هزینه ساخت هر واحد مسکن دولتی چند؟

به گزارش دَبی بلاگ، به گزارش خبرنگاران، متولی بخش مسکن در حالی به تازگی رقم تسهیلات ساخت مسکن در طرح احداث یک میلیون واحد مسکونی در سال، مبلغ آورده متقاضیان و همچنین درصد پوشش دهی وام از هزینه تمام شده این واحدها را اعلام کرده است که یک سوال مهم در ارتباط با قیمت تمام شده ساخت مسکن دولتی مطرح است.

هزینه ساخت هر واحد مسکن دولتی چند؟

روز گذشته، وزارت راه وشهرسازی با اعلام اینکه وام ساخت مسکن در طرح احداث یک میلیون واحد مسکونی در شهر تهران 450 میلیون تومان است، از پوشش حدود 80 درصدی وام در هزینه ساخت این واحدها خبر داد.

بنابر اعلام متولی مسکن، رقم وام ساخت در طرح احداث یک میلیون واحد مسکونی به گونه ای محاسبه و اعلام شده است که این رقم براساس برآوردها حدود 80 درصد از هزینه تمام شده ساخت واحدهای مسکونی این طرح را پوشش می دهد.

این در حالی است که براساس اعلام وزارت راه وشهرسازی سهم آورده اولیه متقاضیان برای این واحدها برای افراد واقع در دهک های درآمدی چهار به بالا معادل 40 میلیون تومان و برای دهک های درآمدی یک تا سه معادل 20 میلیون تومان یعنی یک دوم آور ده اولیه دهک های درآمدی چهار به بعد است.

در شرایطی که متولی مسکن اعلام کرده وام 450 میلیون تومانی قرار است حدود 80 درصد از هزینه ساخت واحدهای طرح احداث یک میلیون مسکن در سال را پوشش دهد با یک محاسبه ساده قیمت تمام شده ساخت این واحدها بدون احتساب هزینه زمین که در این طرح صفر در نظر گرفته شده است، به ازای هر واحد حول و حوش 600 میلیون تومان است.

از آنجا که پیش از این متولی مسکن مساحت این واحدها را به طور ناخالص و به صورت میانگین 100 مترمربع اعلام کرده بود، برآوردها حاکی است دولت هزینه ساخت این واحدها را به طور میانه مترمربعی شش میلیون تومان در نظر گرفته است.

حال ارقام مربوط به هزینه ساخت مسکن در بازار ساخت وسازهای معمولی و غیر دولتی اعداد بالاتری را از هزینه فعلی ساخت هر مترمربع مسکن (بدون احتساب هزینه زمین) روایت می کند. آن طور که سازنده ها می گویند هم اکنون هزینه ساخت هر مترمربع مسکن بدون احتساب قیمت زمین در ساخت وسازهای معمولی رقمی حدود 10 میلیون تومان است و از این رو هزینه ساخت یک واحد معمولی با استانداردهای مطلوب ساختمانی با مساحت 100 مترمربع رقمی حدود یک میلیارد تومان برآورد می شود.

با این حساب، اگر دولت معادل نیمی از هزینه ساخت چنین واحدی را با پرداخت تسهیلات 450 میلیون تومانی تقبل کند 50 درصد سهم به جای مانده باید از سوی متقاضی و از محل آورده وی تامین شود. این تفاوت یک سوال اساسی ایجاد می کند مبنی بر اینکه حتی اگر هزینه ساخت به فرض ثابت بماند و افزایش نداشته باشد، آورده اولیه 20 میلیون تومانی که برای متقاضیان دهک های یک تا سه در نظر گرفته شده است چه سهمی از هزینه ساخت این واحدها را به خود اختصاص می دهد و آیا این متقاضیان در ادامه برای تکمیل آورده خود با مشکل روبرو نخواهند شد؟

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 21878

به "هزینه ساخت هر واحد مسکن دولتی چند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه ساخت هر واحد مسکن دولتی چند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید