طرز تهیه مربای کدو حلوایی با آهک و بدون آهک

به گزارش دَبی بلاگ، مربای کدو حلوایی یا مربای کدو تنبل جزو مربا های مجلسی و لذیذ تبریز است. تهیه آن زمان بر، ولی آسان است. برای ترد شدن مربا می توانید از آب آهک استفاده کنید.

طرز تهیه مربای کدو حلوایی با آهک و بدون آهک

خبرنگاران | سرویس آشپزی - بهتر است برای درست کردن مربای کدو حلوایی از کدوهای نارنجی و رسیده بهره ببرید تا مربای خوش رنگتری داشته باشید. دقت کنید که کدو تنبل و کدو حلوایی تنها از نظر ظاهری کمی با هم تفاوت دارند. (کدوتنبل گرد و کدو حلوایی کمی کشیده و بیضی شکل است.) البته طعم کدو تنبل هم کمی شیرین تر است. اما در ایران هر دو نوع را به هر دو نام می شناسند. از آنجا که طبع کدو حلوایی و کدو تنبل، همچنین خواص کدو تنبل و کدو حلوایی یکسان است ما نیز برای تهیه این مربا، هر دو را مد نظر داریم و تفاوتی برای تهیه آن وجود ندارد. موقع خرید کدو حلوایی را انتخاب کنید که پوستی سفت، بدون چروک و لکه داشته باشد و وزنش سنگین باشد، ترجیحا کدو حلوایی های کوچکتر، به دلیل تردی و آبداری بیشتر مناسب ترند.

در ادامه بخوانید:

  • مواد لازم جهت تهیه مربای کدو حلوایی
  • طرز تهیه مربای کدو حلوایی با آهک
  • طرز تهیه آب آهک
  • مواد لازم مربای کدو حلوایی بدون آهک
  • طرز تهیه مربا کدو حلوایی بدون آهک

مواد لازم جهت تهیه مربای کدو حلوایی

کدو حلوایی

1.5 کیلو

شکر

2 کیلو

دانه هل نکوبیده

1 قاشق مرباخوری

آهک

5 قاشق سوپخوری

گلاب

4/1 پیمانه

جوهر لیمو

نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه مربای کدو حلوایی با آهک

  1. کدو حلوایی را پوست بکنید و به ضخامت نیم سانت قالب بزنید و یا به شکل مربع برش بزنید و به قطر نیم سانت خرد کنید.
  2. کدوهای قالب زده را درون آب اهک آماده شده بریزید و بگذارید 24 ساعت در آب آهک بماند. کدو حلوایی را از آب آهک خارج کنید و 4-5 ساعت در آب سرد بریزید و در طول این مدت 3 بار آب آن را عوض کنید.
  3. اکنون کدوتنبلها را درون قابلمه بزرگی ریخته و رویش آب میریزیم. به طوریکه روی کدوها را بپوشاند، سپس روی حرارت قرار می دهیم کدوها باید حدود 5 دقیقه بجوشد تا هم بپزد و هم آهک احتمالی آن برطرف شود. اکنون آن را آبکش می کنیم. آبش را دور میریزیم و کدوها داخل آبکش باقی بماند.
  4. شکر را در قابلمه بریزید و 5 - 6 لیوان آب درون آن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد بعد شربت را از صافی رد کنید.
  5. کدو را داخل شربت بریزید و اجازه دهید تا بجوشد و گاهی کف روی مربا را بگیرید. وقتی شربت قوام آمد دانه هل و گلاب و جوهر لیمویی را که قبلاً در آب گرم حل کرده اید را داخل مربا بریزید و بعد از ده دقیقه جوشیدن حرارت را خاموش کنید.
  6. این مربا ترد و شکننده و براق و خوشمزه است.

تست قوام آمدن شربت

موقعی که مربا آماده شد مقداری از شربت آن را در قاشق بریزید کمی که سرد شد باید به حالت کش دار از قاشق بریزد.

و یا قاشق را داخل شربت مربا کنید و بیرون بیاورید و انگشت خود را داخل قاشق کنید و دوانگشت اشاره و انگشت شصت خود را که آغشته به شربت مربا کرده اید را چند بار به هم بزنید اگر شربت بین دو انگشت شما حالت کش یا مثل نخ شد شربت مربا قوام آمده.

طرز تهیه آب آهک برای مربای کدو تنبل

آهک را در ظرفی بریزید و حدوداً دولیترونیم تا سه لیترآب سرد روی آن بریزید و کمی هم مخلوط کنید تا آهک در آب تقریباً حل شود. 15 تا 20 دقیقه اجازه دهید تا مواد آهک ته نشین شود. و آب زلال آن را مصرف کنید و مواد ته نشین شده را دور بریزید. آهک را می توانید از لوازم قنادی فروشی ها تهیه نمایید.

مواد لازم جهت تهیه مربای کدو حلوایی بدون آهک

زمان آماده سازی: 1 ساعت

زمان پخت: 15 دقیقه

شکر

1 کیلو

زعفران

به میزان لازم

آب

3 لیوان

آبلیمو

1 قاشق غذاخوری

پودر هل سبر

10 عدد

کدو حلوایی

1 کیلو

طرز تهیه مربا کدو حلوایی بدون آهک

  1. کدوها را پوست کنده و تخمه های آن را جدا کرده و قسمت گوشتی را خرد کنید. می توانید برای زیباتر شدن مربا با قالب های ریز قالب بزنید.
  2. کدوها را نیم پز کنید و آن ها را داخل آبکش ریخته و آبکشی کنید.
  3. شربت را قوام بیاورید و کدوهای نیم پز را به شربت اضافه کنید و بگذارید 15 دقیقه با حرارت ملایم به همراه شربت بپزد
  4. حین پخت دانه های هل یا چوب دارچین یا هر دو را به مربا اضافه کنید .
  5. برای خوشرنگتر شدن مربا میتوانید از مقداری زعفران هم بهره ببرید.
  6. اگر می خواهید مربای تردی داشته باشید می توانید مانند دستور قبل از آب آهک بهره ببرید.
  7. برای درست کردن این مربا میتوانید کدو را رنده کنید در اینصورت از شب قبل شکر را روی کدوهای رنده شده بریزید تا روز بعد کدوها آب بیندازد بعد با مقدار آب ذکر شده کدوها را بگذارید روی حرارت تا مربا قوام بیاید. در پایان آبلیمو را هم اضافه کنید. بسته به نوع کدو میزان شکر ممکنه کمتر یا بیشتر باشد.

سخنی با شما

اگر طعم کدو حلوایی مورد پسند شماست پیشنهاد می کنم طرز تهیه پوره کدو حلوایی را نیز در خبرنگاران آموزش ببینید و از این پوره در تهیه رولت کدو حلوایی، نان و کیک کدو حلوایی بهره ببرید. همچنین توصیه می کنم درباره کالری کدو حلوایی و تاثیر کدو حلوایی بر لاغری نیز اطلاعات کسب کنید. در صورتی که این دستور تهیه مربا را انجام دادید حتما نتیجه را با ما و خوانندگان در میان بگذارید. همچنین اگر نکات و فوت و فن های جالب تری برای تهیه مربای کدو تنبل یا کدو حلوایی می شناسید آن را در بخش نظرات و پرسش ها با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 20 دی 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 14046

به "طرز تهیه مربای کدو حلوایی با آهک و بدون آهک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مربای کدو حلوایی با آهک و بدون آهک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید