استقبال اربیل از گفت وگو با بغداد برای حل اختلافات

به گزارش دَبی بلاگ، رئیس منطقه کردستان عراق امروز گفت که اربیل از گفت وگو با بغداد برای حل مسائل باقی مانده میان طرفین استقبال می نماید.

استقبال اربیل از گفت وگو با بغداد برای حل اختلافات

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نیچروان بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق امروز در اربیل میزبان محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق بود و دو طرف دیدار و درباره پرونده های اختلافی میان اربیل و بغداد گفت وگو کردند.

به گزارش وبگاه خبری موازین عراق، دفتر الحلبوسی در بیانیه ای اظهار داشت که او امروز در اربیل به دیدار بارزانی رفت و بارزانی در این دیدار بر لزوم تحرک سیاسی بین بغداد و اربیل جهت حل همه اختلافات باقی مانده تأکید نموده است.

همچنین وبگاه کردستان 24 گزارش کرد، در این دیدار تحولات سیاسی، مالی و امنیتی عراق نیز آنالیز و بر اهمیت تکیه بر کاهش تنش و حل مسائل جهت اجتناب از هر گونه بحرانی میان دو طرف تأکید شد.

پیش از این دیدار نیز، الحلبوسی با مسعود بارزانی رئیس سابق منطقه کردستان عراق و رهبر حزب دموکرات کردستان دیدار کرد. طرفین در این دیدار بر استفاده از فضای مثبت فعلی میان بغداد و اربیل برای حل اختلافات بر اساس قانون اساسی عراق تأکید کردند.

الحلبوسی امروز برای دیدار با سران کردستان، به اربیل سفر کرد.

روابط چند سال گذشته دولت کردستان عراق در اربیل با دولت مرکزی عراق در بغداد همواره تحت تأثیر چند پرونده اختلافی مهم بوده است. فوریه سال 2018 (بهمن 1396) اربیل پس از دو هفته گفت وگوی دو هیأت اربیل و بغداد، از زبان سخنگوی دولت از توافق اولیه با دولت مرکزی عراق اطلاع داد و گفته بود، این توافق ها در انتظار تأیید نهایی حیدر العبادی نخست وزیر وقت است. اکنون بیش از یک سال از اعلام توافق اولیه می گذرد و دولت در بغداد و اربیل تغییر نموده و کردستان همچنان به دنبال حل پرونده های اختلافی است.

تخصص درآمد نفت و گاز، سهم اربیل از بودجه، مناطق مورد منازعه (مثل آینده استان کرکوک)، استقرار نیروهای پیشمرگه و حل مشکل حقوق کارمندان کردستان مهم ترین پرونده های اختلافی دو طرف است. پیشتر عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق بر لزوم حل اختلافات تأکید و اعلام نموده بود که دولتش قصد ندارد حقوق کارمندان کردستان را قطع کند اما اعلام نموده بود که معادل آنچه کردستان نفت می فروشد و پولش را به دولت مرکزی ندهد، از بودجه اش کاسته خواهد شد.

تنش میان بغداد و اربیل در سال 2017 پس از آن افزایش یافت که مسعود بارزانی (رئیس جمهور پیشین کردستان و رهبر حزب دموکرات) در حرکتی یکجانبه، در روز بیست وپنجم سپتامبر (سوم مهر 1396)، همه پرسی جدایی کردستان از عراق برگزار کرد. بغداد این اقدام را خلاف قانون اساسی و وحدت ارضی عراق دانست و با آن مخالفت و تحریم هایی علیه اربیل از جمله مسدود شدن گذرگاه های کردستان با ایران و ترکیه و ممنوعیت پرواز داخلی و خارجی از فرودگاه های کردستان را اعمال و در مناطق مورد منازعه مثل کرکوک، نیروی نظامی مستقر کرد.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2684

به "استقبال اربیل از گفت وگو با بغداد برای حل اختلافات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقبال اربیل از گفت وگو با بغداد برای حل اختلافات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید