13 کاربرد ماست در آشپزی حرفه ای کشورهای مختلف جهان

به گزارش دَبی بلاگ، احتمالا شما هم تا حدودی با کاربرد ماست در آشپزی آشنایی دارید و می دانید که این محصول لبنی خوشمزه و مفید، تنها به عنوان یک میان وعده در کنار غذای اصلی سرو نمی گردد. انواع مختلفی از ماست در آشپزی کاربردهای متفاوتی دارند ولی به طور متداول، ماست به عنوان یکی از مهم ترین اجزای آشپزی در سراسر جهان به کار می رود. در این مقاله از سرویس به چند کاربرد ماست در آشپزی حرفه ای می پردازیم تا شما هم برای استفاده متنوع از در رژیم غذایی روزانه ایده های بیشتری بگیرید. با همراه باشید.

13 کاربرد ماست در آشپزی حرفه ای کشورهای مختلف جهان

کاربردهای جالب و متفاوت ماست در آشپزی

1- ماست به عنوان جایگزین سس مایونز

کافی است کمی با دستورهای آشپزی به سبک های مختلف آشنا باشید تا بدانید برای این که کالری و چربی کمتری به بدن تان وارد کنید، از ماست به جای می توانید بهره ببرید. حتی چرب ترین ماست ها هم، کمتر از سس مایونز چربی دارند. به همین دلیل توصیه می گردد در طرز تهیه ، یا غذاهایی که سس مایونز به عنوان بخش جدایی ناپذیر آن ها به شمار میرود، ماست را جایگزین کنید.

اگر هم کماکان اصرار دارید طعم سس مایونز را بچشید، می توانید نسبت نصف نصف از ماست و سس مایونز را در یا غذاهایتان تجربه کنید. ، به عنوان ماست مناسب برای جایگزینی با سس مایونز شناخته شده تر و متداول تر است. ضمناً از استفاده از ماست به جای سس مایونز، علاوه بر سالم بودن و خواص ، ارزان و مالی تر هم هست.

2- تهیه انواع شیرینی با ماست

اگر قصد دارید یک شیرینی ساده یا خامه ای خوشمزه درست کنید ولی در یخچالتان از شیر پاستوریزه خبری نیست، نگران نباشید. می توانید از ماست یاری بگیرید. آشپزهای حرفه ای می دانند که یک کاربرد ماست در آشپزی، استفاده از آن در طرز تهیه است. بسته به کیک و شیرینی که می خواهید درست کنید می توانید از ماست های با طعم شیرین یا حتی ترش برای به کار بردن در کیک بهره ببرید.

3- کاربرد ماست در تهیه اسموتی

خوردن انواع اسموتی با طعم های مختلف نه تنها در تابستان، بلکه در زمستان هم بسیار لذت بخش است. را می توانید با ترکیب میوه ها و ماست درست کنید. تازه می توانید از ماست هایی که خودشان به صورت طعم دار شده در فروشگاه ها وجود دارند هم بهره ببرید.

ماست ها برترین جایگزین برای شیر در هستند و کافی است آن ها را به همراه تکه های میوه (انواع مختلف میوه) در مخلوط کن بریزید. ضمناً اگر ماست تان برای تهیه اسموتی غلیظ است، می توانید آن را با مقداری آب رقیق نموده و بعد به میوه ها بیفزایید و میکس کنید.

4- مرینیت کردن انواع گوشت با ماست

یکی از برترین روش های ، ، گوشت قرمز و … افزودن کمی ماست به آن ها است. معمولا در این روش، گوشت با ماست و دیگر ادویه های دلخواه طعم دار شده و بعد از چند ساعت پخته می گردد. علاوه بر طعم لذیذی که به خورد گوشت می رود و از بین بردن بوی بد گوشت، ماست می تواند بافت گوشت را هم تردتر کند. اصلا یکی از استفاده از ماست است. بنابراین گوشت به زمان کمتری برای پخت هم احتیاج خواهد داشت.

5- تهیه دوغ با ماست

اگر عادت دارید که در کنار غذا، از نوشیدنی های دیگر به جز آب بهره ببرید، دوغ برترین گزینه است. اما برای این که یک نوشیدنی سالم داشته باشید، بهتر است دوغی که با ماست تهیه شده است، مصرف کنید. برای این کار کافی است طرز تهیه دوغ کفیر خانگی را یاد بگیرید تا از سلامت نوشیدنی تان هم مطمئن باشید.

6- درست کردن بستنی با ماست

یکی دیگر از کاربردهای ماست در آشپزی، استفاده از آن در طرز تهیه بستنی است. برای این کار می توانید به مقداری ماست (ترجیحا ماست یونانی) یک قاشق چای خوری شیر سویا یا شیر گاو را با کمی وانیل اضافه کنید. سپس آن را در فریزر قرار دهید. وقتی مواد کمی سرد شد، ظرف را از یخچال بیرون بیاورید.

در آخر روی آن را با پودر کاکائو، کمی پودر گردو، مربای توت فرنگی، میوه های تازه یا یخ زده و … تزئین کنید و به عنوان سرو کنید. این بستنی که با ماست درست می گردد، چربی و شکر کمتری نسبت به بستنی های سنتی و کارخانه ای دارد و در نتیجه کالری کمتری هم به بدن شما وارد می گردد. ماست بستنی یک روش مفید است.

7- استفاده از ماست به جای خامه ترش

باز هم در اینجا با یکی دیگر از کاربردهای ماست در آشپزی روبه رو هستیم، آن هم برای درست کردن و شیرینی که با خامه درست می شوند. خامه ترش در اصل از ترکیب کردن ماست ترش و خامه به دست می آید ولی کافی است به جای این ترکیب، از ماست یونانی بهره ببرید. در این صورت می توانید از دسر برای کسانی که رژیم لاغری یا چربی خون بالایی دارند و باید محدودیت غذایی را رعایت نمایند، بهره ببرید.

8- استفاده از ماست در تهیه انواع بورانی

هیچ چیز به میزان یک دسر ساده یا یک وعده سبک نمی تواند برای سلامتی مفید باشد. بورانی ها از آن دسته میان وعده ها یا وعده های سبک هستند که جا دادنشان در رژیم غذایی به سلامت بدن بسیار یاری می نماید.

ترکیب ماست یا سبزیجات و صیفی جات مختلف مثل خیار، بادمجان، کدو، کرفس و … به همراه سبزی های معطر تازه با خشک، یک ترکیب فوق العاده می سازد که علاوه بر خوشمزه بودن، سرشار از خواص مفید برای سلامتی است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بورانی اسفناج

9- تهیه انواع دسر با ماست

علاوه بر این که خود ماست به عنوان یک دسر ساده بعد از غذا سرو می گردد ولی می توان با آن انواع خوشمزه و متنوع هم درست کرد. از آنجایی که بسیاری افراد ترجیح می دهند دسری که بعد از غذای اصلی می خورند چربی یا قند کمی داشته باشد، استفاده از ماست در طرز تهیه انواع دسر متداول است.

10- درست کردن پنکیک با ماست

احتمالا شما هم با این کاربرد ماست در آشپزی آشنایی دارید، چون پنکیک یکی از برترین غذاهایی است که هم ساده و هم با مواد ارزان و در دسترسی تهیه می گردد. حتی از پنکیک ها علاوه بر صبحانه، به عنوان میان وعده هم استفاده می گردد.

جایگزین کردن ماست با شیر و درست کردن با طعم های مختلف یکی از برترین کاربردهای ماست در آشپزی است. می توانید حتی از ماست برای تزیین روی پنکیک هم بهره ببرید. ترکیب ماست با میوه ها، عسل، شیره خرما و انگور هم طعم و ظاهر پنکیک را زیباتر و اشتهابرانگیزتر می نماید.

11- تهیه پنیر ماست یا پنیر خامه با ماست

پنیر ماست یا پنیر خامه معمولا به عنوان یا عصرانه همراه با سرو می گردد. در طرز تهیه پنیر خامه و پنیر ماست، دست تان باز است که از یا پنیر فتا کم چرب هم بهره ببرید یا آن را کلا از دستور تهیه حذف کنید. چون پنیر معمولا برای طعم دهی بیشتر استفاده می گردد و جزو اصلی آن نیست.

برای این کار داخل یک صافی، پارچه نخی تمیز قرار دهید و ماست را در آن بریزید. می توانید در این مرحله مقداری پنیر هم اضافه کنید. چند ساعت صبر کنید تا آب ماست (و پنیر) گرفته گردد و در این مدت، پارچه را در یخچال بگذارید. 2 ساعت بعد، پنیر ماست یا پنیر خامه شما آماده است. می توانید آن را با سبزیجات مختلف، پودر زیره، گردو و … ترکیب نموده و با نان سرو کنید.

12- سس سالاد با ماست

از دیگر کاربردهای ماست در آشپزی، استفاده به عنوان است. کافی است به جای سس مایونز، سس سفید، آبلیمو، آبغوره و … ماست را به ترکیب سبزیجات سالادتان اضافه کنید. با این روش، سالادتان هم بسیار سالم تر و کم کالری تر خواهد بود. ضمناً ترکیب طعم سبزیجات با ماست بسیار مجذوب کننده است.

13- استفاده از ماست در آش، سوپ و غذاهای دیگر

در آشپزی ایرانی می توانید غذاهای زیادی را پیدا کنید که ماست یکی از مهم ترین اجزای آن به شمار می رود، حتی گاهی اوقات از ماست به عنوان جایگرین برای دوغ یا کشک هم استفاده می گردد. به همین دلیل به راحتی می توان در طرز تهیه انواع آش و طرز تهیه از آن ها استفاده کرد. ضمناً نباید فراموش کنید که برای تهیه، لزوما به دوغ احتیاج ندارید و ماست می تواند جای دوغ را در ترکیبات این غذای خوشمزه و تابستانی بگیرد.

سوالات متداول

کاربردهای ماست در آشپزی حرفه ای چیست؟

از جمله چند کاربرد ماست در آشپزی می توان در طرز تهیه انواع غذا، کیک، پنکیک، بستنی و به عنوان جایگزین برای شیر، دوغ، کشک، پنیر، سس مایونز و … استفاده کرد.

از چه ماستی برای جایگزینی با دیگر لبنیات استفاده کنیم؟

هر چند ماست های خانگی به عنوان برترین جایگزین شیر یا دیگر لبنیات به کار می فرایند، ولی می توانید ماست یونانی را هم در دستور کار قرار دهید چون چربی و کالری کمی دارد و برای سلامت مفید است.

منبع: افق کوروش
انتشار: 11 تیر 1401 بروزرسانی: 11 تیر 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 25411

به "13 کاربرد ماست در آشپزی حرفه ای کشورهای مختلف جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 کاربرد ماست در آشپزی حرفه ای کشورهای مختلف جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید