تاثیر استفاده از مکمل های دارای آنتی اکسیدان بر بهبود باروری مردان

به گزارش دَبی بلاگ، نتایج یک پژوهش نشان می دهد کاهش استرس اکسیداتیو با استفاده از مکمل های دارای آنتی اکسیدان می تواند به عنوان یک روش درمانی برای بهبود عملکرد اسپرم و افزایش احتمال موفقیت روش های درمانی بالینی مورد استفاده قرار گیرد.

تاثیر استفاده از مکمل های دارای آنتی اکسیدان بر بهبود باروری مردان

به گزارش خبرنگاران، عدم تعادل میان فراوری گونه های اکسیژن واکنش پذیر و ظرفیت آنتی اکسیدانی بیضه، اپیدیدیم (محلی در بالای بیضه که اسپرم ها در آن ذخیره می شوند) و مایع منی، در نهایت منجر به ناباروری در مردان می گردد. فشردگی غیرطبیعی ماده ژنتیکی (کروماتین) اسپرم و قطعه قطعه شدن ماده وراثتی (DNA) به عنوان مهم ترین عامل ناباروری در مردان مطرح است.

با هدف ارزیابی ارتباط میان مولفه های اسپرم با آسیب های وارد بر DNA، کمبود پروتامین (پروتئینی است جایگزین هیستون در اسپرم که فشرده شدن کروماتین پیرامون آن صورت می گیرد)، ماندگاری هیستون (شرایطی که هیستون ها در ماده ژنتیکی اسپرم باقی مانده و با پروتامین جایگزین نشده اند) و پراکسیداسیون چربی، دکتر محمد حسین نصر اصفهانی، دکتر فرزانه بصیری، دکتر محسن فروزانفر و دکتر مرضیه تولایی در پژوهشگاه رویان، دانشگاه آزاد اسلامی فارس و شیراز و مرکز باروری و ناباروری اصفهان، نمونه منی 20 مرد نابارور که دست کم یک بار در تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم ناموفق بوده اند را با روش های آزمایشگاهی مورد آنالیز قرار دادند.

نتایج این پژوهش که در International Journal of Fertility & Sterility به چاپ رسیده است، نشان داد، ارتباط معکوس معنی داری میان غلظت اسپرم و ماندگاری هیستون وجود دارد. همچنین ارتباط مثبت معنی داری میان درصد اسپرم های دارای ماندگاری هیستون و درصد اسپرم های دارای موفولوژی غیرطبیعی و شدت پراکسیداسیون چربی مشاهده شد.

بنا بر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه رویان، نتایج این پژوهش نشان داد کاهش استرس اکسیداتیو(استرس اکسیداتیو ناشی از عدم تعادل در شرایط ردوکس بدن است که طی آن افزایش رادیکال های آزاد بدن منجر به آسیب بافتی می گردد) با استفاده از مکمل های دارای آنتی اکسیدان می تواند به عنوان یک روش درمانی برای بهبود عملکرد اسپرم و افزایش احتمال موفقیت روش های درمانی بالینی مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 فروردین 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 5788

به "تاثیر استفاده از مکمل های دارای آنتی اکسیدان بر بهبود باروری مردان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر استفاده از مکمل های دارای آنتی اکسیدان بر بهبود باروری مردان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید