روس ها به همسایه خود نفت نمی دهند

به گزارش دَبی بلاگ، با اقدام شرکت های روسی در ارسال حجم زیادی نفت به بنادر داخلی به جای اجرای توافق تحویل نفت میان روسیه و بلاروس، اختلاف جدید بر سر نفت میان این دو کشور ممکن است شعله ور شود.

روس ها به همسایه خود نفت نمی دهند

به گزارش خبرنگاران، مسکو و مینسک طی یک دهه گذشته چندین اختلاف نفت و گاز داشته اند.

بلاروس جهت ترانزیت مهمی برای نفت و گاز روسیه به مقصد غرب اروپا است. اختلال عرضه نفت به بلاروس اغلب به کاهش یا توقف تحویل نفت به کشورهایی مانند آلمان و لهستان منجر شده است.

طبق اعلام کرملین، مسکو و مینسک تا 31 دسامبر هنوز درباره شرایط تامین و ترانزیت نفت برای سال 2020 توافق نکرده اند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره احتمال توقف ترانزیت نفت روسیه از طریق بلاروس گفت: ما ترجیح می دهیم درباره چنین سناریوهای آپوکالیپتیک صحبت نشود.

خبرگزاری بلاروسی بلتا گزارش کرده که مسکو و مینسک اگر نتوانند تا مهلت 31 دسامبر یک قرارداد کامل را امضا کنند، ممکن است یک توافق موقتی را امضا کنند که شرایط تامین نفت و گاز را تعیین می کند.

روسیه و بلاروس درباره مسئله متعدد مربوط به عرضه نفت در سال 2020 اختلاف نظر دارند اما اختلاف آنها عمدتا بر سر قیمت است.

دو منبع آگاه به رویترز گفتند: شرکت های نفتی روسیه از آماده کردن اسناد برای تامین نفت به بلاروس از اول ژانویه، خودداری کرده و نفت را مقصدهای دیگری ارسال کردند.

شرکت های نفتی روسیه ناچارند حدود دو میلیون تن نفت خام را که در ابتدا قرار بود از طریق بلاروس ترانزیت شود را در ژانویه به بنادر دریایی و بازار داخلی روسیه ارسال کنند.

چندین محموله به برنامه های بارگیری ژانویه از بنادر روسیه اضافه شده اند و برنامه بارگیری نفت اورال از بنادر واقع در دریای بالتیک به 6.3 میلیون تن افزایش پیدا کرده است.

به گفته منابع آگاه، شرکت ترانس نفت ممکن است حدود 500 هزار تن نفت خام را در سیستم خود ذخیره کند.

چندین شرکت نفتی هم نفت را به جای بلاروس به پالایشگاههای روسی خود فرستاده اند.

اگر عرضه نفت به بلاروس تا آخر ژانویه متوقف بماند شرکت های روسی ممکن است پس از تعطیلات سال نو محموله های بیشتری را به برنامه بارگیری اضافه کنند. فعالیت مسکو از 9 ژانویه ازسرگرفته می شود.

بلاروس مکررا روابط نزدیک تر با روسیه و فروش دارایی های بزرگ به شرکت های روسی را وعده داده بود اما سپس نظرش را تغییر داد و از مسکو بابت سیاستهای استعماری انتقاد کرد.

مسکو در گذشته مینسک را به دزدی از نفت و گاز ترانزیتی متهم کرده اما بلاروس منکر چنین اتهاماتی شده است.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت ترانس نفت برای ژانویه 2020 از اپراتور خط لوله بلاروس تایید گرفته بود که حجم ترانزیتی طبق برنامه تامین خواهد شد. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه روز دوشنبه با الکساندر لوکاشنکو، همتای بلاروسی خود درباره تامین نفت و گاز مکالمه تلفنی داشت اما هیچ توافقی حاصل نشد. سران دو کشور موافقت کردند در صورت لزوم اواسط ژانویه 2020 دیدار کنند.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 4932

به "روس ها به همسایه خود نفت نمی دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روس ها به همسایه خود نفت نمی دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید