صبح روشن بدون محدودیت!

به گزارش دَبی بلاگ، امریکا و اروپا اکنون با اجرای مرحله دوم کاهش تعهدات برجامی ایران روبه رو شده اند؛ اقدامی که اگرچه از منظر بخش قابل توجهی از مردم ایران، ناکافی و کند است و بازدارنده و اثربخش نیست.

صبح روشن بدون محدودیت!

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، امریکا و اروپا اکنون با اجرای مرحله دوم کاهش تعهدات برجامی ایران روبه رو شده اند؛ اقدامی که اگرچه از منظر بخش قابل توجهی از مردم ایران، ناکافی و کند است و بازدارنده و اثربخش نیست، اما مرور صد ها اظهارنظر مسئولان امریکا و اروپایی و صد ها سرمقاله روزنامه های غرب از زمان خروج امریکا از برجام تاکنون نشان می دهد که امریکا و اروپا انتظار همین واکنش متقابل ایران را نداشتند و آن را بعید می دانستند. آن خروج برجامی ریشه در فرهنگ ریسک پذیری غرب داشت که برای رسیدن به اهداف خود، به ریسک علاقه نشان می دهند. به همین خاطر در محاسبات امریکایی ها احتمال خروج متقابل ایران از برجام، کم و ضعیف محاسبه شد و لذا ریسک خروج از برجام را برای خود سودبخش ارزیابی کردند.

اما چه شد که محاسبه امریکایی ها این از آب درآمد که ایران در برجام می ماند و آن را یک طرفه اجرا می نماید؟

به نظر می رسد رفتار دولتمردان ایران در استفاده جناحی از یک معاهده بین المللی و فروش نقد و بدون گارانتی آن به مردم، آن هم نه یک بار که چندبار و گره زدن برجام به مسئله انتخابات که در سخنان درگوشی مذاکره کنندگان با طرف های مذاکره افشا شد، امریکایی ها را به این یقین رساند که ایران برجام را به این راحتی ر ها نمی نماید و لذا آن ها می توانند تحریم ها را برای تضعیف ایران بازگردانند و ایران را با همه تعهداتش در برجام نگه دارند و چه چیزی بهتر از این!

خروج امریکا از شمار دیگری از معاهدات بین المللی در چند سال اخیر نشان می دهد که دولت فعلی امریکا آنجا که فایده ای برای خود ببیند، در بند حقوق بین الملل و قوانین دنیای و معاهده و آبرو و حیثیت نمی ماند و فقط یک بازدارندگی قوی می تواند او را بر سر تعهداتی که داده است، نگه دارد.

شاید به همین خاطر است که اگر دولت ایران در همان روز هایی که ترامپ پی در پی می گفت به زودی از برجام خارج خواهد شد، در یک بیانیه رسمی با هدف بازدارندگی اعلام می کرد که خروج امریکا از برجام دقیقاً و تماماً به معنای خروج ایران از برجام است شرایط به گونه دیگری رقم می خورد، اما قضیه درست برعکس شد و رئیس جمهور ایران همان زمان ها روزی نبود که اعلام نکند ایران حتی در صورت خروج امریکا از برجام، این معاهده را ترک نخواهد کرد و با طرف های دیگر به آن ادامه خواهد داد و حتی در جملاتی عجیب گفت امریکا مزاحمی بود که همواره مزاحمت ایجاد می کرد و حالا این مزاحم رفته، چه بهتر!

حالا اروپایی ها هم به نوعی مزاحم و دردسر ساز شده اند. از فرانسه گرفته که پیغام های تهدید آمیز می دهد تا آلمان که وزیر خارجه اش در تهران، تهدید می نماید تا انگلیس که نفتکش توقیف می نماید و مدعی می گردد که اگر ایران از برجام خارج شد (یعنی همین کاهش تعهدات در چارچوب برجام) انگلیس نیز خارج می گردد. با این حساب دولت و رئیس جمهور ایران که دیگر نمی توانند با همان منطق قبلی بگویند اگر این مزاحم ها نیز خارج شدند ما به برجام بدون همه مزاحم ها ادامه می دهیم، چاره را در کاهش تعهدات برجامی دیده اند، هرچند که همچنان در مدح برجام قصیده هم می سرایند!

اما برای درک موقعیت برترایران به شرطی که خروج امریکا از برجام را مساوق و ملازم خروج ایران اعلام می کرد، باید دید امریکا و اروپا چه واکنشی نسبت به همین کاهش تعهدات برجامی نشان می دهند. اکنون روزی نیست که رئیس جمهور امریکا با جملاتی به ظاهر تهدید آمیز ایران را به خاطر کاهش تعهدات برجام خطاب قرار ندهد. تناقض موجود در این تهدیدات همه دنیا را به تعجب و تمسخر واداشته است. اینکه چطور امریکا از یک معاهده خارج می گردد، اما خروج طرف مقابل را نمی پذیرد! همین پارادوکس به لحاظ منطقی بهترین گواه آن است که امریکا خروج از برجام را با ریسک انجام داده است و انتظار خروج ایران را به خاطر قطعیتی که در سخنان دولتمردان ایرانی می دید، نمی داد و حالا برای مواجهه با شرایط جدید آماده نیست.

ترامپ انتظار داشت ایران خیلی سریع دست هایش را به نشانه تسلیم در برابر تحریم ها بالا ببرد و حالا هر روز که به شروع کارزار تبلیغاتی انتخابات نزدیک می گردد، فشار روانی به روی ترامپ بیشتر می گردد، زیرا در این موردی که هر روز برای آن نظر می دهد، دستاوردی نداشته است و رقبا این شکست را بر سرش خواهند کوبید.

رهبر انقلاب چندی پیش همین مقدار کاهش تعهد برجامی را برای مقطع کنونی کافی دانستند و بیشتر شدن آن را به مقتضیات زمانی محول کردند. بهترین مواجهه با امریکا و اروپا نیز همین است که بدانند ما نه آن قدر دستپاچه و عجولیم که از روز های آینده و اثرگذاری تحریم ها بیمناک شده باشیم و نه تضمین ماندن در برجام تحت هر شرایطی به کسی خواهیم داد. حالا ورق برگشته و فشار از سوی ایران است. هذیان گویی ترامپ و رهبران تروئیکای اروپایی و انفعال اروپا در تصمیم گیری مقابل اقدامات ایران نیز نشان از تصمیم درست ایران دارد. ترامپ این روز ها فقط می گوید خواهیم دید چه خواهد شد. بله خواهیم دید چه خواهد شد!

منبع : روزنامه جوان

بازگشت به صفحه رسانه ها

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 1561

به "صبح روشن بدون محدودیت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صبح روشن بدون محدودیت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید