2 طرز تهیه خورش ماهی جنوبی و بلوچی

به گزارش دَبی بلاگ، خورش ماهی یک غذای محبوب جنوبی است که در استان های حاشیه خلیج فارس و دریای عمان درست می گردد. هر چند خیلی ها ممکن است خورش ماهی را با اشتباه بگیرند، ولی این دو غذا، در عین شباهت، تفاوت هایی با هم دارند و در تهیه آن، از ماهی های مخصوصی استفاده می گردد. در این مقاله از در، طرز تهیه خورش ماهی جنوبی به روش اصیل بوشهری و فوت و فن های تهیه آن را به شما آموزش خواهیم داد.

2 طرز تهیه خورش ماهی جنوبی و بلوچی

طرز تهیه خورش ماهی جنوبی

زمان آماده سازی مواد: 30 دقیقه

زمان مورجهانز برای پخت خورش ماهی: 20 دقیقه

مواد لازم برای تهیه خورشت ماهی بوشهری

ماهی بدون استخوان: 1 کیلوگرم

پیاز: 2 عدد میانه

گوجه فرنگی: 2 عدد

رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری

رب خرما (یا تمبر هندی): 2 قاشق غذاخوری

ادویه ماهی: به مقدار لازم

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم

روغن: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه خورش ماهی بندرعباسی

برای پختن خورش ماهی جنوبی خوشمزه، بهتر است از نیز بهره ببرید. این غذا به عنوان یک غذای مجلسی در جنوب کشور تهیه می گردد و البته در همه جهان به شکل های مختلف، خورش ماهی پخته و سرو می گردد. در ادامه طرز تهیه خورش ماهی را به شما آموزش خواهیم داد.

مرحله اول: ماهی ها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش ماهی به روش جنوبی ها، ابتدا پولک ماهی ها را جدا کنید. ماهی ها را بشویید و خرد کنید. سپس اجازه دهید آب خود را از دست بدهند یا در صورت احتیاج آنها را با دستمال خشک کنید. ماهی ها را در یک سینی بگذارید و رویشان را ادویه ماهی و نمک بزنید. هر دو طرف ماهی را مزه دار کنید. بهتر است پوست ماهی را برای طعم گیری بیشتر، جدا کنید.

مرحله دوم: ماهی ها را سرخ کنید

در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. اجازه دهید کاملا روغن داغ گردد. سپس ماهی ها را داخل تابه بگذارید و یک طرف ماهی ها که سرخ شد، طرف دیگر را سرخ کنید. بعد، حرارت را قطع کنید و تابه را کنار بگذارید.

مرحله سوم: خورش ماهی را درست کنید

در این مرحله از طرز تهیه خورش ماهی جنوب، پیاز ها را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. در یک قابلمه با سایز مناسب، پیاز ها را با کمی روغن روی حرارت تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس نمک، فلفل، زردچوبه و را اضافه کنید و روی حرارت ملایم با پیازها تفت دهید تا هم از خامی بیفتند و هم رب گوجه فرنگی، رنگ باز کند.

مرحله چهارم: ماهی ها را به مایه خورش اضافه کنید

بعد از باز شدن رنگ رب گوجه فرنگی، گوجه فرنگی ها را رنده کنید و یا پوست آن ها را بگیرید و خیلی ریز خرد کنید. آن ها را به مواد داخل تابه اضافه کنید. وقتی گوجه فرنگی ها هم طعم خام شان گرفته شد، رب خرما را اضافه کنید.

در آخر ماهی هایی را که سرخ نموده بودید، به مواد خورش اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه صبر کنید تا خورش جا بیفتد. در آخر خورش را بچشید و ادویه را میزان کنید. خورش ماهی را با برنج سرو کنید. روش تهیه خورش ماهی جنوبی و خوزستانی و بوشهری به همین شکل است.

طرز تهیه ادویه خورش ماهی

معمولا برای درست کردن ماهی به روش های مختلف، از ادویه ماهی استفاده می گردد. ادویه ماهی شامل چندین ادویه مختلف است که برای استفاده می گردد. این ادویه ها به صورت پودر شده با هم ترکیب می شوند و هر بار برای تهیه ماهی به مقدار کافی از آن، استفاده می گردد.

مواد لازم برای تهیه ادویه ماهی

پودر زیره: 2 قاشق چای خوری

پودر آویشن: 2 قاشق چای خوری

نمک: 2 قاشق چای خوری

پودر فلفل قرمز: 2 قاشق چای خوری

پودر فلفل سیاه: 1 قاشق چای خوری

: 2 قاشق چای خوری

: 1 قاشق چای خوری

پودر تخم گشنیز: 2 قاشق چای خوری

: 1 قاشق چای خوری

کاری: 1 قاشق چای خوری

طرز تهیه و استفاده از ادویه ماهی

روش تهیه:

برای درست کردن ادویه ماهی، همه ادویه ها و مواد بالا را در یک کاسه بریزید و به خوبی با هم مخلوط کنید. سپس آنها را در یک بطری بریزید و در یک مکان خشک و خنک و به دور از آفتاب نگهداری کنید.

روش استفاده:

این ادویه را حداقل به مدت 30 دقیقه، قبل از درست کردن ماهی، روی ماهی های تازه بپاشید به طوری که همه جای ماهی به آن آغشته گردد. سپس ماهی را سرخ کنید.

طرز تهیه خورشت ماهی چابهاری

برای طرز تهیه خورشت ماهی بلوچی یا ناروشت ماهی از مقداری گشنیز تازه خرد شده (به میزان کم و هر حد 2 قاشق)، 1 فلفل سبز و مقداری انبه کال هم استفاده می گردد. بقیه موادی که در این خورش به کار می رود، مشابه خورش ماهی به روش جنوبی است.

در تهیه آن هم احتیاجی به سرخ کردن ماهی نیست. به این معنی که ابتدا باید به ماهی ها نمک بزنید و کنار بگذارید. بعد از درست کردن مایه خورش ماهی، ماهی ها را هم به خورش اضافه کنید. اجازه دهید به مدت 20 دقیقه ماهی ها در مایه خورش، و به همراه تمبر هندی بپزند. سپس آن را با برنج سرو کنید.

فوت و فن های طرز تهیه خورش ماهی

*بهتر است ماهی که در طرز تهیه خورش ماهی استفاده می کنید، بدون پوست باشد. می توانید پس از اینکه کمی ماهی پخت، پوست آن را جدا کنید.

*مقدار آب خورش ماهی، به سلیقه شما بستگی دارد. می توانید آن را کم آب و غلیظ یا رقیق و با آب بیشتر درست کنید.

*اضافه کردن مواد دیگر به خورش ماهی مثل انواع حبوبات، سبزیجات مثل پیازچه، سبزی های معطر، تره فرنگی، و … کاملا اختیاری است و می توانید آنها را نیز به مواد خورش اضافه کنید.

*به عنوان چاشنی خورش ماهی، معمولا از رب خرما استفاده می گردد ولی اگر آن را در دسترس نداشتید، می توانید با تمبر هندی جایگزین کنید.

*برای استفاده از تمبر هندی در خورش ماهی، مقداری از تمبر هندی را در یک کاسه آب ولرم بریزید و بعد از مدتی که تمبر خیس شد، آن را صافی کنید تا هسته و پوست تمبرها جدا گردد. سپس عصاره تمبر را به خورش ماهی بیفزایید.

*برای طرز تهیه خورشت ماهی با رب انار، به جای تمبر هندی یا رب خرما، از رقیق شده بهره ببرید.

*یک روش دیگر برای درست کردن خورش ماهی این است که مایه خورش را درست کنید و به صورت جداگانه هر دو طرف ماهی را در تابه سرخ کنید. سپس ماهی را در کنار خورش سرو کنید تا له نگردد.

*خورش ماهی معمولا با برنج یا در رستوران ها، سرو می گردد و در کنار آن، انواع ترشی و سبزی خوردن، طعم آن را لذیذتر می نماید.

سوالات متداول

چه ماهی برای درست کردن خورش ماهی خوبه؟

خورش ماهی را می توانید با انواع ماهی های تازه و ماهی تن هم درست کنید. ولی برترین ماهی ها برای تهیه این غذا، ماهی های تازه جنوب هستند که گوشت سفت تری نسبت به ماهی های شمالی دارند و در صورت پخته شدن در خورش، شکل و شمایل خود را حفظ می نمایند و له نمی شوند.

بعلاوه تا جای ممکن از ماهی هایی بهره ببرید که بی استخوان یا کم استخوان هستند. چون هنگام جدا کردن استخوان های ماهی، بعد از پخت ممکن است دچار مشکل شوید.

خورش ماهی هندی چه فرقی با خورش ماهی جنوبی دارد؟

طرز تهیه خورش ماهی هندی یا کاری هندی نیز مشابه خورش هندی ایرانی است، ولی علاوه بر زردچوبه، نمک و فلفل از ادویه های بیشتری مثل رازیانه، زیره، زنجبیل تازه، دانه خردل، تخم شنبلیله و پودر تخم گشنیز هم در آن استفاده می گردد. خورش ماهی هندی معمولا با ماهی شیر تهیه می گردد و تمبر هندی و گوجه فرنگی هم پای ثابت این غذا هستند. در کل مراحل پخت هر دو مدل از این خورش های ماهی، یکسان است.

منبع: افق کوروش
انتشار: 19 آبان 1401 بروزرسانی: 19 آبان 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 27855

به "2 طرز تهیه خورش ماهی جنوبی و بلوچی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 طرز تهیه خورش ماهی جنوبی و بلوچی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید