گزارش خبرنگاران، جنجال جدید در روابط گرجستان-روسیه در پی توهین به پوتین

به گزارش دَبی بلاگ، در پی افزایش تمایلات ضدروسی در گرجستان، یک مجری شبکه تلویزیونی گرجی به رئیس جمهوری روسیه توهین کرد، این مسئله نه تنها باعث واکنش شدیداللحن مقامات مسکو شده، بلکه مردم گرجستان را نیز نگران عواقب این اقدام تحریک آمیز نموده است.

گزارش خبرنگاران، جنجال جدید در روابط گرجستان-روسیه در پی توهین به پوتین

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در روابط روسیه گرجستان جنجال تازه ای به وجود آمده است. گئورگی گابونیا مجری شبکه تلویزیونی روستاوی- 2 مخالف دولت، برنامه خود را به زبان روسی و با توهین به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه شروع کرد. ساعتی بعد از پخش این برنامه بار دیگر خیابان های تفلیس، پایتخت گرجستان شاهد موج تازه ای از اعتراضات مردمی در مخالفت با سخنان این مجری تلویزیونی شد.

شرکت نمایندگان در این اعتراضات نگران آن هستند که توهین به رئیس جمهوری روسیه ممکن است شروعگر حمله نظامی روسیه به این کشور گردد، به خصوص آنکه تانک های روسی در خاک جمهوری خودخوانده اوستیای جنوبی که فقط حدود 40 کیلومتر از تفلیس فاصله دارد، مستقر هستند.

روزنامه ایزوستیا، چاپ مسکو نوشته است: شبکه تلویزیونی روستاوی- 2 گرجستان بسیار نزدیک به میخائیل ساآکاشویلی، رئیس جمهوری سابق گرجستان است. البته وی در پی این ماجرا، هرگونه مشارکت خود با این شبکه تلویزیونی را تکذیب نموده و مدعی شده که مخالف توهین به افراد است.

پیش از این ماموکا باختادزه نخست وزیر گرجستان اعلام نموده که اظهارات توهین آمیز مجری شبکه تلویزیونی روستاوی- 2 نسبت به رئیس جمهوری روسیه، اقدامی تحریک آمیز است که از سوی تیم میخائیل ساآکاشویلی و حزب تحت رهبری وی جنبش ملی برنامه ریزی شده است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور روسیه نیز روز گذشته اظهار داشت که حادثه توهین اتفاق افتاده در برنامه تلویزیونی شبکه روستاوی- 2 به ساآکاشویلی، رئیس جمهوری سابق گرجستان مربوط می گردد که به راحتی می تواند از این شبکه تلویزیونی برای رسیدن به اهداف و فعالیت های انتخاباتی خود استفاده کند.

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه ای، توهین به ولادیمیر پوتین در این شبکه تلویزیونی گرجستان را حادثه ای بی سابقه نامیده و آنرا اقدامی تحریک آمیز آشکار از سوی نیرو های دارای تمایلات تند در این کشور ارزیابی نموده و یادآور شده است که مقامات مسکو انتظار دارند تا واکنش مناسبی از سوی تفلیس نسبت به سازمان دهندگان این تحریکات صورت بگیرد .

در پی این حادثه، مسئولان شبکه تلویزیونی روستاوی-2 گرجستان گئورگی گابونیا مجری توهین نماینده به رئیس جمهوری روسیه را بطور موقت اخراج نموده اند. وی تا دو ماه حق ندارد در هیچیک از برنامه های این شبکه مشارکت داشته باشد.

بر اساس اطلاعات منتشره در خبرگزاری نووستی، لئونید اسلوتسکی رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه نیز پیشنهاد اقدامات محدودنماینده و تحریم ورود بعضی محصولات گرجستان به روسیه را مطرح نموده است. وی یاد آور شده ، ضروری است تا اقدامات شدیداللحن مضاعفی علیه اقدامات تحریک آمیز علیه روسیه در گرجستان در نظر گرفته گردد.

فراکسیون حزب روسیه واحد حزب حاکم در دومای روسیه نیز با اشاره به افزایش روزافزون تمایلات روس هراسانه جدی و خطرناک در گرجستان، مسئله اعمال تحریم هایی علیه گرجستان را در مجلس مطرح نموده است.

لازم به یادآوری است، در اواخر ماه ژوئن در مراسم شروع به کار بیست و ششمین نشست مجمع عمومی بین مجلسی، سرگئی گاوریلوف رئیس هیات نمایندگی روسیه برای ایراد سخنرانی در جایگاه ریاست مجلس گرجستان نشست. این مسئله باعث نارضایتی نمایندگان احزاب مخالف، حمله به مقام مجلسی روس و برهم زدن این نشست شد. مخالفان در گرجستان این مسئله را نماد اشغالگری روسیه نامیده و از هواداران خود خواستند دست به اعتراض بزنند. چندین هزار نفر از هواداران مخالفین به نشانه اعتراض در مقابل ساختمان مجلس گرجستان تجمع کردند که این اعتراضات به درگیری بین مخالفان و نیروهای پلیس و بازداشت چند صد نفر انجامید.

وزارت خارجه روسیه، اقدام نمایندگان احزاب مخالف در گرجستان را انزجارآور و مغایر با اصول روابط بین المللی ارزیابی نموده و از مقامات تفلیس خواسته اند تا امنیت شهروندان روسی در گرجستان را بطور کامل تامین نمایند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در واکنش به این مسئله به دولت دستور دارد تا اقدامات لازم برای بازگرداندن اتباع روسی از گرجستان را انجام دهد و بطور موقت نیز کلیه پروازهای خطوط هواپیمایی از سراسر خاک روسیه به این کشور را متوقف اظهار داشت.

در عین حال سالومه زورابیشویلی رئیس جمهوری گرجستان ابراز عقیده نموده است، سفر توریست های روسی به این گرجستان نباید متوقف گردد و این سیاستمداران دو کشور هستند که باید مسائل بوجود آمده را حل و فصل نمایند.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 1577

به "گزارش خبرنگاران، جنجال جدید در روابط گرجستان-روسیه در پی توهین به پوتین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش خبرنگاران، جنجال جدید در روابط گرجستان-روسیه در پی توهین به پوتین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید