آمار ابتلای زنان به ایدز بیشتر است یا مردها؟ ، موج سوم ایدز در راه است

به گزارش دَبی بلاگ، افزایش ابتلا به بیماری ایدز از راه انتقال جنسی در ایران که به موج سوم انتقال نامیده می شود، موجب نگرانی مسئولان و کارشناسان شده است. در این میان رشد آمار زنان مبتلا به ایدز در سال های اخیر جلب توجه می کند.

آمار ابتلای زنان به ایدز بیشتر است یا مردها؟ ، موج سوم ایدز در راه است

به گزارش خبرنگاران، ایدز یک بیماری ناشی از ضعف سیستم ایمنی بدن است و منشأ آن ویروسی به نام HIV است که مخفف human immunodeficiency virus یا ویروس نقص ایمنی بدن است. هنگامی که این ویروس وارد بدن می شود، گلبول های سفید بدن را آلوده می کند و با رشد و تکثیر خود باعث می شود که گلبول های سفید به عنوان سربازان محافظ بدن غیرفعال شوند و بدن تحت تاثیر کوچک ترین ویروس قرار گیرد و دچار بیماری شود.

آخرین آمار وزارت بهداشت که چند روز پیش اعلام شد، نشان می دهد که تاکنون 40 هزار و 573 فرد مبتلا به ویروس ایدز در کشور شناسایی شده اند که از این تعداد 18 هزار و 938 نفر جان خود را از دست داده اند و 21 هزار و 635 نفر زنده هستند. بر اساس نتایج تحقیقات وزارت بهداشت، در مجموع کل مبتلایان شناسایی شده 82 درصد مرد و 18 درصد زن هستند.

در آمار دیگری که آن هم به تازگی منتشر شده، پروین افسر کازرونی رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت گفت بیش از 60 هزار نفر مبتلای زنده به ایدز در کشور داریم. از این تعداد 21 هزار و 600 نفر شناسایی شده اند. او گفته مساله مهم این است که حدود 40 هزار نفر از مبتلایان از بیماری خود اطلاع ندارند و این نگران کننده است.

  • آمار چه می گوید؟

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز در همایش روز جهانی ایدز خبر افزایش آمار ابتلا به بیماری ایدز در کشور را تایید کرد و گفت: شیوع این بیماری از راه انتقال جنسی در سال 97 و نیمه اول امسال به 48.6 درصد افزایش یافته است. به طوری که آمار زنان مبتلا به ویروس اچ آی وی از 18 درصد به 31 درصد در یک سال گذشته رسیده است. یعنی حدودا 2 برابر شده است.

علیرضا رئیسی گفت: رفتارهای جنسی در کشور در حال افزایش است. به طوری که در بین مبتلایان شناسایی شده سال 97 و نیمه اول امسال ابتلا با سرنگ مشترک به 31 درصد کاهش یافته و موارد انتقال جنسی به 48.6 درصد افزایش یافته است. انتقال مادر به نوزاد هم به 2.6 درصد رسیده است.

  • روابط جنسی غیرایمن

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور در این زمینه به ایسنا گفت: برخی تحقیقات نشان می دهد که بروز ویروس اچ آی وی طی سال های اخیر در زنان 10 تا 20 درصد افزایش یافته که این موضوع ناشی از رفتارهای غیرایمن جنسی است. البته این موضوع باعث نشده که آمار زنان مبتلا به ایدز بیشتر از مردان باشد.

مجتبی غالبی اظهار کرد: جمعیت جوان ایران به دلیل مسائل مالی، توانایی تشکیل خانواده را ندارند. میزان طلاق و بی سرپرست شدن زنان هم رو به افزایش. سیاست های تنظیم خانواده هم در حال تغییر است. همه اینها موجب افزایش روابط جنسی غیرایمن شده که یکی از دلایل مهم و اصلی ابتلا به بیماری هایی مثل ایدز است. البته ویروس اچ ای وی رابطه تنگاتنگی با اعتیاد هم دارد.

این درمانگر اعتیاد اظهار کرد: سازمان بهزیستی در گذشته وسایلی مانند سرنگ، پنبه، الکل وسایل حفاظتی از بیماری های جنسی و ... را به صورت رایگان در اختیار مراکز درمان اعتیاد قرار می داد تا مراکز آن را میان بیماران توزیع کند.

غالبی افزود: اما درحال حاضر معتادانی که تمکن مالی ندارند، بدون دریافت هیچ گونه درمانی در سطح شهر پراکنده اند. سازمان بهزیستی هم می گوید که توانایی پرداخت هزینه های آنها را ندارد. در شرایطی که بیمه درمان معتادان قطع شده و سازمان بهزیستی هم از ارائه وسایل بهداشتی خودداری می کند، این بیماران باید چه کنند؟

  • جایگاه زنان در جدول ابتلا به ایدز

مرتضی سعادتخواه، کارشناس ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در گفت وگویی با ایسنا با بیان اینکه در سال های اخیر 30 تا 40 درصد از موارد شناسایی شده در زمینه ابتلا به ایدز را زنان تشکیل می دهند، گفت: این مطلب به معنی این نیست که تعداد زنان آلوده بیشتر شده است. بلکه تعداد زیادی از موارد جدیدِ شناسایی شده را زنان تشکیل می دهند.

وی تاکید کرد: افراد در صورت شک به آلودگی به این ویروس، به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و نسبت به انجام تست اقدام کنند. مثبت بودن نتیجه اولیه مبنی بر آلودگی نیست و نیاز به آزمایش های تکمیلی است.

  • از فرد مبتلا به اچ آی وی نترسید

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان بوشهر نیز به ایسنا گفت: موج اول ابتلا به ویروس اچ آی وی از راه تزریق و سرنگ آلوده، موج دوم انتقال از راه مادر به فرزند و موج سوم از رفتارهای جنسی نامطمئن و پرخطر است کشور ما هنوز وارد موج سوم نشده است، اما این خطر ما را تهدید می کند.

محمد غلامی درباره راه های ابتلا به بیماری ایدز گفت: موج اول اعتیاد و از راه تزریق و سرنگ آلوده، موج دوم انتقال از راه مادر به فرزند (بند ناف) و موج سوم از رفتارهای جنسی نامطمئن و غیرایمن رخ می دهد. البته کشور ما هنوز وارد موج سوم نشده اما این خطر ما را تهدید می کند.

غلامی با اشاره به ضرورت اطلاع رسانی صحیح و آگاه کردن مردم در این زمینه تاکید کرد: یک فرد مبتلا به اچ آی وی حتی اگر وارد بیماری ایدز شده باشد، فردی نیست که نتواند در جامعه حضور پیدا کند و معاشرت کند یا نتوان با او دست داد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی بوشهر تاکید کرد: ویروس اچ آی وی به این شکل و با بزاق دهان منتقل نمی شود. بلکه این ویروس معمولا و بیشتر مواقع از راه خون یا مواردی که منجر به خونریزی می شود، انتقال می یابد. بنابراین مردم نباید از اینکه یک فرد مبتلا به اچ آی وی را ببینند، نگران باشند یا از اینکه کنار او بنشینند و با او تماس داشته باشند، بترسند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 4297

به "آمار ابتلای زنان به ایدز بیشتر است یا مردها؟ ، موج سوم ایدز در راه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار ابتلای زنان به ایدز بیشتر است یا مردها؟ ، موج سوم ایدز در راه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید