گذر از هفت خوان برای احداث پتروشیمی نگین جازموریان

به گزارش دَبی بلاگ، پتروشیمی نگین جازموریان، پس از طی مراحل مختلف جانمایی، تامین آب و مسائل زیست محیطی، کم کم برای کلنگ زنی آماده می گردد.

گذر از هفت خوان برای احداث پتروشیمی نگین جازموریان

به گزارش خبرنگار از ، طرح پتروشیمی در استان کرمان به سفر رئیس جمهور دولت یازدهم به کرمان برمی گردد، وعده هایی که برای پتروشیمی کرمان در چند نقطه داده شد و سال ها است که هنوز کرمان رنگ پتروشیمی را به خود ندیده است.

کارخانه های پتروشیمی که اگر عملی شوند، رونق فراوری و اشتغال کم ترین ثمره آن ها برای استان کرمان بود.

مهدی حسینی نژاد، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان در پاسخ خبرنگار ما برای سکوت در پروژه های پتروشیمی در کرمان با اعلام اینکه مجوزهای ساخت و زیر ساخت های 2 پروژه پتروشیمی در شمال استان کرمان گرفته شده است، گفت: یکی از واحدهای پتروشیمی قرار است در بافت و پتروشیمی کرمان در شهر اورزوییه ساخته گردد.

او اضافه کرد: متاسفانه به علت افزایش قیمت ها سرمایه گذاران به مشکل برخوردند و برای پیش برد پروژه دنبال جذب مشارکت و اصلاح پروژه هستیم.

گویا نویدهایی از حرکت دادن به این پروژه ها به گوش می رسد به طوری که علی زینی وند، استاندار کرمان چندی پیش در تهران طی جلسه ای با علی شریفی مدیرعامل مجتمع پتروشیمی فجر در جریان آخرین شرایط اجرای فاز اول این مجتمع نهاده شد.

شریفی، مدیرعامل مجتمع در این جلسه از آغاز اجرای فاز نخست این واحد صنعتی اطلاع داد و بعضی از مسائل و موانع را با استاندار کرمان در میان گذاشت.

علی زینی وند هم ضمن آنالیز موارد مطرح شده، در تماس با مسئولان استانی دستور پیگیری و برطرف مسائل موجود را صادر کرد.

در جنوب کرمان هم جانمایی شرکتی، امید اشتغال را در دل مردم محروم پنج شهرستان جنوبی کرمان جرقه زد. خبر خوش عید سال جاری منصور شکرالهی نماینده پنج شهرستان جنوب کرمان در مجلس شورای اسلامی به مردم حوزه انتخابیش جانمایی شرکت پتروشیمی نگین جازموریان بود.

طرحی که با سرمایه گذاری 500 یوریی بخش خصوصی آغاز و در گام نخست قرار بود، زمینه اشتغال زایی هزار نفری را در جنوب کرمان کلید بزند.

منصور شکراللهی، نماینده پنج شهرستان جنوبی در مجلس شورای اسلامی گفت: با رایزنی که با وزارت صمت انجام شد، طرحی که قراربود در ساحل انجام گردد را به منطقه آوردیم تا زمینه اشتغال مردم جنوب که الحق منطقه ها کمتر پیشرفته و محروم هستند و می طلبد دولت توجه ویژه ای به منطقه ها جنوب کرمان داشته باشد، فراهم گردد و ما به اسم قانون گذار حاضر هستیم، موانع را از پیش روی فراوری نمایندگان و سرمایه گذاران برداریم.

او اضافه کرد: زمینی به مساحت 50 هکتار برای تاسیس پتروشیمی جازموریان در اختیار شرکت پتروشیمی نگین جازموریان نهاده شد تا پس از اخذ مجوزات لازم، پروژه پتروشیمی احداث و آغاز به کار کند.

شکرالهی گفت: ما به اسم قانون گذار در کنار سرمایه گذارانی که به منطقه ها محروم برای سرمایه گذاری وارد شوند، هستیم.

محمد امیری، مدیرعامل شرکت پتروشیمی نگین جازموریان گفت: طرح پتروشیمی جازموریان یک پروژه مادر است و این طرح برای اولین بار در کشور با تکنولوژی روز جهان خواهد بود که گاز طبیعی را به MEG تبدیل می نماید.

او اضافه کرد: در فاز اول این طرح 500 میلیون یورو سرمایه گذاری می گردد و اندازه اشتغال زایی آن به صورت مستقیم و غیر مستقیم بیش از هزار نفر پیش بینی شده بود.

امیری ضمن تشکر از حمایت های نماینده مجلس گفت: پیگیری اختصاص زمین یک سال طول کشید که با حمایت نماینده، زمین برای احداث پتروشیمی اختصاص داده شد؛ اما متاسفانه استعلامات این طرح در پیچ وخم قانون گیر نموده و مانعی برای ادامه کار ما است.

او با بیان اینکه در خصوص مکان احداث طرح ،هیچ تعصبی نداریم که در کدام نقطه و شهرستان باشد؛ چرا که هدف احداث این طرح در منطقه ها کم برخوردار است، ادامه داد: در انتخاب زمین، نزدیکی به خط انتقال گاز و بقیه موارد تخصصی لحاظ شده است.

امیری گفت: برای احداث این طرح در وزارت خانه پیشنهاد منطقه ها ساحل را می دادند که با رایزنی های شکرالهی نماینده پنج شهرستان جنوبی، مجوز احداث در منطقه جنوب کرمان را گرفتیم.

اما با وجود اینکه چندین ماه از جانمایی این شرکت گذشته؛ اما هنوز کلنگ آغاز به کار این پروژه به گوش نرسیده است و در پ یچ وخم استعلامات قانونی، نتوانسته موانع هفت خان را طی کند و هنوز زمانی نگذشته عملا، در امید اشتغال مردم محروم جنوب کرمان قفل شد.

طرحی که با همت نماینده پنج گنج زمین آن جانمایی شد قرار بود هرچه زودتر فعالیت خود را آغاز کند، اما همچنان بلاتکلیف مانده است.

رضایی، بخشدار جازموزیان با بیان اینکه قرار شد پروژه جازموریان در منطقه مالی جازموزیان انجام گردد؛ اما هنوز اقدامی انجام نشده است، گفت: امیری سرمایه گذار طرح به منطقه آمد و با فرماندار و نماینده مجلس جانمایی صورت گرفت و مجوز های لازم در شهرستان انجام شد.

اوبا بیان اینکه بعد از آن دیگر خبری از عوامل شرکت نگین جازموریان در منطقه نیست، بیان نمود: این طرح می توانست یاریی برای توسعه و اشتغال زایی منطقه محروم جازموریان باشد و مردم همچنان منتظر اجرای این طرح در منطقه هستند.

بعضی می گویند سازمان محیط زیست، برای این پروژه بزرگ در جنوب کرمان، مانع تراشی نموده است و سبب کندی و شاید توقف این پروژه شده است؛ اما مرجان شاکری، مدیر کل محیط زیست استان کرمان گفت: پروژه های پتروشیمی در استان کرمان، هنوز آغاز به کار ننموده اند.

او اضافه کرد: پروژه پتروشیمی جازموریان هم یکی از این مواردی است که هنوز اجرایی نشده و این پروژه هنوز مجوز میحط زیست را دریافت ننموده است.

شاکری توضیح داد: طرح ارزیابی این پروژه را که ارائه نموده بودند با بستر رودخانه هم پوشانی داشت و قرار شد که اصلاح گردد؛ اما هنوز اقدامات نوی برای دریافت مجوز زسیت محیطی صورت نگرفته است.

او گفت: پروژه هایی هستند که مجوز زیست محیطی دارند؛ اما هنوز کارشان آغاز نشده است و قطعا موارد دیگری باعث کندی اجرایی شدن پروژه ها می گردد.

اما در این میان بین چند شهرستان جنوبی برای جانمایی مکان این پروژه اختلافاتی ایجاد شد که هر کدام از شهرستان ها پروژه پتروشیمی را برای منطقه خود خواستار بودند.

در نهایت این پروژه بزرگ مالی در رودبار جنوب جانمایی و طبق گفته فرماندار این شهرستان، زمین و مکان مورد نظر پروژه تحویل داده شده است.

محمود قانعی فر، فرماندار رودبار جنوب در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های خبرنگاران از کرمان گفت: جانمایی نو پروژه پتروشیمی در رودبار جنوب انجام و زمین تحویل داده شده است.

او اضافه کرد: استعلام حوزه آب منطقه ای مانده بود که اجرا شده است و به استانداری تحویل داده شده و پس از تصمیم نهایی استانداری، خروجی کار به پیمانکار اعلام می گردد.

قانعی فر با توجه به عقب افتادن پروژه پتروشیمی جازموریان توضیح داد: پروژه های سنگین مالی روال خاص خودش را دارد، مثل مجوز محیط زیست، استعلام از دستگاه های مربوطه، بحث حقآبه، جذب سرمایه گذار و موارد دیگر که بنا به دلایل کارشناسی شده گاهی گرفتن این مجوز ها طولانی مدت می گردد.

او اضافه کرد: برای پروژه پتروشیمی جازموریان یکی از اصلی ترین مسائل بحث آب است و تامین آب این پروژه در خشکسالی اخیر کار سختی است؛ اما دور از انتظار نیست که ما کار را هر چه زودتر آغاز کنیم.

فرماندار رودبار جنوب با بیان اینکه سرمایه گذار این پروژه آماده کار است، گفت: روال اداری تامین آب این پروژه از سوی شهرستان انجام و پیشنهادات لازم به استان اعلام شده که با حضور استاندار کرمان جمع بندی نهایی اعلام می گردد.

خبر احداث پتروشیمی نگین جازموریان عیدانه منصور شکرالهی نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی در مجلس شورای اسلامی به مردم این منطقه بود؛ اما چرا حرکت برای به ثمر رسیدن این پروژه بسیار کند است؟

منصور شکرالهی، نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی در مجلس شورای اسلامی درگفت و گو با خبرنگار گروه استان های خبرنگاران از کرمان گفت: پروژه پتروشیمی جازموریان به علت تامین آب لازم ابتدا در کهنوج جانمایی شد.

او اضافه کرد: سپس براساس یک سری مخالفت ها، تصمیماتی گرفته شد و مکان اصلی پروژه در کنار منطقه ویژه مالی معین، جانمایی و زمین تحویل داده شد.

شکرالهی توضیح داد: درحال حاضر پیگیر دریافت مجوز های لازم از سوی آب منطقه ای و محیط زیست هستیم.

او اضافه کرد: پس از برگزاری جلسات لازم با استاندار کرمان امیدواریم، این پروژه به زودی اجرایی گردد.

نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی این پروژه برای 500 نفر اشتغال زایی ایجاد می نماید.

او اضافه کرد: پروژه پتروشیمی نگین جازموریان، فراوریات مختلفی را خواهد داشت که یکی از مواردی که در پروژه پتروشیمی جازموریان فراوری خواهد شد، pvc است.

بی شک توسعه منطقه ها محروم، برترین یاری به مردم این منطقه است. یاریی که با توزیع بسته اشتغال زایی همراه باشد. حالا که پروژه های پتروشیمی کرمان قرار است علاوه بر رونق فراوری و اشتغال زایی به پیشرفت منطقه ها محروم یاری کند. چه خوب است موانع برای حرکت سریع آن ها برداشته گردد و دست اندرکاران برای به ثمر رسیدن آن ها کوشش نمایند و ارگان های مختلف به جای سنگ اندازی به فکر راهکار برای تسهیل در پروژه ها باشند به طوری که ضربه ای به محیط زیست وارد نگردد و رونق فراوری، شکوفایی منطقه و محیط زیستی سالم و پاک به اسم میراث هایی ماندگار و گرانبها برای نسل های بعدی به یادگار گذاشته گردد.

گزارش از مژگان سنجری و طالب گل افشان

م

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 19798

به "گذر از هفت خوان برای احداث پتروشیمی نگین جازموریان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گذر از هفت خوان برای احداث پتروشیمی نگین جازموریان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید