چرا پرونده اقتصادی دانشگاه ها شفاف نیست؟ ، سایت هایی که برای اطلاعیه های دم دستی طراحی شدند!

به گزارش دَبی بلاگ، موضوع شفافیت اقتصادی دانشگاه ها، از جمله مواردی است که دغدغه جامعه دانشگاهی و دانشجویان است؛ در صورتی که هیچ گونه اطلاع رسانی در این خصوص از سوی دانشگاه ها صورت نمی گیرد.

چرا پرونده اقتصادی دانشگاه ها شفاف نیست؟ ، سایت هایی که برای اطلاعیه های دم دستی طراحی شدند!

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ تبلیغاتی از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، یکی از مسائل مهم در تمامی نهاد ها و سازمان ها، موضوع شفافیت مالی است به این معنا که نهاد مربوطه که سهمی از بیت المال در بودجه سالانه کشور را دارد این بودجه را چگونه، کجا و به چه صورت هزینه می نماید.

مجلس شورای اسلامی قانون شفافیت مالی نهاد های مالی را تصویب کرد و بر این اساس سامانه کدال برای هزینه، درآمد این شرکت ها راه اندازی شد که با شفافیت مالی این بنگاه های مالی زمینه فساد کاهش پیدا کند.

پس از تصریح این قانون، سایر نهاد ها نیز موظف شدند که صورت حساب مالی خود را به صورت شفاف در سایت های مربوط به همان نهاد اطلاع رسانی نمایند که مردم و مخاطبان آن نهاد از عملکرد آن ها آگاه باشند.

دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور که سهمی قابل توجه در بودجه کشور دارند از جمله نهاد هایی هستند که باید نسبت به شفاف سازی مالی خود توجه داشته باشند، اما اگر به عنوان یک مخاطب به سایت های مالی مرتبط با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مراجعه کنید متوجه می شوید که هیچ اطلاع رسانی در این خصوص صورت نگرفته است و در واقع صفحه مربوط به معاونت مالی دانشگاه ها که موقع ورود به سایت های دانشگاه توجه شما را به خود جلب می نماید مواردی جز چارت سازمانی معاونت مالی را ندارد.

بیشتر بخوانید

استقلال مالی دانشگاه ها از حرف تا عمل / پیشنهاداتی که درآمد ها را به حداکثر می رساند

در آنالیز هایی که از سایت های اطلاع رسانی دانشگاه ها داشتیم به این نتیجه می توان رسید که نباید به دنبال رد پایی از رقم های مالی در دانشگاه ها باشیم؛ چرا که هیچ کدام از دانشگاه ها شفافیتی در این خصوص ندارند و چه بسا هزینه و درآمد برای آن ها امری محرمانه تلقی می گردد.

سایت معاونت مالی دانشگاه تهران

سایت معاونت مالی دانشگاه تهران که یکی از دانشگاه های عظیم کشور است و بودجه و درآمد بالایی دارد به جای ارائه عملکرد مالی و درآمدزائی تنها به انتشار چند اطلاعیه بسنده نموده و خبری از اطلاع رسانی مالی در خصوص دانشگاه نیست.

طی تماسی که با مسئولان این دانشگاه داشتیم حاضر به پاسخگویی نبودند و اطلاعاتی در این خصوص ارائه نشد.

سایت معاونت مالی دانشگاه شریف

دانشگاه شریف هم که برترین دانشگاه صنعتی در کشور محسوب می گردد و جزء دانشگاه هایی است که بیشترین شرکت های دانش بنیان و پروژه های صنعتی را عظیم را دارد هم مانند دانشگاه تهران در سایت معاونت مالی به انتشار چند اطلاعیه بسنده نموده و هیچگونه مطلبی درباره عملکرد مالی این دانشگاه ندارد.

پس از آنالیز سایت مالی دانشگاه شریف پیگیری های زیادی از سوی خبرنگاران برای ارائه توضیحات از سوی مسئولان دانشگاه صورت گرفت، اما تا به امروز پاسخی در این خصوص دریافت نشده و خبرنگاران همچنان آماده ارائه توضیحات دانشگاه ها درانتشار آن در این خصوص است.

علاوه بر این دانشگاهها، پیگیری ها از دانشگاه هایی مانند دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علم وصنعت، تربیت مدرس صورت گرفت که هیچ کدام از این دانشگاه ها نیز حاضر به مصاحبه و پاسخگویی نشدند.

دانشگاه امیرکبیر

پس از آنالیز دو دانشگاه شریف و تهران به سراغ سایت اطلاع رسانی معاونت مالی دانشگاه امیرکبیر رفتیم که در آنالیز های این سایت هم نشان داد که بخشی از این سایت به توضیح وظایف این معاونت پرداخته است و علی رغم اینکه این سایت صفحه ویژه بودجه و درآمد را دارد اما فقط به تعریف وظایف پرداخته و هیچ گونه اطلاع رسانی در خصوص درآمد و هزینه های دانشگاه نشده است.

دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی هم که جزء دانشگاه های عظیم محسوب می گردد و حاشیه های زیادی هم از لحاظ مالی و بودجه دارد نیز اگر چرخی در وب سایت معاونت مالی این دانشگاه بزنید، متوجه می شوید که چیزی جز چند اطلاعیه از سوی معاونت مالی چیزی دستگیر مخاطب نمی گردد.

البته سایت معاونت مالی دانشگاه شهید بهشتی نسبت به سایر دانشگاه شاید مجهزتر طراحی شده، اما این طراحی درواقع صفحات خالی را پشتیبانی می نماید و اطلاع رسانی خاصی در خصوص علمکرد مالی این دانشگاه در صفحات طراحی شده وجود ندارد.

دانشگاه علم وصنعت

دانشگاه علم وصنعت هم که یکی از دانشگاه های عظیم صنعتی کشور است و بیشترین سهم را از پروژه های صنعتی، راه آهن و ... دارد و طبیعتا باید درآمد های معقولی نسبت به دانشگاه های دیگر داشته باشد، اما در سایت معاونت مالی به چند خبر از حوزه های دیگر بسنده نموده و در صفحات دیگر این سایت تنها اطلاعیه های اداری مربوط به کارمندان به چشم می خورد.

آنالیز این دانشگاهها نشان می دهد که این شرایط در واقع معطوف به همه دانشگاه ها است، و دانشگاهی نیست که کوچکترین عملکرد مالی خود را اطلاع رسانی نموده باشد، نگاه کوتاه به این سایت ها نشان می دهد که معاونت مالی دانشگاه ها سایت های اطلاع رسانی خود را به اطلاعیه هایی در خصوص کارمندان محدود نموده اند و هیچ خبری از وظیفه اصلی آن ها که اطلاع رسانی عملکرد مالی دانشگاه است وجود ندارد.

اما بعضی اظهار نظرها نشان می دهد که شفاف سازی مالی از سوی دانشگاهها به دغدغه مسئولین ستادی هم تبدیل شده که گویای این مطلب است که این مسئولان هم از هزینه کرد دانشگاهها اطلاع چندانی ندارند.

اظهار نظر معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان نشان می دهد که اطلاعات مالی دانشگاهها حتی برای مسئولین امر شفاف نیست و جزء موارد محرمانه ایست که هیچ کس به غیر از رئیس دانشگاه و معاونانش اطلاعی از این موضوع ندارند.

دانشگاه ها مسائل مالی را برای دانشجویان شفاف سازی نمایند

معاون وزیر علوم و رئیس امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه ها باید مسائل مالی خود را برای دانشجویان شفاف سازی نمایند. تا موجب درک بهتر آن ها از وضع موجود گردد.

وی اضافه کرد: در کشور محدودیت هایی وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که دانشجویان خواسته های خود را مطرح ننمایند.

معاون وزیر علوم و رئیس امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: اگر دانشگاه را یکی از مهم ترین نهاد های کشوری می دانیم، پس باید به آن توجه کنیم.

صدیقی اظهار کرد: شورای صنفی حق دارند در خصوص مسائل دانشجویان نظیر تغذیه نظارت داشته باشند و بتوانند اظهار نظر نمایند.

شفاف سازی مالی دانشگاه ها از این لحاظ قابل اهمیت است که در سال های اخیر این مراکز موظف به درآمد بخشی از بودجه سالیانه خود شده اند؛ به طوری که باید 25 درصد هزینه سالیانه خود را با درآمدزایی کسب نمایند. اطلاع رسانی از شرایط درآمد و هزینه دانشگاه ها به عنوان مطالبه اصلی جامعه دانشگاهی به خصوص دانشجویان است، جالب است که بدانید نه تنها دانشجویان بلکه مسئولان ستادی دانشگاه ها نیز مطالبه شفافیت مالی را از دانشگاه ها دارند؛ اما به راستی چرا مسئولان دانشگاه ها نسبت به شفاف سازی در حوزه مالی امتناع می ورزند و اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 دی 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 13770

به "چرا پرونده اقتصادی دانشگاه ها شفاف نیست؟ ، سایت هایی که برای اطلاعیه های دم دستی طراحی شدند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا پرونده اقتصادی دانشگاه ها شفاف نیست؟ ، سایت هایی که برای اطلاعیه های دم دستی طراحی شدند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید