سنگ روینده بکارید!

به گزارش دَبی بلاگ، دوست دارید سنگ خوش آب و رنگی در خانه داشته باشید که رشد هم بکند!؟ ساکولنت لیتوپس یا کاکتوس سنگی ظاهری درست مانند یک تکه سنگ دارد!

سنگ روینده بکارید!

ساکولنت لیتوپس ظاهر غیر معمولی دارد که درست مانند سنگریزه است. زادگاه این گیاه عجیب در جنوب آفریقا است. این گیاه بامزه رشد بسیار کندی دارد. ممکن است چند سال طول بکشد تا گیاه بتواند بزرگ گردد و گلدانش را پر کند! ساختار لیتوپس شامل دو قسمت است، برگ های گوشتی سطح زمین که به وسیله یک ریشه بلند به ساقه زیرزمینی متصل شده اند.

برگ ها بسیار گوشتالود هستند و تعداد آنها بستگی به گونه لیتوپس دارد. بعضی از گونه های لیتوپس تنها یک جفت برگ دارند، بدون نشانه ای از ظهور برگ های نو! اما بعضی دیگر تعداد بیشتری برگ به نمایش می گذارند.

این گیاه برای کلکسیون داران گیاهی عالی است و تنها چیزی که باید مراقبش باشید میزان آبیاری آن است. اگر آبیاری زیاد صورت گیرد برگ ها متلاشی می شوند و گیاه از پایین آغاز به مردن می نماید.

اگر شرایط محیطی خوبی برایش فراهم کنید، گیاه در اواسط تا اواخر تابستان گل هایی به رنگ سفید یا زرد که از وسط برگ ها ظاهر می شوند، فراوری می نماید.

شرایط رشد

- نور

کاکتوس سنگی در مکانی روشن با نور مستقیم برترین رشد را دارد پس تا جایی که امکان دارد برای گیاه نور فراهم کنید. اگر نور به میزان کافی نباشد گیاه برگ هایی دراز با طرح های رنگ و رو رفته فراوری می نماید. اگر در خانه آفتاب ندارید از پرورش آن خود داری کنید.

- آبیاری

لیتوپس چرخه آبیاری معینی در طول سال دارد که باید کاملا از آن پیروی کنید. در فصل تابستان که گیاه درحال استراحت است، اگر برگ ها در حال چروکیده شدن هستند، اشکالی ندارد که گیاه را اندکی آبیاری کنید. اما در کل گیاه در طول تابستان و زمستان نباید آبیاری گردد. در بین دو آبیاری اجازه دهید خاک گیاه خشک گردد. در هنگام ظهور برگ های نو آبیاری را متوقف کنید تا برگ ها خوب توسعه یابند سپس دوباره آبیاری را انجام دهید.

- دما

در تابستان هوای گرم را دوست دارد (دمای معمول خانه مناسب است) و دماهای کمتر در فصل زمستان را تحمل می نماید

- خاک

برای کاشت لیتوپس از خاک کاکتوس یا مخلوط های خاکی با زهکشی خوب با میزانی شن بهره ببرید.

- کود دهی

این گیاه احتیاج به کود دهی ندارد!

تکثیر

لیتوپس عموما به وسیله دانه اش تکثیر می گردد و دو تا سه سال طول می کشد تا گیاه بالغ گردد و گل دهد. بعد از گل دهی کپسول دانه روی گیاه شکل می گیرد که با کاشت آن در فصل بهار یا پاییز گیاه تان تکثیر می گردد. روش دیگر تکثیر این گیاه تقسیم بوته است که در زمان خواب گیاه انجام می گیرد.

تعویض گلدان

لیتوپس گیاهی بسیار آرام رشد است که به خاطر همین جثه کوچک، گیاهی عالی برای نگهداری درون آپارتمان های کوچک است. گیاهان مسن تر دسته ای از گیاهان مانند سنگریزه هایی کنار هم تشکیل می دهند که بسیار زیبا و دیدنی است! در کل گلدان این گیاه را هنگامی تعویض می نمایند که مسئله ای داشته باشد (به طور مثال خاکش خوب نباشد) و یا آنقدر رشد نموده باشد که دیگر جایی برای رشد بیشتر در گلدانش باقی نمانده باشد. پس لیتوپس هر چند سال یک بار به تعویض گلدان احتیاج دارد.

چند نکته …

لیتوپس هر سال یک دسته نو برگ فراوری می نماید. برگ های نو در فصل پاییز ظاهر می شوند و در طول زمستان و تابستان رشد می نمایند. در اواخر تابستان گیاه به دوره کمون یا خواب وارد می گردد. در این زمان آبیاری باید محدود یا متوقف گردد تا برگ ها از بین نروند.

- گل ها در اواخر تابستان یا پاییز ظاهر می شوند و در ابتدا مانند یک جوانه راه خود را از میان برگ ها به بیرون باز می نمایند. در این مدت می توانید گیاه را آبیاری کنید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 26363

به "سنگ روینده بکارید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ روینده بکارید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید