کهگیلویه و بویراحمد تنها استان محروم از پارک علم و فناوری است

به گزارش دَبی بلاگ، خبرنگاران: نایب قهرمان مسابقات جهانی تکنولوژی های 2012 مالزی گفت: کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی بوده که از نعمت پارک علم و فناوری محروم است که این امر نخبگان را برای تجاری سازی اختراعات با مسائل عدیده ای روبه رو ساخته است.

کهگیلویه و بویراحمد تنها استان محروم از پارک علم و فناوری است

به گزارش خبرنگاران از دهدشت، احسان رستگار جوان دهدشتی از چهره های شاخص علمی و ورزشی بوده که با وجود مسائل فراوان در جهت توسعه شهرستان و کمک به جوانان نخبه گام های مؤثری برداشته است.

خبرنگاران: لطفأ خودتان را معرفی کنید؟

رستگار: بنده احسان رستگار متولد 1364 مخترع و پژوهشگر، عضو بنیاد ملی نخبگان ایران، عضو استعدادهای درخشان باشگاه پژوهشگران جوان هستم.

خبرنگاران: تا کنون چه اختراعاتی و در چه زمینه های به ثبت رسانده اید؟

رستگار: سیستم اتوماتیک تخلیه تجمع آب باران و آب های سطحی در زیر گذرها، دستگاه مکانیزه تفکیک، جمع آوری و دفع زباله های شهری، دستگاه فشارسنج آب رودخانه سیلاب و روان آب، تشت تبخیر جهت اندازه گیری میزان تبخیر از سطح آزاد آب، جعبه همراه با تولید برق 220ولت از کمترین صفحه سولار خورشیدی(کوله پشتی) و میوه چین اتوماتیک را به ثبت رساندم.

خبرنگاران: آیا در حال طراحی اختراع جدیدی هستید؟

رستگار: 4اختراع در حال ثبت و 12 اختراع دیگر در حال مطالعه و بررسی دارم.

خبرنگاران: تا کنون در زمینه نویسندگی فعالیت کردید؟

رستگار: بله، در حال ویرایش کتاب از رویا تا اختراع هستم که این کتاب برگرفته از زندگی شخصی و ایده های که در دوران پژوهشی در ذهن من ایجاد شده است.

خبرنگاران: آیا در زمینه ورزش نیز فعالیت دارید؟

رستگار: بله، بنده دارنده 5مدرک مربیگری رزمی روز دنیا، دارنده کمربند مشکی دان 5، داور بین المللی ورزش های رزمی، کسب 16مدال طلا و نقره، مربی نمونه سال 85کشور، عضو هیئت مؤسس انجمن تکاوران ایران و صاحب نام دو تکنیک دفاع شخصی هستم.

خبرنگاران: مهم ترین مسائل نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد را چه می دانید؟

رستگار: استان ما تنها استانی است که از نعمت پارک علم و فناوری محروم است و این امر نخبگان را برای تجاری سازی اختراعات با مسائل عدیده ای روبه رو ساخته و عدم حمایت مالی از طرح های اولیه از دیگر مسائل است.

خبرنگاران: چه پیشنهادی برای ترویج نخبه پروری در استان دارید؟

رستگار: این امر نیازمند حمایت مادی و معنوی مسئولان ارشد استانی است و با ایجاد پارک علم و فناوری، کانون نخبگان و شناسایی استعدادهای جوان و گمنام می توان در جهت توسعه استان گام برداشت.

خبرنگاران: باتوجه به اینکه شما رئیس کانون مخترعان و فرهیختگان کهگیلویه هستید تاکنون چه اقداماتی برای شناسایی این نهاد علمی انجام داده اید؟

رستگار: با برگزاری دوره های آموزشی، کلاس های روباتیک نسبت به جذب نوجوانان و جوانان شهرستان اقدام کرده و برگزاری مسابقات نجات تخم مرغی، طراحی و ساخت سازه ها با حضور اساتید برجسته دانشگاهی و شرکت دانش آموزان از جمله فعالیت های این نهاد در این مقطع زمانی بوده است.

خبرنگاران: چه انتظاری از مسئولان دارید؟

رستگار: انتظارم از مسئولان حمایت و پشتیبانی مادی و معنوی از نخبگان استان است چرا که برخی اوقات اختراعات نوجوان ما به دلیل عدم آگاهی از اصول ثبت اختراع توسط سودجیان به قیمت ناچیزی خریداری شده و به اسم دیگری به ثبت می رسد که این امر علاوه بر بی انگیزگی، تمام زحمات علمی یک نخبه را برباد می دهد.

گفت و گو از سیده زهرا موسوی اصل

ج

منبع: تسنیم
انتشار: 2 دی 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 3768

به "کهگیلویه و بویراحمد تنها استان محروم از پارک علم و فناوری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کهگیلویه و بویراحمد تنها استان محروم از پارک علم و فناوری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید