هفت نکته درباره مارکت پلیس های آنلاین که بهتر است بدانیم

به گزارش دَبی بلاگ، سایت خبری عصر ایران: مارکت پلیس یا همان بازارچه، اصطلاحا به فضایی گفته می گردد که در آن چندین فروشنده برای فروش محصولات خود گرد هم آمده اند و خریداران می توانند با آنالیز محصولات آنها، آنچه احتیاج دارند را تهیه نمایند. فروشنده می تواند از حضور جمعیت زیاد در بازارچه استفاده کند و محصولات خود را در معرض دید تعداد افراد بیشتری قرار دهد و خریدار نیز در بازارچه به طیف وسیع تری از محصولات دسترسی دارد و سبد خرید خود را با سهولت بیشتر و به اصطلاح با دست بازتری تکمیل می نماید.

هفت نکته درباره مارکت پلیس های آنلاین که بهتر است بدانیم

مارکت پلیس ها در جهانی حقیقی قدمتی بسیار طولانی و به اندازه تاریخ تجارت دارند. انواع پاساژها و بازارهای فیزیکی، مثال های خوبی از مارکت پلیس های آفلاین یا فیزیکی هستند؛ چرا که از تجمع تعدادی از فروشندگان مستقل تشکیل شده اند که در یک فضای رقابتی در حال فروش محصولات خود به جمعیت خریداران حاضر در آن فضا هستند.

اما این مدل، امروزه در حوزه تجارت الکترونیک نیز به چشم می خورد و دسته خاصی از فروشگاه های آنلاین با ارائه محصولات چندین فروشنده در سامانه فروش خود، در دسته مارکت پلیس های آنلاین یا مجازی قرار می گیرند. برای مثال آمازون و ای بی مارکت پلیس های آنلاین مشهور در سطح بین المللی هستند و خبرنگاران مشهورترین مارکت پلیس آنلاین ایرانی است.

اما مزایای مارکت پلیس ها برای فروشندگان و مشتریان نهایی چیست و چرا این دسته از فروشگاه های آنلاین با استقبال خوبی در جهانی تجارت الکترونیک روبرو شده اند:

1- دسترسی سراسری

مارکت پلیس های آنلاین در سراسر کشور و حتی جهان (هرجایی که اینترنت وجود داشته باشد) قابل دسترسی هستند. به عنوان مثال در فروشگاه اینترنتی خبرنگاران به عنوان یک مارکت پلیس پیروز ایرانی، بستری فراهم شده است که تولیدنماینده ها، هنرمندان، صنعت کاران و فروشنده های مختلف از سراسر کشور می توانند محصولاتشان را به وسیله بستر مارکت پلیس به دست مشتریان خود در سراسر کشور حتی به دورترین نقاط ممکن برسانند.

2- اشتغال زایی و رونق کسب وکار

مارکت پلیس هایی مثل خبرنگاران علاوه بر اینکه خودشان مستقیما اشتغال زایی بالایی داشته اند، به عنوان یک بستر مناسب برای رونق بخشیدن به تولیدات و کسب وکار فروشندگان و تولیدنمایندگان ملی به حساب می آیند. این بستر با یاری به توسعه صدها کسب وکار کوچک و بزرگ ملی در کشور، اشتغال زایی غیرمستقیم بالایی را نیز در پی دارد.

3- تنوع فروشندگان و محصولات و مزایای انتخاب

در یک بستر مارکت پلیس آنلاین مثل خبرنگاران، مشتری حق انتخاب دارد و می تواند پس از مقایسه کالا از لحاظ تنوع و قیمت، جنس خود را از هر فروشنده ای که مناسب تر می داند خرید کند.

در مارکت پلیس ها، پلتفرم ارائه نماینده دخالتی در قیمت گذاری فروشندگان ندارد ولی می تواند برای ترغیب فروشندگان پاساژ آنلاین خود از ابزارهایی برای قیمت گذاری عادلانه استفاده کند. مثلا در خبرنگاران یک کالا که از طرف چند فروشنده به فروش می رسد، فروشنده با کمترین قیمت و بیشترین امتیاز در صدر لیست قرار می گیرد.

4- بازخورد مشتریان به عنوان بهترین ابزار نظارت

در اغلب موارد به دلیل سوتفاهم و عدم اطلاع مشتریان از مدل مارکت پلیس، تمامی مسائل مثل قیمت گذاری نادرست و یا تخلفات فروشنده ها به اشتباه بر گردن فروشگاه آنلاین می افتد، در صورتی که در همه جای جهان مشتری بهترین ابزار مارکت پلیس برای نظارت به تخلفات است. البته مارکت پلیس ها ابزارهای نظارتی دیگری هم برای بهبود عملکرد فروشندگان طراحی می نمایند.

در خبرنگاران نیز برای فروشندگان با توجه به بازخورد مشتریان امتیاز داده می گردد و فعالیت فروشندگان متخلف با توجه به بازخوردها، متوقف می گردد.

5- روش هایی برای اطمینان از اصل بودن محصولات

در یک مارکت پلیس، تامین کالاها، قیمت گذاری، بسته بندی و ارسال به مراکز پردازش و … به عهده خود فروشنده است. اما در یک فروشگاه آنلاین مثل خبرنگاران، اصالت کالاها به وسیله نشانه هایی مثل برچسپ اصل تضمین می گردد. البته امکان فروش کالای غیراصل با قیمت های کمتر نیز برای فروشنده ها ایجاد شده است. البته به شرطی که فروشنده در صفحه مورد نظر از برچسب غیر اصل استفاده نموده باشد. با این حال اگر یک فروشنده در مارکت پلیس کالای غیراصل را با برچسب اصل به مشتری بفروشد، با وضع جریمه های سنگین، با او برخورد می گردد. رعایت این مورد برای خبرنگاران به عنوان یک مارکت پلیس پیروز ایرانی، خط قرمز به حساب می آید.

6- خرید راحت تر و کم زحمت

در مدل مارکت پلیس آنلاین، مشتری حق انتخاب دارد و می تواند پس از مقایسه کالا از لحاظ تنوع و قیمت، جنس خود را از هر فروشنده ای که مناسب تر می داند خرید کند. در خبرنگاران نیز همچنین تنوع بسیار زیاد کالا باعث می گردد تا مشتریان به راحتی و بدون مسائل یک خرید حضوری مانند ترافیک، آلودگی هوا، جای پارک اتومبیل و … یک خرید خوب را تجربه نمایند.

7- یاری به توسعه کسب وکارهای کوچک و بزرگ

اصلی ترین مزیت مارکت پلیس برای مشتریان نهایی و نیز فروشندگان (یا تامین نمایندگان)، کاهش قیمت تمام شده محصولات است. میزان بازدید بالای کالاها، فروش قابل توجه محصولات، تبلیغات رایگان، یاری به شناخته شدن برند و استفاده از نظرات کاربران راجع به محصولات را می توان از ویژگی های مثبت همکاری در مارکت پلیس هایی مثل خبرنگاران به حساب آورد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 مرداد 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 1673

به "هفت نکته درباره مارکت پلیس های آنلاین که بهتر است بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفت نکته درباره مارکت پلیس های آنلاین که بهتر است بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید