وزارت فرهنگ در پی توسعه و توسعه جدی در حوزه شعر و ادبیات است، محمدعلی مجاهدی دبیر دائمی دبیرخانه شعر آیینی شد

به گزارش دَبی بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی جشنواره شعر فجر در تالار وحدت گفت: وزارت فرهنگ در پی توسعه و توسعه جدی در حوزه شعر و ادبیات است.

وزارت فرهنگ در پی توسعه و توسعه جدی در حوزه شعر و ادبیات است، محمدعلی مجاهدی دبیر دائمی دبیرخانه شعر آیینی شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین سرانجامی جشنواره شعر فجر در تالار وحدت گفت: وزارت فرهنگ در پی توسعه و توسعه جدی در حوزه شعر و ادبیات است

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی، در این مراسم با بیان این مطلب و ابراز خرسندی از حضور در جمع فرزانگان، نخبگان و علاقه مندان شعر و ادبیات ایران گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مقوله شعر و زبان فارسی توجه ویژه ای می گردد. ما وظیفه ترویج، توسعه و حمایت در تمام حوزه های فرهنگی و هنری را داریم ولی درباره شعر و ادبیات، داستان فرق دارد؛ چرا که شعر و ادبیات فارسی مهم ترین مولفه هویت ماست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در تاریخ پرفراز و نشیب ایران پس از ورود اسلام عزیز مردم ایران با جان و دل اسلام را پذیرفتند گفت: مردم ایران اسلام را پذیرفتند و آموزه های اسلامی عزیز رابا دانش و تجربه و فرهیختگی ایران، تمدن پرشکوه اسلامی را در قرن چهارم و پنجم رقم زدند. از قرن سوم به تدریج، زبان فارسی به وسیله رودکی احیا شد و توسعه یافت و این بازیابی در اشعار فردوسی کامل تر اتفاق افتاد و ایرانیان در عین تدیّن و پایبندی به اسلام و علاقه به اهل بیت (ع) شعر،زبان و ادبیات فارسی را توسعه دادند.

وی اضافه کرد: در دوره صفوی که اولین دولت ایرانی پس از اسلام بود با وجود اینکه این دولت از اردبیل و آذربایجان عزیز برخاسته بود اما زبان دولت، فارسی بود و نهضت ترجمه عربی به فارسی در قالب نظام مدنی شیعی در ایران شکل گرفت. زبان فارسی از نمادهای هویتی ما بود تقویت و تثبیت شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با اینکه در ایران عزیزمان امروزه گونه های مختلف زبانی و گویشی از ترک، کرد، بلوچی، ترکمن، عرب و لهجه های مختلف داریم .

وی اضافه کرد: آنچه زبان فارسی را قوام داده بیان آن در شعر بوده و شعرای ما همیشه در زمره حکیمان، فلاسفه و عرفای بزرگ بوده اند.

وی بعلاوه به اشعار امام راحل اشاره نمود و گفت : امام راحل با اشعار بلندمرتبه خود در قله حکمت، عرفان، فقه و تفسیر ایستاده و با زبان شیوا آغاز به سرودن اشعار بلندی کردند که دیوانی از ایشان به جای مانده است. بخش مهمی از اشعار در جوانی و میانسالی از بین رفته ولی آنچه مانده هم کم نظیر است.

اسماعیلی گفت: امروز در وزارت ارشاد وظیفه ما ترویج این معناست و نباید تصور گردد وقتی از شعر فارسی سخن می گوییم به معنی کم توجهی به زبان ها و گویش های دیگر است چرا که همه آن ها متعلق به ایران است ولی زبان فارسی یک مولفه مشترک است.

وی بعلاوه با اشاره به اینکه در اصل 15 قانون اساسی به رسمیت زبان فارسی و نیز ارج و قرب زبان های محلی اشاره شده تأکید کرد: این اصل، اصل مترقی ما است و باید به آن توجه خاص گردد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تأکید بر اینکه افرادی مانند محمدعلی مجاهدی و علی انسانی از افتخارات ما و پرچمداران شعر و ادب هستند از مسئولان برگزاری جشنواره قدردانی کرد و گفت: 21 اسفند روز گرامیداشت حکیم نظامی است و در پی معرفی شایسته این شاعر ایرانی هستیم و در نوروز نیز جشن نوروز را با حضور کشورهای فارسی زبان برگزار خواهیم کرد.

لازم به ذکر است، در این مراسم علیرضا قزوه، علی انسانی و محمدعلی مجاهدی به شعرخوانی برای افراد حاضر در سالن پرداختند.

لازم به ذکر است، در سرانجام این آیین، حکم دبیری دائمی دبیرخانه شعر آئینی به وسیله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استاد محمدعلی مجاهدی اهدا شد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 23 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 24138

به "وزارت فرهنگ در پی توسعه و توسعه جدی در حوزه شعر و ادبیات است، محمدعلی مجاهدی دبیر دائمی دبیرخانه شعر آیینی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت فرهنگ در پی توسعه و توسعه جدی در حوزه شعر و ادبیات است، محمدعلی مجاهدی دبیر دائمی دبیرخانه شعر آیینی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید