چالش مکان یابی چهارشنبه بازار گرگان

به گزارش دَبی بلاگ، بنیامین شریعتی اشرفی - گرگان - خبرنگار:چند سالی است که موضوع جابه جایی چهارشنبه بازار گرگان در شورای این شهر، جلسه های شهرداری و همچنین شورای ترافیک گرگان مطرح است.

چالش مکان یابی چهارشنبه بازار گرگان

بعضی از شهروندان و البته اعضای شورای شهر گرگان می گویند که دلیل ترافیک شدید چهارشنبه ها در محور غدیر گرگان، وجود این بازار محلی و استقبال زیاد شهروندان است. گروه دیگری از شهروندان و مدیران شهری نیز عقیده دارند محور غدیر همواره پرترافیک است و به چهارشنبه بازار مربوط به نیست. بعد از گذشت بیش از 15 سال از مطرح شدن موضوع جابه جایی چهارشنبه بازار گرگان، شورای شهر اعلام نموده که با مصوبه شورای ترافیک، این بازار به مکان دیگری منتقل می گردد تا هم بار ترافیکی غدیر کاهش یابد و هم طرحی تجاری در مکان فعلی آن، به اجرا درآید.

  • کسادی با جابه جایی بازار

کسبه چهارشنبه بازار معتقدند مصوبه جابه جایی چهارشنبه بازار گرگان به کسادی کار آنان منجر خواهد شد. علی یکی از کسبه در چهارشنبه بازار می گوید: 8 سال است هر هفته در این محل پارچه می فروشم. به نظر من، انتقال چهارشنبه بازار به سعدآباد که دورتر از حاشیه شهر هم هست، کاسبی ما را کساد خواهد نمود. وی ادامه می دهد: سعدآباد برای شهروندان دور است. راستاهای مشخص تاکسی خور و همچنین امکان تردد آسان برای شهروندان وجود ندارد. هرکس برای خرید باید زمان زیادی صرف کند. این در حالی است که چهارشنبه بازار هم مانند همه بازارهای دیگر استان یک سالی است که از رونق افتاده و این جابه جایی به ضرر ما خواهد بود.

زلیخا یکی دیگر از کسبه که روسری ترکمن می فروشد، می گوید: تصمیمی که در شورای شهر گرگان گرفته شده به معنای از بین بردن کاسبی ماست. ما در گذشته کالاهایی با قیمت هایی بسیار ارزان تر از بازار می فروختیم. مسائل مالی باعث شده ما هم نتوانیم قیمت ها را پایین نگه داریم. حالا با انتقال به مکانی که در دسترس مردم نیست، مشکل فروش پایین ما هم دوچندان می گردد. از سوی دیگر در مکان جدید هم امکاناتی مانند برق، روشنایی، آب، امکان تردد برای خودروهای عمومی در نظر گرفته نشده است. این ها مواردی است که مدیران باید در تصمیم خود لحاظ می کردند.

وی ادامه می دهد: هر روز به یکی از بازارهای محلی استان می روم. در گنبدکاووس هم سال قبل مکان برپایی بازار را به منطقه ای دور و بعد از امامزاده یحیی(ع) تغییر دادند. دور شدن راستا، نبود روشنایی و همین طور نبود تاکسی برای تردد مردم، آدینه بازار گنبدکاووس را کاملا کساد کرد. حالا همان تصمیم برای چهارشنبه بازار گرگان گرفته شده است. امیدوارم به زودی سایر شهرهای دیگر تصمیم نگیرند تا محل برپایی بازار محلی خود را تغییر دهند.

  • مکان یابی جدید متناسب با احتیاج ها

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر با پذیرش انتقادهای مطرح شده از سوی کسبه، بر ضرورت مکان یابی مناسب برای چهارشنبه بازار تاکید می نماید. فائزه عبداللهی با بیان این که کسبه بازار هفتگی گرگان نسبت به مشخص مکان جدید چهارشنبه بازار معترض هستند، می گوید: سعدآباد به لحاظ نداشتن دوربرگردان مناسب و دوری از مرکز شهر برای شهروندان به ویژه بانوان که مراجعه نمایندگان اصلی این بازار هستند، مشکل ایجاد می نماید و باید در این باره بازنگری گردد. وی با بیان این که بیش از 900 نفر برای کسب و کار در چهارشنبه بازار گرگان دارای کارت هستند، ادامه می دهد: این تعداد با احتساب خانواده هایشان جمعیت زیادی را در بر می گیرد. بنابراین باید با دقت بیشتری در خصوص آن تصمیم گیری گردد.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر گرگان با بیان این که برپایی بازارهای هفتگی در شهر، ضمن سهولت دسترسی شهروندان برای تامین مایحتاج روزانه و عرضه بدون واسطه فراورده های کشاورزی با قیمت مناسب، کاهش سفرهای درون شهری و ایجاد اشتغال را نیز موجب خواهد شد، اضافه می نماید: انتظار می رود شهرداری با نظارت بیشتر نسبت به برطرف مسائل کسبه بازار هفتگی و ارتقای سطح کیفی این بازار همت کند. عبداللهی با بیان این که زیرساخت ها در مشخص مکان جدید چهارشنبه بازار باید فراهم باشد، می گوید: مساحت محوطه بازار قبلی 20 هزار مترمربع بود. مکان فعلی با 18 هزار مترمربع مساحت کمتری دارد و این مساحت با توجه به 900 کسبه که دارای کارت هستند و افرادی هم که کارت ندارند، جوابگوی احتیاج کسبه نیست.

این مسئول ادامه می دهد: این بازارها می توانند در استان برای عرضه مناسب محصولات بسیار موثر باشند. یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد راه اندازی بازارچه های محلی در نقاط مختلف شهری است که می تواند احتیاج شهروندان را در نقاط مختلف برای دسترسی به محصولات تولیدی پاسخ بدهد. عبداللهی می گوید: در نهایت خروجی تصمیم نهایی آن چیزی خواهد بود که همه اعضای شورا به آن رأی دهند و بتوانند سایر مدیران را نسبت به آن متقاعد نمایند. به نظر نمی رسد برداشته شدن چهارشنبه بازار و جایگزینی آن با یک طرح تجاری چندان بر کاهش بار ترافیکی این منطقه از شهر موثر باشد.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 1102

به "چالش مکان یابی چهارشنبه بازار گرگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش مکان یابی چهارشنبه بازار گرگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید