4 ماه غذایی مفید برای مغز

به گزارش دَبی بلاگ، تحقیقات نشان می دهند یک سری غذاهای خاص می توانند اثرات ناشی از فراموشی، زوال عقل و حتی بیماری آلزایمر را که همزمان با افزایش سن مشاهده می شوند، کاهش دهند.

4 ماه غذایی مفید برای مغز

طبق یک تحقیق نو که در نشریه Alzheimers & Dementia منتشر شده است، یک رژیم غذایی نو که رژیم غذایی فکر (MIND) نام گرفته، می تواند احتمال ابتلا به آلزایمر را تا 35 درصد کاهش دهد. البته محققان اظهار داشته اند که لازم نیست تمام جزئیات این رژیم غذایی را رعایت کنید. حتی شرکت کنندگان در این تحقیق که حد میانه این رژیم را رعایت کردند، احتمال ابتلا به آلزایمر را تا 35 درصد کاهش دادند.

حتماً می پرسید طبق این رژیم غذایی چه چیزهایی باید برای صبحانه، ناهار و شام بخورید؟ این رژیم ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه ای و Dash است که هر دو مدل رژیم به علت مزایایی که برای قلب دارند و استفاده از اندازه زیادی سبزی، میوه، چربی های سالم و پروتئین های خالص بسیار مورد تحسین قرار گرفته اند.

طبق گفته یک متخصص، آنچه برای قلب مفید باشد، برای مغز نیز مفید است. مغز به 20 درصد خونی که قلب پمپ می نماید، احتیاج دارد تا اکسیژن و سوخت کافی را به دست آورد. یعنی اگر قلب شما سالم نباشد، سلول های مغزی ممکن است در عملکرد خود دچار مشکل شوند.

برای سوخت رسانی به مغز خود، از مواد غذایی زیر که نقش مهمی در رژیم MIND دارند، بیشتر بهره ببرید.

ماهی چرب

غذاهای دریایی حداقل دو ماده مغذی دارند که به شما یاری می نماید فکر فعالی داشته باشید؛ چربی های امگا 3 و ویتامین D. طبق یک تحقیق، افرادی که 3 بار در هفته ماهی هایی مانند سالمون، تن و هالیبوت می خورند، احتمال ابتلا به آلزایمر را تا 40 درصد کاهش می دهد. چربی های امگا 3 دارای DHA و EPA هستند که به اندازه زیادی در مغز وجود دارد و برای عملکرد بهینه مغز لازم است. بعلاوه ماهی های چرب منبع خوبی از ویتامین D محسوب می شوند که از مغز محافظت می نماید. تنها یک تکه 113 گرمی از ماهی سالمون پخته حاوی 600 واحد بین المللی ویتامین D است.

سبزی های برگ دار سبزرنگ

سبزی های سبزرنگ مانند اسفناج، کلم برگ و غیره سرشار از ویتامین K هستند که فرایند افول فعالیت های فکری را کند می نماید. طبق یک تحقیق، افرادی که هر روز 1 الی 2 وعده سبزی های برگ دار می خورند، فعالیت های مغزی فردی را دارند که 11 سال جوان تر است.

روغن زیتون

روغن زیتون منبعی فوق العاده از پلی فنول ها محسوب می گردد که آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که از پیری جلوگیری نموده و مانع بروز مسائل ناشی از بیماری ها در حافظه می شوند. طبق یک تحقیق، روغن های زیتونی که درجه خلوص آن ها بیشتر است و Extra Virgin نامیده می شوند، حافظه و یادگیری را بهبود می بخشند. بعلاوه مواد موجود در روغن زیتون با کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر ارتباط دارند.

بلوبری

این توت فوق العاده حاوی آنتی اکسیدانی به نام anthocyanin است که مزایای بسیاری برای مغز دارد. طبق یک تحقیق اخیر، این آنتی اکسیدان می تواند موانع خونی-مغزی را رد کند، از اکسیداسیون سلول های مغزی جلوگیری نماید و ارتباط بین عصب های مغز را بهبود بخشد. طبق یک تحقیق در خصوص 16 هزار زن بالای 70 سال، زنانی که در هفته 2 فنجان یا بیشتر بلوبری یا توت فرنگی مصرف می کردند، نسبت به کسانی که بلوبری نمی خوردند، از نظر فکری فعال تر بودند. بعلاوه تحقیقات نشان داده اند بلوبری حافظه کوتاه مدت را بهبود می بخشد و مهارت های مربوط به مسیریابی، تعادل و هماهنگی را افزایش می دهد.

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 26326

به "4 ماه غذایی مفید برای مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 ماه غذایی مفید برای مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید