فرش افشار تکاب در آستانه ثبت جهانی

به گزارش دَبی بلاگ، هادی پناهی - تکاب - خبرنگار : در آذربایجان غربی 2 فرش ریزماهی خوی و افشار تکاب از جمله مهم ترین صنایع دستی هستند.

فرش افشار تکاب در آستانه ثبت جهانی

فرش های ریز ماهی خوی در شمال و افشار تکاب در جنوب استان سال 89 ثبت ملی شد. فرش خوی در سال 92 به ثبت جهانی رسید و فرش افشار تکاب نیز در آستانه ثبت جهانی است. این خبر را رئیس مرکز ملی فرش ایران در جلسه کارگروه فرش دست باف استان آذربایجان غربی اعلام نمود که قرار است فرش دست باف 19 منطقه مختلف کشور از جمله فرش دست باف تکاب به زودی ثبت جهانی گردد. هرچند با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص آذربایجان غربی به دلیل همسایگی با چندین کشور دیگر، ثبت این فرش موجب بهبود شراط صادرات فرش استان خواهد بود، کافی نیست و برای بهبود اوضاع این صنعت مهم استان باید مشکل بیمه و حقوق بافندگانش نیز ساماندهی گردد.

  • بیمه؛ مشکل اصلی قالی بافان

رئیس مرکز ملی فرش ایران در جلسه کارگروه فرش دست باف استان آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت صادرات و رونق فروش فرش دست باف در وضعیت تحریم کشور می گوید: فرش اولین کالای استراتژیک کشور ما بعد از نفت است، اما بعضی مسائل موجب شده است که سال گذشته تعداد بیمه شدگان این صنف از 6 هزار نفر به حدود 2 هزار نفر کاهش پیدا نمایند.

فرشته دست پاک ادامه می دهد: در حال حاضر از 72 هزار بافنده فرش در آذربایجان غربی تنها 15 هزار نفر بیمه هستند. قرار است با تدابیر اندیشیده شده تا ماه آینده مسائل شاغلان در این حوزه رفع گردد. راهکارهای قانونی را به سازمان ها برای بیمه بافندگان ابلاغ خواهیم کرد. وی با بیان این که برای رونق بازارهای داخلی و جبران از دست رفتن مشتریان خارجی باید به سمت افزایش کیفیت فراوری فرش و آموزش دانش های نوین بازاریابی حرکت کرد تاکید می نماید: تاکنون 19 هزار میلیارد ریال برای بیمه تأمین اجتماعی قالی بافان هزینه شده و امسال شاهد پوشش حداکثری بیمه قالی بافان در سراسر کشور خواهیم بود.

  • ظرفیت 72 هزار نفری صنعت فرش بافی

استاندار آذربایجان غربی هم در این جلسه با اشاره به رونق صنعت فرش دست باف در استان می گوید: آذربایجان غربی یکی از مراکز مهم و اصلی هنر فرش، گلیم و جاجیم در کشور است. صنعت فرش بافی در استان توانسته است برای 72 هزار نفر فرصت اشتغال ایجاد کند که این مساله نشان دهنده اهمیت صندلی صنعت فرش بافی در استان است.

محمدمهدی شهریاری با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی برای رونق بیشتر صنعت فرش دست باف در استان عنوان می نماید: برگزاری نمایشگاه سالانه فرش استان در قالب نمایشگاه ملی یکی از اولویت هایی است که باید به آن توجه گردد. وی به پرداخت تسهیلات از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در سال گذشته هم اشاره می نماید و می افزاید: در سال گذشته از محل پرداخت این تسهیلات برای بیش از 10 هزار نفر در استان فرصت اشتغال ایجاد شد. امسال نیز در صورت ابلاغ پرداخت این تسهیلات سعی می گردد بخش از آن به قالی بافان پرداخت گردد.

  • آذربایجان غربی؛ قطب فراوری فرش

سرپرست اداره صمت آذربایجان غربی می گوید: فرش دست باف یکی از مهم ترین حوزه های کسب و کار در آذربایجان غربی به شمار می رود و برای ما بسیار حائز اهمیت است. محمد دهقان با بیان این که در حدود 72 هزار نفر در حوزه فراوری فرش شاغل هستند اظهار می نماید: سالانه 290 هزار متر مربع فرش دست باف در استان فراوری می گردد، به طوری که در حال حاضر آذربایجان غربی یکی از قطب های فراوری فرش دست باف در کشور است. وی با اشاره به این که فرش ریزماهی خوی به ثبت جهانی رسیده است عنوان می نماید: فرش افشار تکاب نیز در آینده نزدیک به ثبت جهانی خواهد رسید. محقق شدن ثبت جهانی این فرش شرایط بازار صادراتی مناسبی برای شاغلان این حوزه در آذربایجان غربی فراهم می نماید.

  • حمایت از صادرات

دهقان با تاکید بر فراهم آمدن شرایطی برای آشنایی گردشگران خارجی با فرش های دست باف استان بیان می نماید: بازدید از موزه ها و محل فروش فرش در بازار باید در برنامه های سفر گردشگران گنجانده گردد. راهنمایان گردشگری نیز می توانند اطلاعات لازم را به آنها ارائه دهند. این کار تبلیغات خوبی برای فرش استان است. این مسئول با اشاره به حمایت های اجرا شده از فراوری فرش در استان اظهار می نماید: برگزاری نمایشگاه های ویژه فرش، حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی و تداوم اجرای طرح فروش اقساطی فرش دست باف از برنامه های سازمان در امسال است. وی تاکید می نماید: 781 طرح قالی بافی برای بهره مندی از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری کارا به مبلغ 257 هزار و 428 میلیون ریال معرفی شده اند که تاکنون 516 طرح توانسته اند این تسهیلات را به مبلغ 125 هزار و 260 میلیون ریال جذب نمایند.

  • لزوم توسعه همکاری های ایران و ترکیه

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت آذربایجان غربی هم می گوید: کشور ایران و ترکیه برای سهم صنعت فرش دست باف خود باید فعالیت نمایند و با بازی برد - برد به سودهایشان برسند. همکاری های متقابل ایران و ترکیه می تواند سهم دو کشور را در بازارهای جهانی به شدت افزایش دهد. اسد درویشی می افزاید: برای حل مسائل صادراتی باید مسئولان ذی ربط کشور جلسات پیوسته ای برگزار نمایند تا نتایج دلخواه هر دو طرف اخذ گردد. ایران و ترکیه دو کشور دوست و برادر هستند. بیشتر آداب، رسوم، صنایع و دینشان با هم یکی است. بنابراین در این زمینه می توانند راهکارهای مشترک برای دست یابی به بازار پیروز صادراتی داشته باشند. وی بیان می نماید: نگاه ما به فرش دست باف به عنوان هنر - صنعت است و ترکیه نیز این نگاه را به فرش دارد. با توجه به اهمیت موضوع برای دوطرف می توانیم همکاری های مناسبی داشته باشیم.

  • نگاه بین المللی به فرش آذربایجان غربی

رایزن فرهنگی ترکیه در ایران در جلسه کارگروه فرش دست باف استان آذربایجان غربی می گوید: فرش ایران و آذربایجان غربی از نظر کیفیت و صنعت حرف اول را می زند. باید اعتراف کنم که در جهان همواره نگاه مثبتی به فرش ایرانی وجود دارد و این نشان دهنده مهارت زیاد بافندگان ایرانی است. بکیر کیزماز می افزاید: دولت ترکیه برای حمایت از فراورینمایندگان فرش دست باف در داخل کشور تعرفه های 55 تا 60 درصدی برای واردات فرش از سایر کشورها تخصیص می دهد و واردات کمتری انجام می دهد. وی بیان می نماید: در چند سال گذشته هم صنعت فرش دست باف ترکیه رو به افول بوده و بیشتر کارگاه های بافندگی تعطیل شده اند، اما حالا دولت مردان با تدبیر و حساسیت زیادی به این صنعت نگاه می نمایند.

سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 1212

به "فرش افشار تکاب در آستانه ثبت جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرش افشار تکاب در آستانه ثبت جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید