ماجرای ایمنی فوق بشری بعضی در مقابل کرونا

به گزارش دَبی بلاگ، تهران (پانا) - تا امروز چیزهای زیادی درباره افرادی شنیده ایم که در برابر بیماری کرونا یک سپر فوق العاده قوی دارند که در قالب سیستم ایمنی در بدن آنها حضور دارد.

ماجرای ایمنی فوق بشری بعضی در مقابل کرونا

به گزارش جام جم آنلاین، بعضی از دانشمندان ایمنی بسیار بالای بعضی افراد در برابر بیماری ناشی از ویروس سارس-کوو-2 و یا همان ویروس کرونا را مصونیت فوق بشری (superhuman immunity) توصیف نموده اند و حتی به آن صفت جلیقه ضدگلوله داده اند.

یک ایمونولوژیست آمریکایی به نام شین کروتی از این مصونیت فوق بشری با نام ایمنی ترکیبی (hybrid immunity) هم یاد می نماید.

این ایمونولوژیست و دانشمند آمریکایی مقاله ای در مجله علم Science منتشر کرد و نوشت: به طور کلی ایمنی ترکیبی در تقابل با بیماری ناشی از ویروس کرونا بسیار قوی است.

صرف نظر از اینکه ایمنی ترکیبی از سوی دیگر دانشمندان چگونه توصیف می گردد باید به این نکته اشاره نمود که این نوع مصونیت در شرایطی که مجموعه ای بی خاتمه از اخبار بد در خصوص کووید19 به گوش می رسد می تواند راه تازهی برای درمان بیماری همه گیر باشد.

طی چند ماه گذشته یک سری مطالعات نشان داده است که بعضی از افراد در برابر سارس-کوو-2 SARS-CoV-2 که عامل بیماری کووید19 است واکنشی ایمنی فوق العاده قوی دارند. در واقع آنها آنتی بادی هایی با انعطاف پذیری بالا فراوری می نمایند که احتمالا قادر به مبارزه با انواع ویروس کرونا در دنیا هستند و به احتمال زیاد در برابر واریانت های احتمالی تازه هم بسیار موثر خواهند بود.

بعلاوه پل بینیاسز که ویروس شناسی مستقر در دانشگاه راکفلر است و چندین تحقیق در این رابطه را رهبری نموده است هم گفت: می توان به طور منطقی پیش بینی کرد که این افراد در برابر بیشتر سویه های کرونا ،شاید همه آنها، به خوبی محافظت می شوند.

نتایج این مطالعات ماه گذشته به صورت آنلاین منتشر شد. بینیاسز و همکارانش آنتی بادی هایی در بدن بعضی از افراد یافتند که به طور قدرتمندی شش گونه از واریانت هایی با برچسب نگرانی (برچسبی که از سوی سازمان دنیای بهداشت برای واریانت های احتمالا خطرناک در نظر گرفته می گردد) را خنثی می نماید. دلتا و بتا و بعلاوه چندین ویروس مرتبط دیگر با سارس-کوو-2 از جمله شامل ویروس دیگری در بدن خفاش، دو ویروس در بدن پانگولین و یکی که عامل همه گیری در ابتدای راه افتادن بیماری کرونا در دنیا بود شامل سویه هایی بودند که در بدن این افراد دارای ایمنی فوق بشری خنثی شدند.

بینیاسز می گوید: این کمی بیشتر حدس و گمان است اما من بعلاوه احتمال می دهم که این سوپرآنتی بادی ها تا حدی در برابر ویروس های مشابه سارس و کرونا که هنوز انسان را آلوده ننموده اند ، بسیار قدرتمند و خنثی نماینده عمل می نمایند.

چه کسانی سوپرآنتی بادی دارند؟

حتما بدن یک فرد باید ویژگی هایی داشته باشد که سوپر آنتی بادی یا ایمنی ترکیبی را فراوری کند.

افرادی که در معرض ترکیبی از ویروس قرار گرفته اند شامل این افراد می شوند.

طبق یک نظریه دیگر این افراد ابتدا در سال 2020 به ویروس کرونا آلوده شدند و سپس سال جاری با واکسن های mRNA ایمن سازی شدند. تئودورا هاتزیوآنو ، ویروس شناس مستقر در دانشگاه راکفلر هم می گوید: این افراد واکنش های شگفت انگیزی به واکسن دارند. من فکر می کنم آنها در فزونین موقعیت برای مبارزه با ویروس هستند. آنتی بادی های موجود در خون این افراد حتی می تواند سارس-کوو-یک را که 20 سال پیش ظهور کرد، خنثی کند. این ویروس بسیار متفاوت تر از سارس-کوو-2 است.

در حقیقت این آنتی بادی ها حتی قادر بودند ویروسی را که عمداً مهندسی شده است را غیرفعال نمایند تا در برابر خنثی سازی بسیار مقاوم باشد. این ویروس حاوی 20 جهش بود که مانع از اتصال آنتی بادی های سارس-کوو-2 به آن می گردد. آنتی بادی های افرادی که فقط واکسینه شده بودند یا فقط قبلاً به ویروس کرونا مبتلا شده بودند اساساً در برابر این ویروس جهش یافته بی فایده بودند. اما آنتی بادی افراد دارای ایمنی ترکیبی می تواند آن را خنثی کند.

او می گوید این یافته ها نشان می دهد واکسن های mRNA در افرادی که قبلاً در معرض بیماری کرونا قرار گرفته اند چقدر قدرتمند است. او گفت: تحقیقات زیادی در حال حاضر روی یافتن واکسن ضد ویروس کرونا متمرکز شده است که بتواند در برابر انواع جهش های آ آینده ایمنی ایجاد کند. یافته های ما می گوید که ما از قبل آن را داریم.

این ویروس شناس اضافه نمود: اما یک گیر وجود دارد ، درست است؟ شما ابتدا باید مبتلا به بیماری کرونا شوید. پس از ابتلای طبیعی به نظر می رسد آنتی بادی ها تکامل یافته و نه تنها قوی تر بلکه وسیع تر می شوند. آنها در برابر جهش های درون ویروس هم مقاوم تر می شوند.

هاتزیوآنو و همکارانش نمی دانند آیا همه افرادی که به کرونا مبتلا شده اند و سپس واکسن mRNA زده اند چنین پاسخ ایمنی قابل توجهی خواهند داشت یا خیر. او می گوید: ما فقط با چند بیمار این پدیده ها را مطالعه نموده ایم زیرا انجام این آزمایش بسیار سخت و سخت است.

با این وجود این ویروس شناس بسیار مشکوک است که این امر یعنی ایجاد ایمنی ترکیبی در بدن بسیاری از افراد بسیار رایج است. او گفت: در تک تک بیمارانی که ما مطالعه کردیم یک چیز مشابه را دیدیم و آن ایمنی ترکیبی بود.

این مطالعه داده های 14 بیمار را گزارش می دهد.

چندین مطالعه دیگر فرضیه او را تأیید می نماید - و این ایده را تأیید می نماید که قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا و سپس تزریق واکسن mRNA باعث ایجاد واکنش ایمنی فوق العاده قوی می گردد. در مطالعه ای که ماه گذشته در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد دانشمندان آنتی بادی های ایجاد شده به وسیله افرادی را که در سال 2002 یا 2003 به ویروس سارس اصلی و یا همان سارس-کوو-یک آلوده شده بودند و سپس واکسن mRNA دریافت نموده بودند ، تجزیه و تحلیل کردند.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که این افراد به طور قابل توجهی سطح بالایی از آنتی بادی ها را دارند. این اطمینان وجود دارد که طیف وسیعی از آنتی بادی های فراوری شده در بدن افراد می تواند انواع ویروس های کرونا و جهش هایش را خنثی کند.

سوالاتی برای آینده

برای آینده ای که هنوز هم تصور می رود با کرونا گره خورده هنوز سوالات زیادی وجود دارد. به اسم مثال اگر فردی بعد از واکسیناسیون به کرونا مبتلا گردد به همان مقدار شانس این را دارد که در بدن خود صاحب ایمنی ترکیبی و یا فوق بشری گردد؟ یا اینکه تزریق دوز سوم واکسن کرونا هم از خود ایمنی ترکیبی به جای می گذارد؟

هاتزیوآنو می گوید هنوز نمی تواند به هیچ یک از این سوالات پاسخ دهد. او می گوید: من کاملاً مطمئن هستم که تزریق سوم به آنتی بادی های فرد یاری می نماید تا بیشتر تکامل یابد و شاید آنها کمی انعطاف پذیری پیدا نمایند با این حال هنوز نکات مبهمی وجود دارد که بیشتر باید روی آنها تحقیق گردد.

یک ایمونولوژیست دیگر به نام جان وری ، از دانشگاه پنسیلوانیا ، کمی امیدوارتر است. او می گوید: ما در تحقیقات خود شاهد تکامل آنتی بادی ها در افرادی هستیم که تازه واکسینه شده اند اگرچه احتمالاً این فرایند در افرادی که مبتلا شده اند سریعتر اتفاق می افتد.

در مطالعه اخیر وری و همکارانش نشان دادند که با گذشت زمان افرادی که فقط دو دوز واکسن دریافت نموده اند (و بدون سابقه ابتلای قبلی) آغاز به ساخت آنتی بادی های انعطاف پذیر تر می نمایند ؛ در واقع آنتی بادی هایی که می توانند سویه های کرونا را خنثی نمایند.

وری گفت: دوز سوم واکسن احتمالاً به فراوری آنتی بادی ها یاری و تکامل آنتی بادی ها را بیشتر می نماید. بنابراین یک فرد مجهزتر خواهد بود تا بتواند با هر نوع ویروسی در آینده مبارزه کند.

بینیاسز هم گفت: بر اساس همه این یافته هایی که ما به دست آوردیم به نظر می رسد که سیستم ایمنی در نهایت در برابر این ویروس فزونی خواهد داشت و اگر خوش شانس باشیم ویروس سارس-کوو-دو که عامل به وجود آمدن بیماری کرونا است خاتمه در آن دسته از ویروس ها قرار می گیرد که فقط به ما سرماخوردگی خفیف می دهد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 20271

به "ماجرای ایمنی فوق بشری بعضی در مقابل کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای ایمنی فوق بشری بعضی در مقابل کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید