7 علامت هشدار کمبود ویتامین E

به گزارش دَبی بلاگ، کمبود این ویتامین معمولا در نوزادان نارس دیده می گردد، اما ابتلا به برخی بیماری های مزمن روده مانند کرون یا اختلالات صفرا و کبد نیز در بروز این کمبود نقش دارند.

7 علامت هشدار کمبود ویتامین E

ویتامین E به علت تاثیر آنتی اکسیدانی قوی و محافظت از سلول ها برای بدن لازم است. این ویتامین به وسیله تغذیه به خصوص روغن های گیاهی تامین می گردد.

کمبود این ویتامین معمولا در نوزادان نارس دیده می گردد، اما ابتلا به برخی بیماری های مزمن روده مانند کرون یا اختلالات صفرا و کبد نیز در بروز این کمبود نقش دارند.

در ادامه این مطلب، به 7 علامت هشدار کمبود این ماده مغذی خواهیم پرداخت که به ترتیب عبارتند از:

1. مسائل بینایی: کمبود ویتامین E گیرنده های نور را که در شبکیه و سلول های ساختمان چشم قرار دارند، ضعیف می نماید. به همین علت فرد ممکن است دچار اختلال در بینایی گردد.

2. اختلال در راه رفتن: اختلال در هماهنگی و تعادل بدن یکی دیگر از پیغامد های کمبود ویتامین E است. در این صورت فرد قادر نیست به راحتی و به طور صحیح راه برود.

3. ابتلا مکرر به بیماری ها: کمبود ویتامین E بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد و در نتیجه سلول های ایمنی توانایی کمتری برای مقابله با عوامل بیماری زا دارند. به نظر می رسد یکی از عوامل بروز بیماری های مختلف در سالمندان کمبود این ویتامین باشد.

4. خستگی: ویتامین E قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارد و کمبود آن می تواند زمینه ساز خستگی غیرمعمول گردد.

5. اختلال در هماهنگی حرکات: کمبود ویتامین E بر سلول های عصبی مغز تاثیر می گذارد. در نتیجه سلول های مغز پیغام های عصبی را به درستی انتقال نمی دهند و در نتیجه اختلالات حرکتی بروز پیدا می نماید.

6. مسائل عضلانی: ویتامین E در حفظ سلامت عضلات نیز تاثیر دارد. از همین رو، کمبود این ویتامین می تواند زمینه ساز کاهش قدرت عضلانی و مشکل در تحرک اندام ها گردد.

7. احساس گزگز اندام ها: اختلال در انتقال پیغام های عصبی می تواند منجر به بروز احساس گزگز و سوزن شدن اندام ها گردد.

منبع: سلامت

منبع: فرادید
انتشار: 2 شهریور 1401 بروزرسانی: 2 شهریور 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 26668

به "7 علامت هشدار کمبود ویتامین E" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 علامت هشدار کمبود ویتامین E"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید