نفوذ افراد سودجو در حوزه سلامت

به گزارش دَبی بلاگ، بهناز رحیمیان - خراسان رضوی-خبرنگار: رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام نمود: با توجه به گستردگی وسایل ارتباط جمعی و فعالیت فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی، تشخیص سره از ناسره برای مردم بسیار سخت شده است.

نفوذ افراد سودجو در حوزه سلامت

تبلیغات مسموم در جامعه و رفتارهای غیراخلاقی مردم را دچار سردرگمی کرده است. محمدرضا دارابی حوزه سلامت را بازار پرسود و پرمنفعتی دانست و گفت: در این بازار افرادی در حال زراندوزی هستند و به رغم فعالیت نهادهای سالم، کاربردی و قانونی، افراد سودجو و جریاناتی در این حوزه رسوخ و نفوذ کرده اند که خود را محق و کارشناس می دانند، اما هدف آنان فقط خالی کردن جیب مردم است. وی ادامه داد: نقش خبرنگاران در اطلاع رسانی اخبار درست در بازار مکاره سخن پراکنی در جامعه، از اهمیت زیادی برخوردار است و کوچک ترین لغزش در این حوزه به تغییر نگرش و رفتار جامعه منجر خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این که این افراد سودجو در تمام نقاط کشور از شهر و روستا فعالیت می کنند، افزود: برخی افراد که از کانال های قانونی مجوز دریافت کرده اند پا را از مجوز خود فراتر می گذارند و در امور خارج از تخصص خود دخالت می کنند. مثلا پزشکی که مجوز دایر کردن یک مطب را دریافت کرده است، یک ساختمان چند طبقه را به عنوان کلینیک راه اندازی می کند و در آن فعالیت های غیرقانونی را با القاب و عناوین مختلف مانند ماساژ انجام می دهد. دارابی گفت: همچنین افرادی مداخله گر نیز وجود دارند که نه مجوز دارند و نه کارشناس هستند. یکی از رسالت های سنگین خبرنگاران حوزه سلامت، افشای این فعالیت هاست.

وی با تاکید بر این که چیزی به عنوان طب اسلامی، سنتی و ایرانی وجود ندارد، شرح داد: فقط 50 نفر از پزشکان دوره های کوتاه مدت طب سنتی را گذرانده اند و نیز پزشکان با تحصیلات آکادمیک طب سنتی اجازه فعالیت در این حوزه را دارند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: علی رغم تلاش مسئولان حوزه سلامت در استفاده از نیروهای قهریه در برخورد با مداخله گران سودجو حوزه سلامت، در برخی از موارد نمی توان جلو این تخلفات را گرفت. دارابی افزود: خبرنگاران می توانند در این زمینه نقشی موثر داشته باشند و در زمینه افزایش سواد سلامت مردم، مداخله گران حوزه سلامت را که به ناحق سلامت جامعه را تهدید می کنند به مردم معرفی کنند. وی با اشاره به کمبودها و مسائل در حوزه سلامت یادآور شد: خبرنگاران با توجه به رسالت خود با انتقاد مستقیم می توانند نواقص این حوزه را به مسئولان گوشزد کنند.

  • صرفه جویی در هزینه ها

معاون توسعه و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی نیز گفت: با وجود تمام تنگناهای اقتصادی موجود و کاهش بودجه ها توانستیم با اتخاذ تدابیر لازم دانشگاه را همچنان سر پا نگه داریم به نحوی که در وظایف اصلی آن خلل جدی به وجود نیامده است. محمدحسین بحرینی از صرفه جویی 80 میلیارد تومانی در هزینه های دانشگاه در سال 97 خبر داد و افزود: در واقع با تعمیر تجهیزات پزشکی گران قیمت اسقاطی موجود در انبارها و بازگرداندن آنها به چرخه استفاده در خرید کالاها صرفه جویی شد.

وی شرح داد: همچنین با صرفه جویی در مصرف ملزومات پزشکی و کنترل قبوض حامل های انرژی، صرفه جویی های قابل توجهی در دانشگاه انجام گرفت. این مقام مسئول با تاکید بر این که دانشگاه علوم پزشکی با تمام مسائل اقتصادی در راستا توسعه گام های مهمی برداشته است، ادامه داد: تکمیل پروژه امداد و نجات جنوب با 20 هزار مترمربع زیربنا و آغاز عملیات اجرایی پروژه ساختمان پژوهشگاه از این اقدامات بوده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 شهریور 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2048

به "نفوذ افراد سودجو در حوزه سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفوذ افراد سودجو در حوزه سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید