رعایت نمایند

وی در ادامه به پیشینه ایمنی زیستی اشاره نمود و گفت: سابقه این امر به کنوانسیون تنوع زیستی که در ماه می 1992 در نایروبی تصویب و در سال 1993وارد عمل شد، باز می گردد. این کنوانسیون مهمترین ابزار بین المللی برای حفظ تنوع زیستی کشور هاست و رسالت اصلی آن حفظ تنوع زیستی، بهره برداری پایدار از منابع طبیعی، بهره برداری منطقی و تبادل ذخایر ژنتیکی کشور های عضو محسوب می گردد.

مظاهری اضافه کرد: در ماده 8 کنوانسیون تنوع زیستی ضرورت کاربری سالم و مطمئن روش های فناوری زیستی را به نحوی که این روش ها و یا فرآیند آنها تاثیر زیانباری برای محیط زیست نداشته باشد از تعهدات کشور های عضو می داند.

وی توضیح داد: سران کشور های متعهد در دومین کنفرانس خود در سال 1995 تصویب کردند که گروهی از متخصصان از کشور های مختلف اقدام به تدوین پروتکلی بنام پروتکل ایمنی زیستی نموده و با اجرای آن هر گونه نقل و انتقال فرامرزی و رها سازی آنها در محیط زیست تحت ضوابط و مقررات یکنواخت صورت گیرد تا هیچ گونه خطر، ضرر و زیانی متوجه کشور وارد نماینده و همسایگان آنها نگردد.

مظاهری ادامه داد: پس از 5 سال مطالعه و مذاکره متخصصان و مشاوران مربوطه انتها در 29 ژانویه سال 2000 پروتکل ایمنی زیستی فعلی ، در مونترال کانادا به تصویب نمایندگان کشور های عضو کنوانسیون رسید و تصویب نهایی آن توسط سران کشور های متعهد در کارتاهینای کلمبیا انجام شد.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: با اجرای پروتکل ایمنی زیستی کارتاهینا، بهره برداری صحیح و مطمئن از بیوتکنولوژی و موجودات حاصل از به کارگیری این روش ها، در شرایطی که برای محیط زیست و تنوع زیستی خطر ساز نباشد، امکان پذیر است.

مظاهری یاد آور شد: این پروتکل برای یاری و همیاری در جهت تضمین سطح مناسب حفاظت، در زمینه انتقال و بهره برداری ایمن از موجودات دست ورزی شده ژنتیکی زنده حاصل از فناوری زیستی نوین تدوین شده است.

به گفته وی، این پروتکل معاهده ای که آداب نقل و انتقال ، استفاده و رها سازی سازواره های دست ورزی شده ژنتیکی را معین می نماید.

مطلعی و مشارکت عمومی یکی از مفاد مهم پروتکل کارتاهنا

مظاهری با بیان اینکه پروتکل ایمنی زیستی در سال 82 به تصویب مجلس اسلامی و تایید شورای نگهبان رسید و در سال 88 قانون ایمنی زیستی در مجلس شورای اسلامی مصوب شد، گفت: یکی از مفاد بسیار مهم پروتکل کارتاهنا سازو کار های مطلعی و مشارکت عمومی است.

وی توضیح داد: این ماده با هدف اطلاع رسانی، جلب مشارکت تحت اقدامات ملی ایمنی زیستی در خصوص فواید و زیان های احتمالی کاربرد محصولات دست کاری شده ژنتیکی زنده و در نهایت بازخورد آن، اطلاع رسانی به همکاران سازمانی به مردم و به مسئولین در خصوص آثار احتمالی زیانبار جانبی و پایدار آن در محیط زیست است.

ضرورت مشارکت مردمی و مطلع سازی سازمان های مردم نهاد محیط زیست در ایمنی زیستی

مظاهری با تاکید بر اینکه نه تنها اطلاع رسانی و آموزش به عنوان مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست در این حوزه باید صورت گیرد، اضافه کرد: مشارکت مردمی و مطلعی سازی سازمان های مردم نهاد محیط زیست نیز در اطلاع رسانی باید صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه در واقع مشارکت پس از مطلعی بخشی، آموزش و اعتماد سازی تخصص می یابد، گفت: مشارکت مردم در سرنوشت خود شان که از الزامات نه تنها قانون اساسی ج.ا.ایران بلکه در دولت یازدهم نیز توسط ریاست جمهور به مکرر تکرار شده است و اصل پنجاهم قانون اساسی نظام ج.ا.ایران نیز به این امر تاکید ورزیده و سهم اقشار و گروه های مختلف مردم خصوصاً سازمان های مردم نهاد در امر مشارکت تاکید شده است.

به گفته مظاهری، مشارکت باید در لایحه ها و سطوح مختلف برنامه ریزی و اجرا گردد.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: پس از سالها آموزش ایمنی زیستی در محیط زیست به وسیله فاز دوم چارچوب پروژه ملی ایمنی زیستی دولت ایران که در سازمان حفاظت محیط زیست توسط دکتر داوود حیات غیب انجام می گردد با مشارکت UNEP GEF، سازمان ملی استاندارد، دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست و پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار صورت گرفت.

بنابر این گزارش، داوود حیات غیب هماهنگ نماینده پروژه توانمند سازی ایمنی زیست در این کارگاه با اشاره به نگرانی های جهانی در خصوص محصولات دستکاری شده ژنتیکی گفت: 64 کشور در جهان دارای قانون برچسب گذاری محصولات دستکاری شده ژنتیکی را دارند.

هنوز هیچ قانون برچسب گذاری در کشور تعریف نشده است

وی با بیان اینکه درکشور هنوز هیچ قانون برچسب گذاری تعریف نشده است ،اضافه کرد: برچسب گذاری کار فوق العاده و برخورد نماینده نیست و درهمه جا در جهان محصولات دستکاری شده برجسب گذاری شده به فروش می رسد و باعث کاهش میزان فروش محصولات نمی گردد.

حیات غیب با تاکیدبر اینکه قانون برچسب گذاری باید برای همه محصولات دست کاری شده داشته باشیم و اضافه کرد: تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی به عموم مردم می بایست انجام گردد.

وی با تاکید بر اینکه پروژه توانمند سازی ایمنی زیستی قصد اجرایی کردن پروتکل ایمنی زیستی در ایران را دارد، گفت: قانون ایمنی زیستی در سال 88 در مجلس لازم الاجرا شده است و دولت موظف است فراوری و کشت صادرات و واردات محصولات ژنتیکی را انجام دهد و ارزیابی مخاطرات محصولات می بایست توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام گردد.

اعمال قانون ایمنی زیستی در فراوری و ارزیابی مخاطرات زیست محیطی

حیات غیب با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست خواهان اعمال قانون ایمنی زیستی در فراوری و ارزیابی مخاطرات زیست محیطی است، تاکید نمود: اعمال این قانون بدون هیچ جوسازی رسانه ای و به طور شفاف و ارزیابی مخاطرات محصولات دستکاری شده ژنتیکی باید به صورت شفاف ، علمی و گام به گام و به روز باشد.

فراوری محصولات دستکاری شده ژنتیکی تنها راه کشاورزی در کشور نیست

وی با بیان اینکه فراوری محصولات دستکاری شده ژنتیکی تنها راه کشاورزی در کشور نیست ، اضافه کرد: باید کشاورزی براساس مدیریت منابع آب و خاک انجام گردد و ب مدیریت تلفیقی آفات برای کنترل حشرات ،آفات و علف های هرز اتفاق نیفتد.

حیات غیب توضیح داد: می بایست به کشاورزی پاک و ارگانیک اهمیت داده گردد و نهاد های مسئول در واردات و صادرات باید نسبت به این موضوع اطلاعات داشته باشد و مطلعانه عمل نمایند.

وی بر

جلوگیری از هدرفت محصولات کشاورزی به شکل ضایعات و حمایت بیشتر از کشاورزی پاک و محصولات ارگانیک نیز تاکید نمود.

دستگاه های اجرایی مفاد پروتکل و قانون ایمنی زیستی را رعایت نمایند

این گزارش می افزاید، شهاب الدین منتظمی مسئول دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی در این کارگاه با اشاره به قانون الحاق دولت ایران به پروتکل ایمنی زیستی و قانون ایمنی زیستی گفت: با توجه به اینکه الحاق جمهوری اسلامی ایران به پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا در سال 82 به تصویب مجلس رسید و به عنوان یکی از قانون های لازم اجرا در سال 88 قانون ایمنی زیستی به تصویب رسیده ایجاب می نماید طبق مفاد این دو قانون دستگاه های اجرایی ذیصلاح وظایف محوله در بحث صدور مجوز ها ، نظارت و پایش و به ویژه برچسب گذاری را آنچه در آیین نامه موضوع بند 7 قانون رعایت نمایند.

منتظمی تاکید نمود: قطعا حق شهروند ایرانی است که با اطلاع کامل از آنچه استفاده می نمایند از سالم ، ایمنی بودن مطمئن باشد.

وی اظهار امیدواری کرد که زمینه های لازم برای رشد و اعتلای زیست فناوری و همچنین بهره مندی محصولات سالم ایجاد نمایند.

لازم به ذکر است، این کارگاه آموزشی بیش از 150 شرکت نماینده حضور داشت و از دستگاه های اجرایی از جمله وزارت جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ، سازمان استاندارد دعوت شده بود و همین کارگاه فردا در وزارت آموزش و پرورش برای معلمین و همکاران این وزارتخانه به اجرا در می آید.

پریها: پریها، اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و تفریحی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 6725

به "دستگاه های اجرایی قانون و پروتکل ایمنی زیستی را رعایت نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه های اجرایی قانون و پروتکل ایمنی زیستی را رعایت نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید