دیتاک در جست وجوی بازار 200 میلیارد تومانی

به گزارش دَبی بلاگ، خدمات در دیتاک به دو حوزه دیتا ماینینگ آنلاین و حوزه دیتا ماینینگ آفلاین تقسیم می شود. در حوزه دیتا ماینینگ آنلاین مشتریان ما کسانی هستند که قصد دارند بدانند که در فضای مجازی چه اطلاعاتی در مورد آنها گفته می شود و یا در مورد رقبای آنها نظرها چگونه است و یا مشتریانشان در مورد حوزه کاری آنها چه نظری دارند و مواردی از این دست.

دیتاک در جست وجوی بازار 200 میلیارد تومانی

دنیای داده ها، دنیای طلایی اطلاعات فراوری شده است و شرکت هایی که ارزش داده ها را در می یابند، راستا گسترده تری پیش رو دارند. آنها بدون این داده های ارزشمند هرگز تصمیم نمی گیرند. آنها برای پیشبرد تصمیم گیری های خود هم از آنها استفاده می کنند.

استارتاپ دیتاک استارتاپی است که قصد دارد به کسب وکارها کمک کند تا بتوانند از داده ها بهترین استفاده را کنند. دیتاک توسط امیرحسین عسگری به همراه امیراسماعیل محمود آبادی و هامون محمدیان پور بنیانگذاری شده است.

امیرحسین عسگری متولد 61 است و ارشد مهندسی برق و الکترونیک دارد. او می گوید: ما قبل از اینکه دیتاک را راه بیندازیم، در همین حوزه فعالیت داشتیم و حدود9 سال است که در حوزه بیگ دیتا و داده کاوی با نگاه تخصصی به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی فعالیت می کنیم.

ایده اولیه این کار در سال 89 شکل گرفت. در آن زمان طراحی سایت انجام می دادیم و به درخواست یکی از مشتریان پژوهشی را در فضای وب ایران انجام دادیم. پروژه به تدریج به درخواست مشتری گسترش یافت و تحلیل های آماری مختلفی به آن اضافه شد.

همین موضوع باعث شد که ما به این فکر بیفتیم که به جای اینکه این کار را به صورت دستی انجام دهیم، نرم افزاری تهیه کنیم که تحلیل های آماری را از آن طریق انجام دهیم تا با سرعت بهتری کار را انجام دهیم و بتوانیم آن را به مشتریان دیگر نیز در زمینه بررسی داده ها ارائه دهیم.

کار را به همین منوال گسترش دادیم تا اینکه در سال 96 به دلیل مشکلاتی که با سرمایه گذار اولیه پیدا کردیم، ما از مجموعه جدا شدیم و استارتاپ دیتاک را راه انداختیم.

  • در مورد دیتاک بیشتر توضیح دهید، چه خدماتی را به مشتریان ارائه می دهید؟

خدمات در دیتاک به دو حوزه دیتا ماینینگ آنلاین و حوزه دیتا ماینینگ آفلاین تقسیم می شود. در حوزه دیتا ماینینگ آنلاین مشتریان ما کسانی هستند که قصد دارند بدانند که در فضای مجازی چه اطلاعاتی در مورد آنها گفته می شود و یا در مورد رقبای آنها نظرها چگونه است و یا مشتریانشان در مورد حوزه کاری آنها چه نظری دارند و مواردی از این دست. در حوزه آفلاین مشتریان ما علاوه بر این، خودشان بیگ دیتا دارند و می خواهند روی داده هایی که دارند نیز بررسی انجام شود.

  • خروجی که از خدمات دیتاک در اختیار مشتریان قرار می گیرد، در چه قالبی است؟

بخش عمده مشتریان ما از طریق پنل آنلاین می توانند گزارش ها و گراف های مختلف را براساس داده هایی که نیاز دارند، مشاهده کنند. بخشی از مشتریان که در خواست تحلیل اضافه تر و جمع بندی نهایی دارند، از ما درخواست می کنند که گزارش تحلیلی برایشان بنویسیم که تیم تخصصی ما براساس نیاز مشتری گزارش را تنظیم و ارائه می کند.

مشتریان ما کسانی هستند که قصد دارند بدانند که در فضای مجازی چه اطلاعاتی در مورد آنها گفته می شود و یا در مورد رقبای آنها نظرها چگونه است و یا مشتریانشان در مورد حوزه کاری آنها چه نظری دارند

  • مخاطبان اصلی شما چه کسانی هستند و تا کنون چه تعداد کاربر از خدمات استفاده کرده اند؟

مخاطبان اصلی دیتاک شرکت ها و بیزینس ها هستند و از سال 96 تا کنون حدود 200 شرکت از خدمات استفاده کرده اند که از این تعداد حدود 150 شرکت به صورت تکرار شونده از خدمات استفاده می کنند.

  • هزینه استفاده از خدمات چقدر است؟

بسته به نیاز های مشتری به صورت ماهانه از 200 تا 300 هزار تومان تا چند میلیون تومان متغیر است.

  • در این مدتی که در این حوزه فعال هستید، بازار را چطور ارزیابی کردید. فکر می کنید کسب وکارها چقدر به ضرورت تحلیل داده ها برای پیشرفت در کارشان پی برده اند؟

به نظر من بازار در مرحله رشد قرار گرفته است و در حال حاضر بیشتر کسب وکارها فقط برای اطلاع از شرایط از این سرویس ها استفاده می کنند و هنوز به این ابزارها به عنوان بازویی برای تصمیم گیری نگاه نمی شود ولی بازار رو به رشد است و به تدریج این حوزه جا می افتد.

  • اگر بخواهیم ارزیابی از حجم بازار داشته باشیم، می توانید اعداد و ارقامی ارائه دهید؟

اگر فقط بازار آنلاین را در نظر بگیریم، براساس بررسی هایی که روی فعالان بازار در این حوزه انجام دادیم، تقریبا گردش مالی این حوزه چیزی حدود 20 میلیارد تومان به صورت سالانه است.

در حوزه آفلاین بازار بسیار بزرگ تر است و گردش مالی آن بالای ارقام 150 تا 200 میلیارد تومان می رود زیرا حوزه های بسیار متنوعی را در بر می گیرد.

بازار هدف ما 75 درصد است و می توانم بگویم در حوزه آنلاین بخش رسانه ای و افکار عمومی در حال حاضر رهبر بازار هستیم. در حال حاضر تعداد رقبا زیاد است بر همین اساس کسی نمی تواند ادعا کند که در همه حوزه ها رهبر است، ولی ما تلاش می کنیم حوزه فعالیت خود را گسترش دهیم.

  • با توجه به اینکه وضعیت تحریم منجر شده بسکمک از سرویس های آنلاین خارجی قابل استفاده در ایران نباشند، این موضع چه تاثیری روی کار شما داشته است؟

تحریم ها هم اثر مثبت و هم اثر منفی روی کار ما گذاشته است. اثر منفی آن این بوده که بسکمک از شرکت های بزرگ خارجی که مشتری ما بودند، ایران را پس از تحریم ها ترک کردند و ما با خلأ بازار روبه رو شدیم .

از طرف دیگر ما نیز نمی توانیم سرویس های مورد نیاز خود در حوزه بیگ دیتا را از آمازون یا مایکروسافت دریافت کنیم، ولی نکته مثبت آن این بود که شرکت ها و سازمان های بزرگ مجبور شده اند که از شرکت های ایرانی خدمات داده کاوی را دریافت کنند.

  • تا کنون با چه چالش هایی روبه رو بودید؟

مهم ترین مشکل این است که عمده بازار ایران دولتی است و در اکثر مواقع رانت بیشتر اثر دارد. هنوز اهمیت تصمیم گیری داده محور در ایران جا نیفتاده است.

چالش دیگری که وجود دارد، چالش مهاجرت نخبگان است و اکثر بچه ها قصد مهاجرت دارند و با رفتن یک نیروی کلیدی، بخشی از سرمایه خود را از دست می دهیم. چالش نقدینگی نیز از دیگر چالش های ما بوده است.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 3040

به "دیتاک در جست وجوی بازار 200 میلیارد تومانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیتاک در جست وجوی بازار 200 میلیارد تومانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید