ضرورت راه اندازی راستا جایگزین برای دسترسی به کشورهای آسیای میانه

به گزارش دَبی بلاگ، روز گذشته نشست کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق ایران تشکیل جلسه داد؛ موضوع اصلی این نشست گفتگو و آنالیز راهکارهای ایجاد سرویس رو - رو از بنادر شمالی ایران به اکتائو و بالعکس بود. کمیسیون حمل ونقل و لجستیک درباره این موضوع در حال آماده سازی طرحی است که با دریافت نظر و پیشنهاد سازمان های متعدد تکمیل خواهد شد. برای همین در ابتدای نشست عنوان شد ایران می تواند با کشورهای حوزه CIS ارتباط خوبی داشته باشد، اما تمامی راه های ارتباطی که از ترکمنستان می گذرد، به دلایل مختلف مشکلاتی دارد. در حال حاضر سرویس رو-رو بندر آکتائو فعال است بنابراین این امکان وجود دارد که با فعال سازی این راستا از بنادر شمالی، بخشی از کامیون ها به وسیله دریای خزر بار خود را به مقصد منتقل نمایند و بخشی از فشارها از طرف ترکمنستان به صادرنماینده ها کاهش یابد.

ضرورت راه اندازی راستا جایگزین برای دسترسی به کشورهای آسیای میانه

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی لحظه آخری همراه شوید و شگفتی های جزیره آتشفشانی بالی را از نزدیک شاهد باشد.

آنالیز و امکان سنجی راه اندازی کریدور امیرآباد-آکتائو به عنوان راستا جایگزین دسترسی کالا و ناوگان ایرانی به کشورهای آسیای میانه عنوان گزارشی بود که مهرداد نجفی در کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق ایران ارائه کرد. او در ابتدای این گزارش از شرایط روابط سیاسی کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و ارمنستان سخن گفت.

به گفته نجفی با توجه به اختلاف های ریشه ای بین تاجیکستان و ارمنستان، تقسیم بندی بر اساس هویت قومی-زبانی، شرایط ازبک تبار تاجیکستان، تنش های داخلی تاجیکستان، اختلاف مرزی و نحوه استفاده از منابع آبی و احداث سد راغون از سوی تاجیکستان، اختلاف و رقابت های ازبکستان و تاجیکستان در خصوص شرایط افغانستان و موارد دیگر دلایلی است که ایران باید به راستا جایگزین دیگری برای ارتباط با کشورهای آسیای میانه به غیر از کریدورهای قبلی فکر کند. راه اندازی کریدور امیرآباد-آکتائو به مقصد قزاقستان در آسیای میانه یکی از این راستاهاست.

مهرداد نجفی، کارشناس کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق ایران ادامه داد: چشم انداز روشنی برای حل مسائل بین کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان در کوتاه مدت مشاهده نمی گردد. همچنین مانع تراشی های دولت ترکمنستان برای عبور کامیون های ایرانی به مقصد کشورهای CIS یکی دیگر از مسائل صادرنماینده های ایرانی است. ترکمن ها به کامیون هایی که به قصد تاجیکستان حرکت می نمایند اجازه عبور نمی دهد یا این موضوع به دشواری انجام می گردد. همچنین هزینه جابجایی کامیون ایرانی با کامیون های ترکمن در مرزها هزینه بالایی به تجار ایرانی تحمیل می نماید.

او در این گزارش بخشی از مسائل موجود را متوجه سازمان راهداری و گمرک ایران نموده و مطرح کرد: به نظر می رسد باید سازمان راهداری، گمرک و وزارت امور خارجه برای حل مسائل تجار ایرانی با ترکمن ها مذاکره نمایند. گمرک به جای تمرکز فعالیت در مبدأ، امور را به مرزها منتقل نموده است و زمینه را برای جذب بار به کامیون های خالی ترکمن به نرخ پایین باز نموده است.

به گفته نجفی، در مرز ترکمنستان شرایط برای تجار ایرانی رقابت پذیر نیست؛ ترکمن ها با خرید کامیون های دست دوم اروپایی به تعداد بالا و با افزایش هزینه حمل ونقل به دلار عرصه را بر کامیون داران ایرانی تنگ نموده اند.

او در این گزارش هزینه حمل به کشورهای CIS را آنالیز کرد و مطرح کرد که باید از ظرفیت بندر انزلی و امیرآباد جهت راه اندازی سرویس رو-رو بهره گیری گردد. باید برای این حوزه توجیه مالی ایجاد کنیم تا بتوانیم از راستا جایگزین بهره بگیریم.

در بخشی از این نشست به مسائل حمل بار از راستا ترکمنستان به تاجیکستان اشاره شد؛ ترکمن ها به دلایل ملی و منطقه ای اجازه عبور به ناوگان ایرانی راه به قصد تاجیکستان نمی دهند. کامیون ها برای رسیدن به تاجیکستان مجبور هستند یا بارنامه خود را تغییر دهند یا از راستا بنادر شمالی به تاجیکستان بروند؛ یعنی از راستا آذربایجان، باکو، آستاراخان، داغستان، روسیه و بعد تاجیکستان که حدود 3500 کیلومتر است.

در این نشست همچنین کمال حسینی فعال حوزه حمل و نقل، درباره شرایط کشتیرانی در دریای خزر گفت: درجه ایمنی در دریای خزر 9 است؛ برای همین امکان دریانوردی در این دریا 200 روز در سال است؛ از طرف دیگر کشتی های فعال باید شرایط و استانداردهای خاصی داشته باشند تا بتوانند روی دریای مواج دوام بیاورند.

او با اشاره به مهم ترین مشکل بنادر ایران گفت: بیشتر کشتی های بنادر شمالی ایران در اختیار آذری هاست و آن ها قادر نیستند به سمت ایران بیایند؛ نوبت انتظار برای باربندی حدود 15 روز است و این به لحاظ زمان و انرژی هزینه بر است. برای همین تجار ایرانی ترجیح می دهند از راستا زمینی بار خود را به تاجیکستان برسانند.

او مطرح کرد: برای حل این مسائل باید بتوانیم در حوزه کشتیرانی سرمایه گذاری مناسبی داشته باشیم تا از ظرفیت های لازم بهره بگیریم.

سعید عبداللهی به حجم کالاهای صادر شده به تاجیکستان اشاره نمود: بعضی از کالاها از راستا افغانستان به این کشور ارسال می گردد که در مرز افغانستان چندین بار ترانشیپ می گردد که علاوه بر مسائل ایمنی، هزینه بالایی به تجار ایرانی تحمیل می گردد. اگر این حمل بار از مرزهای شمالی ایران انجام گردد، مقرون به صرفه خواهد بود.

عباد الله فروزش، عضو هیات مدیره انجمن حمل ونقل ریلی با اشاره به پتانسیل حمل ونقل ایران در حوزه دریایی، ریلی و جاده ای گفت: باید قبل از نهایی شدن طرح راه اندازی کریدور امیرآباد-آکتائو تمام کریدورهای ایران به کشورهای آسیای میانه شناسایی و مزایا و معایب آن آنالیز گردد؛ ظرفیت ها تعیین گردد تا تجار درنهایت با توجه به شناخت و برآورد هزینه خود تصمیم بگیرند از کدام مسر بار و کالای خود را به مقصد حمل کند.

همچنین در این نشست نماینده سازمان بنادر و دریانوردی، درباره ظرفیت های این سازمان در حوزه حمل ونقل و کشتیرانی گفت. از نماینده این سازمان خواسته شد برای راه اندازی خط کشتیرانی از بنادر شمالی برنامه ریزی نمایند و در این رابطه تسهیلات لازم را ارائه دهند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 16 بهمن 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 4663

به "ضرورت راه اندازی راستا جایگزین برای دسترسی به کشورهای آسیای میانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت راه اندازی راستا جایگزین برای دسترسی به کشورهای آسیای میانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید