هزینه درمان سوختگی 50 میلیون تومان

به گزارش دَبی بلاگ، سوختگی بیماری است که در صورت بروز آن صدمات زیادی به قسمت های مختلف بدن وارد می نماید؛ به شکلی که بیشترین تأثیر را در ظاهر فرد داشته و هزینه های درمان کمرشکنی دارد، اما در نهایت پوست فرد دیگر شکل طبیعی خود را پیدا نمی نماید.

هزینه درمان سوختگی 50 میلیون تومان

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، داد و فریاد نموده و سراسیمه و مضطرب با اورژانس تماس می گیرد و بلند بلند و نفس زنان از آنها می خواهد به داد کودکش که با آب جوش کتری سوخته برسند .

خلاصه بعد از چند دقیقه آمبولانس اورژانس می رسد و مادر در حالی که کودک خود را در بغل گرفته و سعی می نماید او را آرام کند، فرزندش را به امدادگران سپرده و خود نیز مضطرب به دنبال آنها می رود، بعد از چند دقیقه پزشکان اورژانس بیمارستان او را معاینه می نمایند و خلاصه درصد سوختگی تعیین می شود و ....

چند روزی درمان در بیمارستان ادامه دارد و با توجه به میزان درصد سوختگی حالا باید والدین این کودک علاوه بر تأمین هزینه های زیاد پانسمان های سوختگی فرزندش، به دنبال انجام جراحی های پلاستیک صورت او نیز باشند .

این روایت کوتاه، داستان تکراری سالهای زیادی است که بیماران سوختگی را درگیر نموده و می نماید؛ به شکلی که بسیاری از این بیماران پس از سالها پیگیری فرایند درمان، هنوز با عوارض سوختگی خود دست به گربیان بوده و میلیونها تومان هزینه را متحمل شده اند اما آسیب تغییر شکل پوستی به ویژه در ناحیه صورت و ناتوانی در انجام امور روزانه به دلیل آسب دیدن دستها، زخم بزرگی بر جسم و روح آنها باقی گذاشته و در اغلب موارد نیز علاج ناپذیر است .

امروز اول دیماه به عنوان روز ملی پیشگیری از سوختگی نام گذاری شده است.

بروز سوختگیعلل مختلفی دارد که سوختگی بر اثر تماس با اجسام داغ، اجسام الکترونیکی، مواد و استنشاق گازهای مختلف شیمیایی از جمله آنهاست و هر کدام از این موارد بنا به میزان سطح آسیب وارده و شدت و فشار آن، صدمات جسمی و روحی را بر فرد تحمیل می نماید .

در این میان بچه ها و سالمندان به دلیل داشتن شرایط خاص خود مانند ناتوانی در محافظت در مقابل وسائل ایجاد نماینده سوختگی در ابتدای صف آسیب دیدگی ناشی از سوختگی قرار دارند. بزرگترین علت بروز سوختگی عدم رعایت نکات ایمنی در وسائلی است که می توانند ایجاد سوختگی نمایند .

در کنار عدم رعایت نکات ایمنی، عدم فرهنگ و دانش روبرو با چنین وسائل و کیفیت پایین و غیر استاندارد بعضی وسائل گرمایشی از جمله علل اصلی و مهم بروز سوختگی در افراد است .

چند نوع سوختگی داریم؟

سه نوع سوختگی داریم که شمال سوختگی درجه 1، سوختگی درجه 2 و سوختگی درجه 3 است. در سوختگی درجه یک فقط لایه خارجی پوست یا اپیدرم تخریب می شود و دارای علائم زیر است؛ پوست قرمز شده، ورم نموده و بعضی مواقع درد هم به همراه دارد .

سوختگی درجه 2؛ هنگامی که اولین و دومین لایه پوست (اپیدرم و درم) تخریب شوند، سوختگی درجه 2 نام دارد. علائم آن مانند ایجاد تاول پوستی است و پوست به شدت قرمز شده و درد و ورم شدیدی ایجاد می شود .

سوختگی درجه 3؛در این نوع سوختگی، تمام لایه های پوست تخریب می شوند و باعث آسیب دائمی بافت می شود. بافت چربی، ماهیچه و حتی استخوان نیز ممکن است درگیر شوند؛ ضمن اینکه منطقه سوختگی ممکن است سیاه و خشک شود .

هنگام بروز سوختگی چکار کنیم؟

سرد کردن اولین قدم در راه درمان سوختگی

هنگام سوختگی محل آسیب دیده را زیر شیر آب سرد به مدت 20 دقیقه بگیرید تا درد فروکش کند.اگر این کار برایتان سخت است، می توانید محل سوختگی را در ظرف آب سرد قرار دهید. سرد کردن محل سوختگی باعث دور شدن گرما از پوست و کاهش ورم پوست می شود؛البته باید بدانیم که نباید روی محل سوختگی یخ قرار دهیم و درصورت شدت به پزشک مراجعه کنیم .

از مالیدن سفیده تخم مرغ، کره و یا خمیردندان بر روی محل سوختگی خودداری کنید؛ زیرا این مواد باعث عفونت می شوند؛ ضمن اینکه باید از ترکاندن تاول ها خودداری نموده؛ چراکه باعث گسترش عفونت می شود.

بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده از سوی جمعیت حمایت از بیماران سوختگی، سوختگی در ایران 8 برابر متوسط جهانی است؛ ضمن اینکه میزان مرگ و میر ناشی از سوختگی در ایران نیز بیش از دو برابر متوسط جهانی است.

درصد زیادی از افرادی که در اثر سوختگی زنده می مانند دچار معلولیت می شوند و ایجاد مسائل شغلی و اجتماعی از پیامدهای منفی سوختگی است؛ ضمن اینکه میزان طلاق و خودکشی در بین افرادی که دچار سوختگی می شوند، شایع تر است.

سهل انگاری والدین، شایع ترین علت سوختگی در بچه ها است و یک ریال سرمایه گذاری در پیشگیری از سوختگی، 28 ریال سود دارد .

سوختگی در ایران 8 برابر متوسط جهانی است؛ ضمن اینکه میزان مرگ و میر ناشی از سوختگی در ایران نیز بیش از دو برابر متوسط جهانی است

همچنین بر اساس آمارها سالی 2 هزار سوختگی الکتریکی در ایران صورت می گیرد که 65 درصد این افراد حداقل یک عضو بدنشان قطع می شود؛ ضمن اینکه اگر در این خصوص پیشگیری کنیم سالانه 17 هزار میلیارد تومان به بودجه یاری می شود؛ یعنی این عدد حاصل از میزان حقوق و درآمد این افرادی است که می توانستند در صورت عدم سوختگی بدست آورند. سالانه 30 هزار نفر در بیمارستان های سوختگی بستری شده و سه هزار نفر از آنها فوت می نمایند .

در حادثه آتش سوزی در مدرسه شین آباد 24 دانش آ موز سوختند که آن به دلیل وجود بخاری غیراستاندارد بود؛ در حالی که می توانستیم با 50 میلیون تومان در آن موقع سیستم گرمایشی ایجاد کنیم؛ ضمن اینکه پیش بینی شده که این بچه ها باید برای 15 سال تحت عمل جراحی قرار گیرند که هزینه آ نها 15 میلیارد تومان می شود .

براساس قانون مصوب سال 75 باید 10 درصد بیمارستان های جنرال مربوط به سوختگی باشند اما این قانون اجرا نشد؛ چرا که ایجاد تخت سوختگی به دلیل هزینه های بسیار بالا به ضرر بیمارستان هاست و حتی هیچ بیمارستان خصوصی نیز دارای تخت سوختگی نیست.

محمدجواد فاطمی، رئیس جمعیت پیشگیری از سوختگی ایران درباره علل بروز سوختگی و هزینه های درمان بیماران آن، گفت: هزینه درمان در سوختگی های کم، خیلی نیست؛ یعنی بیمارانی که زیر 10 درصد می سوزند و سوختگی در نقاط حساس بدن آنها نبوده و سن خاصی ندارند، هزینه های زیادی را متحمل نمی شوند .

وی افزود: اما وقتی میزان سوختگی از 10 درصد بالاتر می رود، هزینه ها زیادتر می شود؛ چرا که سوختگی روی کل بدن تأثیر می گذارد .

رئیس جمعیت پیشگیری از سوختگی ایران با بیان اینکه سوختگی یک بیماری سیستمک است که تمام بدن را گرفتار می نماید، گفت : در اثر سوختگی، متابولیسم بدن بالا رفته و ایجاد عفونت می نماید و هورمون های بدن افزایش و کاهش پیدا می نماید.

حداقل میزان درمان سوختگی، 50 میلیون تومان

فاطمی گفت: طبق مطالعه ای که ما انجام داده ایم، هر یک درصد سوختگی، اگر فرد بیمار بخواهد خوب درمان شود، 5 میلیون تومان هزینه دارد؛ در نتیجه اگر فردی 20 درصد سوختگی داشته باشد، 100 میلیون تومان هزینه دارد و به عبارتی، حداقل هزینه ای که برای درمان یک بیمار سوختگی در صورتی که در بیمارستان بستری شود، 50 میلیون تومان هزینه دارد.

وی با اشاره به اثرات سوختگی بر قسمت های مختلف بدن یادآور شد: سوختگی پوست را تحت تأثیر قرار داده و می تواند بر بافت های عمقی تر اثر بگذارد؛ مانند سوختگی الکترونیکی که در آن عضله استخوان، تاندوم ها و اعصاب می سوزند؛ البته اگر فقط پوست را نیز در نظر گیریم، در مفاصل باعث ایجاد چسبندگی می شود؛ ضمن اینکه اگر سوختگی جان فردی را نگیرد، عامل معلولیت است .

رئیس جمعیت پیشگیری از سوختگی ایران با بیان اینکه سوختگی می تواند باعث نابینایی فرد شود، اضافه نمود: سوختگی باعث اختلال در شنوایی شده و همه این آسیب ها احتیاج به جراحی های متعددی دارد و هیچ وقت پوست بدن چنین افرادی به حالت طبیعی بازنمی شود، اما با انجام این جراحی ها، شرایط بهتر می شود .

فاطمی در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم ها اثری در درمان بیماری های سوختگی گذاشته است؟ ،ابراز داشت: تحریم ها باعث شده پانسمان های سوختگی دچار مشکل شود؛ چرا که پانسمان سوختگی پانسمان ویژه ای است که می تواند رطوبت را از خود عبور داده و جلوی میکروارگانیسم را بگیرد .

وی افزود: در نتیجه بهترین درمان در بیماران سوختگی، پانسمان هایی هستند که جلوی عفونت را گرفته و باعث می شوند زخم ترمیم شود؛ البته بعد از این مرحله، جراحی نیز مؤثر است؛ به طوری که با جراحی نسج سوخته را برداشته و پوست را پیوند می دهند .

رئیس جمعیت پیشگیری از سوختگی ایران متذکر شد: در باره انجام جراحی ها ما مشکل کمتری داریم؛ هر چند که اغلب تجهیزات آن نیز از خارج تأمین می شود . البته پانسمان هایی در داخل فراوری می کنیم، اما این پانسمان ها در مقابل پانسمان با تکنولوژی جدید اثرگذاری کمتری دارند و ما نتوانستیم این تکنولوژی را وارد کنیم و شرکت های خارجی نیز این تکنولوژی را در اختیار ما نمی گذارند؛ چرا که میلیاردها تومان برای آنها درآمد دارد.

فاطمی گفت: این تکنولوژی در کشورهای اروپایی و آمریکاست و ما با مشکل برخورده ایم؛ البته پانسمان هایی از کشورهای دیگر و همچنین در ایران فراوری می شود، اما درمان ناکارآمدی دارند .

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کیفیت انجام جراحی های پلاستیک در بیماران سوختگی در داخل کشور مطلوب است؟ ، توضیح داد: ما در این خصوص شرایط خوبی داریم و به علت تعداد بالای بیماران سوختگی، تجربه جراحان ما از جراحان مشابه در کشورهای پیشرفته بیشتر و بهتر است.

رئیس جمعیت پیشگیری از سوختگی ایران ادامه داد : بنابراین ما در درمان بیماران سوختگی از نظر جراحی مسئله ای نداریم، اما در درمان حاد این بیماران دچار مشکل هستیم؛ آن هم به دلیل وسایل پانسمان و جراحی و در درازمدت بیماران ما احتیاج به خارج رفتن برای بهتر شدن ندارند.

فاطمی بیان داشت: هزینه جراحی پلاستیک بستگی به وسایل آن دارد؛ چرا که بیمه ها نیز آن را پوشش نمی دهند؛ ضمن اینکه بیماران سوختگی به جراحی های زیادی احتیاج دارند؛ مثلاً بیمار سوخته ای داریم که پنجاه بار عمل جراحی شده و اکنون بعضی از دانش آموزان حادثه شین آباد بیش از بیست بار جراحی شده اند؛ در حالی که هیچ وقت قیافه هایشان طبیعی نمی شود .

بهترین اقدام در سوختگی سرد کردن منطقه دچار سوختگی است

وی در پاسخ به این پرسش که بهترین اقدام هنگام سوختن اعضای بدن چیست؟ ، گفت : بهترین اقدام در بیست دقیقه اول، سرد کردن منطقه دچار سوختگی است؛ چرا که در این حالت پوست می سوزد؛ چون به صورت ناگهانی دمای بالایی به پوست وارد می شود و اگر آن را سرد نکنیم، سوختگی ادامه می یابد.

یخ را روی محل سوخته شده نگذارید

رئیس جمعیت پیشگیری از سوختگی ایران افزود: اگر دستمان از طریق آب جوش یا بخاری دچار سوختگی شد، بهترین کار این است که آن را زیر شیر آب قرار دهیم و استفاده از یخ صحیح نیست؛ چرا که باعث صدمه بیشتر می شود .

فاطمی با اشاره به سوختگی الکتریکی، ابراز داشت: در این زمان باید فرد را با جسم عایقی از جریان الکتریسته جدا کنیم و به مراکز درمانی انتقال دهیم؛ ضمن اینکه در بچه ها نیز باید به همین شکل اقدام کنیم، اما اگر وسعت سوختگی در بچه ها زیاد بود، نباید بدن بچه ها را خیلی سرد کنیم؛ چرا که دمای بدن آنها دچار افت می شود .

وی اضافه نمود: در سوختگی های شیمیایی، شستن فراوان عضو با آب بسیار مؤثر است و اگر سوختگی با پودر شیمیایی بود، ابتدا پودر را تکان داده و باید بعد از آن با آب بشوییم .

روی محل سوختگی خمیرداندان و سیب زمینی قرار ندهید

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی در پاسخ به این پرسش که آیا در هنگام سوختگی استفاده از خمیردندان یا سیب زمینی مفید است؟ ، تأکید کرد: اصلاً استفاده از این مواد توصیه نمی شود؛ چرا که اگر از این مواد استفاده کنیم زخم را عفونی می کنیم و این زخم عمقی تر می شود .

رئیس جمعیت پیشگیری از سوختگی ایران بیان داشت : بهترین کار هنگام سوختگی، استفاده از آب است و اگر سطح سوختگی کم بود، از پماد سوختگی استفاده کنیم و اگر سطح آن زیاد بود، بیمار را با ملحفه تمیزی پوشانده و به پزشک برسانیم .

هنگام سوختن عضوی از بدن از قرار دادن خمیر دندان و سیب زمینی خودداری کنید

سوختگی با بدن چه می نماید؟

سوختگی یک نوع خاص آسیب بافت نرم است. همانند دیگر آسیب ها سوختگی می تواند وسعت و عمق متفاوتی را از پوست درگیر کند.البته پوست اولین عضو درگیر شده با سوختگی است و آسیب پذیری آن بیشتر است .

امیر هوشنگ احسانی متخصص پوست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، درباره سوختگی و اثرات آن بر پوست، گفت:سوختگی مسائلی از بروز مرگ و میر تا ناتوانی های که بعداً به خاطر گوشت اضافی در پوست ایجاد نموده و بدن را درگیر خود می نماید، به دنبال دارد .

وی ادامه داد: از نقص عضو در سوختگی های شدید تا بدرنگی ها و بدشکلی ها یک جزء قضیه است اما مطمئناً در دراز مدت ایجاد گوشت اضافی و بدرنگیها و تغییر رنگ به صورت قهوه ای و سفید می تواند از عوارض سوختگی باشد .

این متخصص پوست اضافه نمود: با در نظر دریافت تمهیدات صحیح می توانیم جلوی عواقب ناخوشایند سوختگی را بگیریم .

موضوع مهم درباره این بیماری کمبود امکانات درمانی و تخت بیمارستانی است؛ به شکلی که بخش اعظمی از مراکز درمانی ما فاقد تخت سوختگی بوده و امکانات مناسب برای درمان بیماران سوختگی را ندارند و همین عدم وجود امکانات باعث می شود میزان آسیب های وارده در اثر سوختگی افراد بیشتر شود .

طیب قدیمی، قائم مقام معاونت درمان وزارت بهداشت با اشاره به علل شایع بروز سوختگی در ایران گفت: تفریحات و ایجاد آتش در مراکز تفریحی از علل سوختگی بچه ها است؛ ضمن اینکه سوختگی در افراد مسن به دلیل اینکه قادر نیستند به خوبی از خود محافظت نمایند نیز شایع است .

یک هفتم بیماران سوخته احتیاج به مراقبت ویژه دارند

وی یادآور شد: از سال 91 تا سال 97 تعداد بستری بیماران سوختگی در کشور هر سال بین 28 تا 30 هزار نفر بوده است؛ ضمن اینکه یک هفتم افراد بستری نیز به بستری شدن در بخش ویژه احتیاج دارند .

قائم مقام معاونت درمان وزارت بهداشت با اشاره به هزینه بالای وسایل درمانی بیماران سوختگی گفت: پمادهای سوختگی در مرحله حاد این بیماران تحت پوشش بیمه است اما پمادهای بعد از سوختگی و ترمیم آن خارجی بوده و گران قیمت است؛ ضمن اینکه بسیاری از افراد قادر به تامین هزینه های درمان سوختگی نیستند .

سوختگی بیماری فقرا است؛ چرا که وقتی چنین افرادی دچار سوختی می شوند جان و مالشان می سوزد و بیش از 90 درصد این بیماران هزینه درمان خود را ندارند

سوختگی؛ بیماری فقرا!

رضا رضایی، مدیرکل اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه پیشگیری از سوختگی یک کار جمعی است و فقط منتج به وزارت بهداشت نیست، گفت : سوختگی بیماری فقرا است؛ چرا که وقتی چنین افرادی دچار سوختی می شوند جان و مالشان می سوزد و بیش از 90 درصد این بیماران هزینه درمان خود را ندارند.

90 درصد بیماران سوختگی توان پرداخت هزینه ها را ندارند

وی با انتقاد از عدم توجه دستگاه های مختلف در حوزه پیشگیری، گفت: در هیچ کدام از کتب درسی و دانشگاهی در مورد پیشگیری از سوختگی مطلبی نوشته نشده؛ ضمن اینکه سازمان تامین اجتماعی با آنکه بیمارستان های زیادی دارد، یک تخت سوختگی ندارد .

هزینه 5 میلیارد تومانی ایجاد هر تخت سوختگی

رضایی با اشاره به هزینه زیاد ایجاد تخت های سوختگی در بیمارستان ها، بیان داشت: ایجاد هر تخت سوختگی بیش از 5 میلیارد تومان هزینه دارد؛ ضمن اینکه چنین بیمارانی باید امکانات خاصی داشته باشند .

فعالیت 83 مرکز درمان و 935 تخت سوختگی در کشور

مدیرکل اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت افزود: در مجموع در کل کشور 83 مرکز و بخش سوختگی شامل 935 تخت که 174 تخت آن تخت ویژه است، فعالیت می نماید .

رضایی از فعالیت 8 مرکز تک تخصصی سوختگی در کشور اطلاع داد و توضیح داد: وزارتخانه های مختلفی مانند وزارت نفت، صنایع و آموزش و پرورش می توانند در موضوع پیشگیری از سوختگی یاری نمایند .

اکنون در تهران تنها یک بیمارستان به عنوان بیمارستان تخصصی و اختصاصی درمان بیماران سوختگی فعالیت می نماید و بیماران زیادی از نقاط مختلف برای درمان به آن مراجعه می نمایند؛ البته در امسال در بعضی نقاط کشور بخش های مجزا و یا بیمارستان های تخصصی سوختگی در حال ساخت بوده یا به بهره برداری رسیده اند .

بی توجهی به موضوع پیشگیری علت 95 درصد سوختگی ها

مصطفی دهمرده مدیرعامل بیمارستان سوختگی شهید مطهری نیز با اشاره به کافی نبودن تخت های سوختگی در کشور، گفت: اکنون 110 تخت در بیمارستان سوختگی شهید مطهری وجود دارد که همه آنها توسط بیماران اشغال شده است .

وی با اشاره به نقش مهم پیشگیری در عدم بروز سوختگی، یادآور شد : 90 تا 95 درصد بیماران مراجعه نماینده به این بیمارستان اگر قواعد پیشگیری را رعایت می کردند، دچار سوختگی نمی شدند.

هزینه 5 تا 10 میلیون تومانی یک دست لباس سوختگی

مدیرعامل بیمارستان سوختگی شهید مطهری با اشاره به هزینه های بالای درمان بیماران سوختگی در کشور، توضیح داد: هزینه تامین یک لباس سوختگی بین 5 تا 10 میلیون تومان است؛ در حالی که این تحت پوشش بیمه نبوده؛ ضمن اینکه انجام کاردرمانی ها و فیزیوتراپی این بیماران نیز هزینه های بالایی دارد .

پمادهای 500 هزار تومانی برای درمان سوختگی

وی افزود: بیماران زیادی داریم که در اثر نپوشیدن این لباس دچار از کارافتادگی شدند؛ ضمن اینکه بیشتر پمادهای مصرفی بیماران سوختگی خارجی بوده و هزینه یک پماد 500 گرمی آن 300 تا 500 هزار تومان است و با توجه به وجود تحریم ها ما در تامین وسایل درمانی با مشکل روبرو هستیم .

هزینه تأمین یک لباس سوختگی بین 5 تا 10 میلیون تومان و هزینه یک پماد 500 گرمی آن 300 تا 500 هزار تومان است

کلام آخر؛آنچه با در نظر دریافت عوارض و پیامدهای ناگوار و بعضاً غیر قابل جبران سوختگی به وجود می آید، ضرورت آگاهی بخشی و آموزش مردم در پیشگیری از بروز سوختگی است .

آموزش های کاربردی که برای عموم مردم تهیه شده و به صورت مداوم ارائه شود. در این بین دستگاه های مختلفی همچون وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و سازمان آتش نشانی نقش محوری و مؤثری داشته و می توانند هر کدام متناسب با نوع فعالیت خود این آموزش ها را به صورت فراگیر ارائه دهند؛ چراکه بهترین و مؤثرین راه جلوگیری از بروز سوختگی و تحمیل هزینه های جسمی و روانی به افراد آموزش و پیشگیری است .

منبع:فارس

،

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 4730

به "هزینه درمان سوختگی 50 میلیون تومان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه درمان سوختگی 50 میلیون تومان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید