معرفی تولید پانسمان های پیشرفته محققان کشور ، شرکت های دانش بنیان در ایران برخلاف رسوم جهانی رفتار می کنند

به گزارش دَبی بلاگ، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعال در زمینه طراحی و تولید پانسمان های پیشرفته گفت: در کشور های توسعه یافته نیاز ها از سوی صنعت به تیم های فناور معرفی می شود، اما در ایران این فرایند وجود ندارد.

معرفی تولید پانسمان های پیشرفته محققان کشور ، شرکت های دانش بنیان در ایران برخلاف رسوم جهانی رفتار می کنند

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، شرکت دانش بنیان ژرف اندیشان زیست بسپار در سه حوزه مختلف تجهیزات پزشکی و پانسمان های پیشرفته، مواد پلیمری حدواسط و کوچک مولکول ها و به طور کلی در زمینه فناوری های زیستی فعالیت می کند و کار خود را از اواخر سال 96 شروع کرده و ماه قبل به عنوان شرکت برتر پارک علم و فناوری پردیس انتخاب شده است.

شرکت دانش بنیان ژرف اندیشان زیست بسپار، در زمینه تجهیزات پزشکی دست به ساخت پانسمان های پیشرفته زده که نسبت به گاز استریل یا پانسمان های سنتی مزیت های بسکمک دارد و مناسب برای زخم های با عفونت بالا مثل زخم های بیماران دیابتی و زخم بستر است، زیرا به سطح زخم نمی چسبد و به فرایند بهبود زخم کمک می کند. این پانسمان ها هم اکنون در مرحله آزمایش بالینی هستند و این شرکت امیدوار است که تا سال آینده آنها را به تولید انبوه برساند.

حامد دائمی، مدیرعامل شرکت ژرف اندیشان زیست بسپا در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرنگاران: این شرکت در زمینه مواد پلیمری حد واسط، حدود 60 ماده تولید کرده و هم اکنون تنها شرکتی است که در کشور اقدام به تولید این مواد می کند.

وی ادامه داد: به طور کلی مواد شیمیایی به سه دسته طبقه بندی می شوند؛ یکی مواد اولیه ای که شرکت های پتروشیمی آن ها را تولید می کنند یا مواد نهایی که آن چیزی است که در صنایع دارویی و غذایی به صورت مستقیم استفاده می شود. مواد حد واسط بین دو این دو دسته قرار می گیرند و نه مواد اولیه هستند و نه مواد نهایی.

دائمی بیان نمود: مواد حد واسط تا به امروز به شکل وارداتی مورد استفاده قرار می گرفته و هم اکنون به دلیل نرخ بالای ارز واردات آن ها به صرفه نیست و در نتیجه دانشگاه ها و پژوهش ها قابلیت استفاده از آن را ندارند. علاوه براین، شرایط نگهداری این مواد بسیار خاص است و از آنجا که این موضوع در گمرک رعایت نمی شود، اکثرا مواد به صورت فاسد به دست مشتری می رسد. با این مواد در صنایع مختلف و از همه بیشتر در صنعت پزشکی و سلامت و همچنین مواد پلیمری کاربرد گسترده ای دارند. یکی از مصارف آن نیز در ساخت پانسمان های پیشرفته است.

به گفته وی، در حوزه کوچک مولکول ها نیز این شرکت تمرکز خود را در سطح آزمایشگاه های کشور گذاشته و روی مواد پژوهشی کار می کند. این مواد نیز به دلیل نرخ بالای ارز، واردات شان به کشور مقرون به صرفه نیست. شرکت ژرف اندیشان زیست بسپار در این عرصه 30 محصول را تولید کرده است.

چشم انداز ها و اهداف

مدیرعامل شرکت ژرف اندیشان در مورد چشم انداز این شرکت می گوید: زمانی که کارمان را شروع کردیم، چشم انداز پنج ساله برای خودمان تعریف کردیم که تبدیل شدن به بزرگ ترین شرکت تولید کننده مواد شیمیایی در حوزه های گفته شده است. علاوه براین، سعی داریم که به عنوان شرکت صادرکننده این مواد به کشور های خلیج فارس و کشور های هم مرز ایران فعالیت کنیم. حدود دو سال گذشته بازار داخلی را کاملا تامین کرده ایم و آشنایی کامل به این بازار داریم و سعی داریم که زودتر صادرات این مواد را شروع کنیم.

وی در مورد هدف این شرکت نیز می گوید: هدف ما تولید انبوه پانسمان های پیشرفته است و افراد هدف ما نیز افرادی هستند که دیابت دارند و دچار سوختگی شده اند و اکثریت این افراد نیز قشر کم درآمد جامعه هستند. درواقع سعی داریم با تولید این پانسمان های پیشرفته که چند بار مصرف هستند، هزینه درمانی این افراد را کاهش دهیم.

دائمی گفت: علاوه براین، قصد داریم که کشور را از وابستگی به کشور های دیگر در زمینه مواد شیمیایی به غیر از مواد حاصل از پتروشیمی نجات دهیم و همچنین انحصار به وجود آمده برای شرکت ها و کشور ها را در این زمینه بشکنیم. در این زمینه تا حدود زیادی نیز پیروز عمل کرده ایم و تا به امروز توانسته ایم 6 مقاله در این زمینه به اسم کشورمان و به نام شرکت مان ثبت کنیم.

وی هدف بعدی این شرکت را بی نیاز کردن صنعت دارویی از مواد حد واسط و کوچک مولکول ها دانست و درباره محصولات شرکت گفت: ما محصولاتی را در حوزه پژوهشی تولید کرده ایم مثل آلژینات سولفات که برای بازسازی پوست، غضروف و عصب کاربرد دارد. همچنین محصول دیگر ما به عنوان ژلاتین متاکریلات جزو محصول برتر دیگرمان است که این ماده در واقع ماده اولیه در چاپگر های زیستی به شمار می رود که برای تولید بافت یا اندام در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیرعامل شرکت ژرف اندیشان مطرح نمود: ماده بعدی آلژینات آلدهید است که مهم ترین حسن این ماده نسبت به مواد دیگر این است که در داخل بدن تخریب می شود و به مرور سلول جایگزین ماده می شود. این ماده در مهندسی بافت پوست و ترمیم آن کاربرد دارد؛ البته در حوزه پژوهشی.

به گفته وی، این شرکت در بخش مواد غیرپژوهشی نیز برای تولید پانسمان های پیشرفته اقدام به ساخت دستگاه نساجی تنریسی شده ایم که ماه قبل در حضور دکتر ستاری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از آن رونمایی کردیم و به تدریج داریم به مرحله تولید انبوه می رسانیم.

دائمی شرح داد: علاوه براین، با کمک ماده آلژینات سولفات دو محصول یکی دارویی و دیگری پانسمان پیشرفته تولید کردیم که این محصولات یکی در اولین جشنواره هوش های مناسب برای درمان دیابت جزو پنج محصول برتر شد و بعد در یکی از جشنواره معاونت علمی و ستاد نانو با نام NBIC محصول برتر شد. همچنین براساس همکاری هایی که با بنیاد نخبگان داشتیم، برای سومین سال پیاپی شرکت ما برنده جایزه پژوهشی شهید احمد روشن شده است.

چالش ها و مسائل

مدیرعامل شرکت ژرف اندیشان در مورد چالش های پیش روی شرکتش می گوید: شرکت های دانش بنیان به ویژه آن هایی که در چند سال اخیر مشغول به کار شده اند، برخلاف رسوم جهانی رفتار می کنند. در کشور های توسعه یافته ابتدا یک نیاز توسط صنعت به دانشگاه ها یا تیم های فناور معرفی می شود و این تیم ها به دنبال راه حل می فرایند و مشکل را حل می کنند. در صورتی این ماجرا در ایران کاملا متفاوت است و تیم های فناور خودشان مسائل را پیدا می کنند، پاسخ مناسب آن را نیز می یابند، شرکت را شکل می دهند و مباحث شرکت داری و بازاریابی و فروش نیز انجام می دهند.

وی افزود: چالش دوم ما مربوط به این است که در حوزه فعالیت ما هیچ مرجعی در کشور وجود ندارد که به ما بگوید کدام شرکت ها مواد مورد نیاز شرکت را فراهم می کنند. به طور مثال، معاونت علمی و فناوری می تواند در این زمینه بهترین نهاد باشد، ولی آنطور که باید و شاید وارد این میدان نشده و نتوانسته در این جهت به شرکت ها جهت درست را نشان دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 آبان 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 12420

به "معرفی تولید پانسمان های پیشرفته محققان کشور ، شرکت های دانش بنیان در ایران برخلاف رسوم جهانی رفتار می کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تولید پانسمان های پیشرفته محققان کشور ، شرکت های دانش بنیان در ایران برخلاف رسوم جهانی رفتار می کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید