والدین بدانید؛ رفتار های کودکی بر بزرگسالی فرزندانتان موثر است

به گزارش دَبی بلاگ، یک روان شناس کودک و خانواده درباره نقش کودکی بر روی بزرگسالی توضیحاتی داد.

والدین بدانید؛ رفتار های کودکی بر بزرگسالی فرزندانتان موثر است

یلدا صباحی روان شناس کودک و خانواده در گفت وگو با خبرنگار ، اظهار کرد: همه افراد با وجود تمامی ویژگی هایی که دارند در ادامه تجربیات کودکی خود به سر می برند که در گذشته آن ها را سپری کردند.

او با بیان اینکه بیشتر آن ها با تجربه اتفاقات منفی در دوران کودکی شان هنوز تأثیر آن اتفاقات را در زندگی خود می بینند، گفت: متاسفانه بسیاری از همین تجربیات منفی تا عظیمسالی ادامه داشته و فرد را دچار درگیری فراوان می نماید چرا که تجربیات دوران کودکی بر روابط اجتماعی افراد، روابط عاشقانه و آموزش و پرورش تأثیرگذار است.

صباحی اضافه کرد: بیشتر خصوصیات شخصیتی ارثی نیستند بلکه بسیاری از آن ها نتیجه تجربیاتی است که هر شخص در زندگی خود با آن ها روبرو می گردد.

این روان شناس کودک و خانواده ادامه داد: مرحله کودکی هر فرد حساس ترین و مهمترین بخش شکل گیری شخصیت، خصوصیات فردی انسان و رفتاراجتماعی اش است که همگی تا حدودی از آموزش ها ومحیط تأثیر می گیرند.

او با بیان اینکه تکامل روانی، جسمی و رشد کودک در این دوران بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: اگر در این مرحله آسیب هایی به کودک وارد گردد پیامد های طولانی مدت در آینده برایش به وجود می آید.

او با بیان اینکه آزار ها و آسیب های وارد شده به بچه ها کمتر قابل شناسایی است و کودک کمتر قادر به بیان آسیبی که به او وارد شد نیست، گفت: به طور مثال در وجود هر کودکی ظرفیت زبان آموزی وجود دارد، ولی چنانچه همین ظرفیت در دوره حساس رشدی که 1 تا 4 سالگی است فعال نگردد کودک دیگر هیچ وقت قادر به یادگیری و سخن گفتن نمی گردد.

این روان شناس کودک و خانواده توضیح داد: آن دسته بچه های که در محیط شایسته و با محرک های مناسب عظیم می شوند یعنی والدین و اطرافیان برایشان وقت می گذارند و به نوعی با او می گویند و می شنوند، کتاب می خوانند و توجه خاصی به او دارند نسبت به بچه های که در محیطی ناآرام و محروم بار می آیند از لحاظ ذهنی و هوشی رجحان دارند.

صباحی با بیان اینکه در شکل گیری رفتار و روحیه بچه ها ونوجوانان نقش پذیری اهمیت بسیار بالایی دارد، گفت: درعلوم رفتاری به این موضوع همانندسازی می گویند.

او گفت: بچه ها خصوصیات عاطفی، رفتاری و فکری افرادی که شاخص زندگیشان هستند را قبول می نماید و بدون آنکه مطلع باشد شبیه آن ها می گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 6950

به "والدین بدانید؛ رفتار های کودکی بر بزرگسالی فرزندانتان موثر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "والدین بدانید؛ رفتار های کودکی بر بزرگسالی فرزندانتان موثر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید