کشف یک جهش منحصر به فرد در ویروس کرونا

به گزارش دَبی بلاگ، از آنجا که بیماری همه گیر کروناویروس جدید یا کووید-19 در بسیاری از کشور های دنیا منتشر شده است، علاوه بر پیگیری تعداد موارد ابتلای روزانه، جامعه علمی در سراسر دنیا به ردیابی ویروس SARS-CoV-2 که عامل این بیماری است نیز می پردازد.

کشف یک جهش منحصر به فرد در ویروس کرونا

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، ارفم لیم گروهی را در دانشگاه ایالتی آریزونا (ASU) راهنمایی می نماید که به آنالیز چگونگی شیوع، جهش و سازگاری ویروس در گذر زمان می پردازد.

گروه لیم برای ردیابی دنباله کروناویروس جدید در سراسر دنیا، از فناوری جدیدی به نام توالی نسل بعدی در آزمایشگاه ژنومیک دانشگاه آریزونا استفاده می نماید تا به سرعت تمام 30 هزار حرف شیمیایی کد ژنتیکی SARS-CoV-2 را که ژنوم ویروس نامیده می گردد، بخواند.

هر دنباله در یک بانک ژن دنیای ذخیره می گردد که توسط یک سازمان علمی غیرانتفاعی به نام GISAID اداره می گردد. تا به امروز، بیش از 16 هزار دنباله از SARS-CoV-2 در این بانک ژن ثبت شده است.

داده های توالی نشان می دهد که SARS-CoV-2 دارای منبعی واحد از ووهان چین است و از آنجا سرچشمه گرفته است، در حالی که بسیاری از اولین موارد ابتلا به کروناویروس در آریزونا که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، اروپا را به عنوان محتمل ترین منبع نشان می دهد.

اکنون محققان با استفاده از 382 نمونه مخاط بینی که از مبتلایان به کووید-19 در آریزونا به دست آمده است، یک جهش را در SARS-CoV-2 شناسایی نموده است که قبلاً هرگز پیدا نشده بود؛ جایی که 81 حرف شیمیایی از بین رفته اند و به طور دائم از ژنوم حذف شده اند.

لیم می گوید به محض اینکه داده های خود را در دسترس قرار داد، این امر مورد توجه جامعه علمی دنیای از جمله سازمان بهداشت دنیای قرار گرفته است.

لیم گفت: یکی از دلایلی که این جهش مورد توجه است به این دلیل است که حذف بزرگی را که در شیوع بیماری سارس در سال 2003 ایجاد شد، یادآور می گردد. طی مراحل میانی و اواخر اپیدمی سارس، ویروس SARS-CoV جهش هایی را تجربه کرد که باعث تضعیف ویروس شد. دانشمندان بر این باورند که ویروس تضعیف شده که باعث بیماری خفیف تری می گردد، اگر توسط افرادی که ناآگاه که آلوده شده اند، گسترش یابد، می تواند مزیت انتخابی داشته باشد.

گروه ویروس شناسی دانشگاه آریزونا برای انجام تحقیقات در خصوص ویروس های آنفلوانزای فصلی آماده شده بود، اما هنگامی که مورد سوم ابتلا به بیماری کووید-19 در 26 ژانویه 2020 در آریزونا پیدا شد، آن ها می دانستند که توانایی های فنی و علمی دارند تا بتوانند به سرعت روی کروناویروس جدید و گسترش آن تحقیق نمایند.

در این مطالعه جهش هایی دیده شد که قبلاً در پایگاه داده GISAID ثبت نشده بود و می تواند سرنخی در خصوص چگونگی آلوده کردن بیماران توسط ویروس فراهم کند. این مطالعه همچنین می تواند یک نقطه آغاز جدید برای سایر دانشمندان برای فراوری دارو های ضدویروسی یا تهیه واکسن جدید باشد.

ویروس SARS-CoV-2 از پروتئین های جانبی یاری می گیرد تا میزبان انسانی خود را آلوده کند، تکثیر گردد و در نهایت از فردی به فرد دیگر منتقل گردد. حذف ژنوم، 27 بلوک ساخت پروتئین به نام اسید های آمینه را از پروتئین جانبی کروناویروس جدید موسوم به ORF 7 a حذف می نماید. این پروتئین بسیار شبیه به ضد ایمنی ویروس سارس در سال 2003 موسوم به ORF 7 a. / X. 4 است.

محققان در حال حاضر برای درک عواقب عملکردی جهش ویروس در کوشش هستند تا آزمایش های بیشتری انجام دهند. تصور می گردد که این پروتئین ویروسی به SARS-CoV-2 یاری کند تا از دفاع انسانی بگریزد و در نهایت سلول را نابود کند. این پروتئین، ویروس را آزاد می نماید تا سلول های دیگر را در یک واکنش زنجیره ای آلوده کند که می تواند به سرعت باعث گردد ویروس تکثیر گردد و در نهایت 8 تا 14 روز پس از عفونت اولیه، باعث ایجاد علائم جدی گردد.

لیم خاطرنشان می نماید که تا به امروز فقط 16 هزار ژنوم از SARS-CoV-2 توالی شده است که کمتر از 0.5 درصد از سویه های در گردش است. در حال حاضر بیش از 3.5 میلیون مورد ابتلای تأیید شده به کووید-19 در سراسر دنیا وجود دارد.

این مطالعه در نسخه آنلاین مجله Virology منتشر شده است.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: فرارو
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 8497

به "کشف یک جهش منحصر به فرد در ویروس کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک جهش منحصر به فرد در ویروس کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید