چابهار مثلث توسعه تجارت ایران، افغانستان و هندوستان است

به گزارش دَبی بلاگ، والی ولایت نیمروز جمهوری اسلامی افغانستان گفت: چابهار به عنوان یک نقطه راهبردی و جعرافیایی مناسب با ظرفیت تجاری، مالی وبازرگانی مثلث توسعه تجارت و ترانزیت سه کشور ایران، افغانستان و هندوستان است.

چابهار مثلث توسعه تجارت ایران، افغانستان و هندوستان است

به گزارش خبرنگار از ، سید، ولی سلطان والی ولایت نیمروز جمهوری اسلامی افغانستان در نشست شورای مصاحبه دولت و بخش خصوصی در چابهار گفت: چابهار یک فرصت طلایی در زمینه توسعه تجارت در منطقه است و باید تمام زیرساخت های آن برای سرمایه گذاران آماده گردد.

وی گفت: موانع موجودی که مانع توسعه و تجارت می گردد سریعاً برطرف تا منافع ملی طرفین تأمین و مردم کشور های فوق بتوانند از این موضوع دارای منفعت شوند.

استاندار استان نیمروز افغانستان ادامه داد: چابهار موقعیت و فرصت بسیار خوبی برای ترانزیت کالا های افعانستان به کشور های مختلف است.

والی نیمروز بیان نمود: از مسولان ایران دعوت می کنیم برای توسعه روابط به افعانستان سفر هایی را داشته باشند.

چابهار مرکز ثقل سرمایه گذاری در منطقه است

استاندار سیستان وبلوچستان نیز در این نشست گفت: توافق نامه سه جانبه سران کشور های ایران، افغانستان و هندوستان منابع اصلی توسعه تجارت و سرمایه گذاری پایدار در منطقه است.

احمدعلی موهبتی با اشاره به مفاد تفاهم سه جانبه بین ایران، افغانستان و هندوستان خواهان ارتباط بیشتر استان های کشور های مورد نظر برای عملیاتی کردن حوزه های مختلف تجارت، سرمایه گذاری و فراوری در منطقه شد.

وی چابهار را مرکز ثقل مثلث سرمایه گذاری جهت تحقق اهداف توسعه پایدار در منطقه دانست و خواهان مشارکت در اجرای طرح های ملی توسعه از سوی ولایت نیمروز افغانستان با استان سیستان و بلوچستان شد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: 10 هکتار از اراضی بندر چابهار برای انجام سرمایه گذاری به فعالان مالی و دولت جمهوری اسلامی افغانستان اختصاص می یابد.

وی توضیح داد: بندر چابهار این ظرفیت و آمادگی را دارد تا پیکره ای تحت عنوان سرمایه گذاری فعالان مالی جمهوری اسلامی افغانستان در این بندر تعریف کند تا اقدامات مناسب برای انجام سرمایه گذاری صورت پذیرد.

موهبتی آمادگی استان سیستان و بلوچستان برای ایجاد بندر خشک در ولایت نیمروز افغانستان را گفت و خواهان همکاری بیشتر میان ولایت نیمروز افغانستان با استانداری سیستان و بلوچستان شد.

منطقه آزاد چابهار ظرفیت ویژه برای تجار افغان

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نیز گفت: باید تمام درخواست های سرمایه گذاران اجرایی تا موجب توسعه گردد و این منطقه به عنوان ظرفیت ویژه برای تجار افغان زمینه ساز توسعه روابط است.

عبدالرحیم کردی اضافه نمود: تاجر در ابتدا جهت ارزان تر و با صرفه تر را برای انتقال بار خود انتخاب می نماید و از طرفی باید سرمایه گذار مورد تکریم قرار گیرد تا در منطقه موردنظر حضور پیدا کند.

وی بیان نمود: دروازه چابهار برای افعانستان باز و تمام امکانات و زمینه ها در این منطقه فراهم است.

رئیس هیات مدیره منطقه آزاد چابهار توضیح داد: امکان سرمایه گذاری برای توسعه تجارت فراهم است و باید منافع پایدار و پیوند افعانستان با ایران برقرار گردد.

وی ادامه داد: منافع سرمایه گذار باید در نظر گرفته گردد و منطقه آزادچابهار نیز برای سرمایه گذار فرصت و فضا را فراهم می نماید تا آنان فایده ببرند.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار توضیح داد: معدن و موادغذایی یک فرصت است برای توسعه روابط بایستی زمینه فرآوری موادمعدنی افغانستان فرآوری ایجاد گردد و سپس به فروش برسد و نباید خام فروشی گردد.

کردی بیان نمود: شهرک موادغذایی در منطقه ازاد چابهار طراحی شده است و منافع تجار را می تواند فراهم کند.

وی گفت: سرمایه گذاری مشترک ایران و افعانستان باید برنامه ریزی گردد و در این زمینه بخش خصوصی و دستگاه دولتی باید در کنار برای هم افزایی یکدیگر کوشش نمایند.

مدیر عامل منطقه آاد چابهار گفت: نوع کالا و گروه بندی کالا در محدودیت ارزی رعایت شده و کالا هایی که در ایران وجود دارد ممانعت شده است، ولی در بخش ورود ماشین الات هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وی اضافه نمود: تمام مسائل تجار و بازرگانان مرتفع خواهد شد و امیدواریم مسئله ای پیش روی سرمایه گذاران نباشد.

وی گفت: چابهار اکسیژن افغانستان است و جلسات و برنامه می تواند به برطرف مسائل یاری کند.

چابهار افعانستان را به وسیله دریا به جهان متصل می نماید

دبیر اجرایی جامعه بازاریان و صنوف خدماتی و بازرس اتاق بازرگانی منطقه آزادچابهار نیز گفت: بندر چابهار می تواند بعنوان عاملی در از بین رفتن محدودیت و محصور بودن در خشکی کشور افغانستان محسوب و همچنین باعث افزایش احساس مودت و یگانگی فی مابین دو ملت دوست و برادر بویژه بعد از اشغال افغانستان از حدود نیم قرن پیش گردد.

عباسعلی اکبری اضافه نمود: نقش بی بدیل بندر چابهار در این راه با وجود پتانسیل مضاعفی بنام منطقه آزاد می تواند پر رنگ تر شده و همکاری دائمی که متضمن تأمین منافع مادی و معنوی مشترک دو کشور باشد را محقق کند.

وی گفت: ایجاد صنایع تبدیلی و پردازشی برای محصولات کشاورزی و معدنی کشور افغانستان در محدوده منطقه با استفاده از مزایای مناطق آزاد (معافیت مالیاتی، معافیت گمرکی، معافیت قانون کار سرزمین اصلی، سهولت امکان اقامت و دریافت ویزا و سایر مزایا مانند واردات ماشین آلات با نرخ صفر، استفاده از مزایای موجود در کشور ایران مانند خدمات فنی ومهندسی، ارزان بودن نرخ سوخت و نیروی کار و غیره) توسط فعالین مالی افغان بصورت 100درصد سهام خودی یا با مشارکت سرمایه گذاران ایرانی باید انجام گردد.

دبیر اجرایی جامعه بازاریان و صنوف خدماتی منطقه آزاد چابهار ایجاد صنایع تبدیلی و پردازشی برای محصولات مورد احتیاج کشور افغانستان با استفاده از مزایای مناطق آزاد با واردات مواد اولیه از کشور های مبدأ به این منطقه و انجام فرآیند لازم و ترانزیت محصولات نهایی به مقصد افغانستان با طرح های توجیهی و استفاده از خدمات فنی و مهندسی کشور ایران را خواهان شد.

وی گفت: راه اندازی شرکت های حمل و نقل بین المللی مشترک و ثبت آن در منطقه که با تقسیم وظایف در محدوده دو کشور می تواند باعث افزایش بهره وری گردد و در این راه استفاده از مزیت امکان واردات کامیون های مورد احتیاج با پلاک منطقه آزاد و مجوز تردد در سطح استان که تا زمان راه اندازی و بهره برداری از راه آهن چابهار، زاهدان به میلک از مزایای بالقوه محسوب می گردد

وی توضیح داد: با راهبری استانداری و همکاری دستگاه های مرتبط مانند سازمان پایانه های حمل و نقل، راهور، نیروی انتظامی، شرکت پخش فرآورده های نفتی، و اداره کل بنادر و دریانوردی به سر منزل مقصود خواهد رسید.

تجار افعانستان در چابهار سرمایه گذاری نمایند

سادات رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در ایران نیز گفت: قابلیت های بالقوه موجود در جمهوری اسلامی ایران بویژه بندر چابهار در سواحل دریای عمان می تواند یکی از بزرگترین راه توسعه صادرات کالای فراوریی کشور افغانستان باشد.

وی گفت: فعالان مالی کشور افغانستان در چابهار سرمایه گذاری نمایند تا موجب توسعه روابط مالی و تجاری گردد.

30 واحد شیلاتی در شهرستان کنارک فعال است

فرماندار شهرستان کنارک گفت: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران 30 واحد شیلاتی در این شهرستان فعال است.

حمیدالدین یوسفی گفت: سالیانه 100 میلیون قوطی کنسرو در شهرستان فراوری و روانه بازار های داخلی و خارج از کشور می گردد.

وی با اشاره به ظرفیت های شهرستان کنارک، بیان نمود: این شهرستان آمادگی دارد در حوزه شیلات احتیاج های تجار و بازرگانان کشور افغانستان را تأمین کند.

وی اضافه نمود: اکنون بهترین دوره برای همکاری، تعامل و استفاده از ظرفیت های مشترک دو کشور ایران اسلامی و افغانستان است.

فرماندار کنارک ادامه داد: امنیت کشور افغانستان، امنیت ملی کشور ایران اسلامی است.

یوسفی با اشاره به اینکه منطقه آزاد چابهار یک ظرفیت و فرصت برای سرمایه گذاری است، اظهار داشت: چابهار تنها متعلق به جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه فرصتی است تا مناطق پیرامونی از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده نمایند.

شماری از تجار کشور افغانستان نیز در این جلسه ایجاد بندر خشک در ولایت نیمروز افغانستان و ارتباط آن با بندر چابهار را خواهان شدند و گفتند: با این اقدامات تجار می توانند گام مؤثر در توسعه صادرات برای جمهوری اسلامی افغانستان و ایران بردارند.

ع

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 1744

به "چابهار مثلث توسعه تجارت ایران، افغانستان و هندوستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چابهار مثلث توسعه تجارت ایران، افغانستان و هندوستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید