حقایق تغذیه ای توت فرنگی

به گزارش دَبی بلاگ، توت فرنگی علاوه بر خوشمزه و آبدار بودن، سرشار از مواد مغذی هم است. در این مقاله مروری مختصر در مورد مواد مغذی موجود در این میوه خواهیم داشت.

حقایق تغذیه ای توت فرنگی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

توت فرنگی علاوه بر خوشمزه و آبدار بودن، سرشار از مواد مغذی هم است. در این مقاله مروری مختصر در مورد مواد مغذی موجود در این میوه خواهیم داشت.

همه عاشق توت فرنگی آبدار و لذیذ بوده که فوائد سلامتی بخش بی شماری را به ارمغان می آورد. تاریخچه توت فرنگی می تواند به 234 قبل از میلاد برگردد یعنی زمانی که گونه های وحشی آن به وفور در ایتالیا یافت می شد. بومیان آمریکایی آغاز به پرورش این میوه در نیمه دوم قرن هفدهم کردند. مبحث دیگر در این خصوص است که توت فرنگی پیش از میلاد مسیح به وسیله انسان کشت می شد و نزد رومیان باستان میوه بسیار باارزشی بوده به طوریکه آن را جهت خواص دارویی مورد استفاده قرار می دادند.

در قرن هجدهم گونه های باغ روی توت فرنگی از انواع موجود پرورش داده شد و این آغاز فراوری تجاری این میوه محسوب می شد. قسمت گوشتی توت فرنگی از حفره ای که تخمدانها را نگه می دارد و نه از خود تخمدانها رشد می نماید. بنابراین توت فرنگی بعلاوه به اسم یک میوه ثانویه و یا میوه کاذب طبقه بندی می گردد. امروزه حدود 600 گونه توت فرنگی وجود داشته که در سرتاسر دنیا کشت می گردد.

ارزش غذایی

توت فرنگی بعلاوه به علت فوائد تغذیه ای خود دارای ارزش بوده به این علت که سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. 100 گرم توت فرنگی خام حاوی 32 کالری و 7ر7 گرم کربوهیدرات، 2 گرم فیبر غذایی، 9ر4 گرم قند، 67ر0 گرم پروتئین و 91 گرم آب است. هیچ گونه کلسترولی در این میوه وجود نداشته و اندازه چربی آن بسیار پایین یعنی به اندازه 3ر0 گرم می باشد. جدول ذیل اطلاعات بیشتری در مورد مواد مغذی موجود در 100 گرم توت فرنگی خام فراهم ساخته است.

ماده مغذی

اندازه

ویتامین A

12 واحد بین الملل (IU)

ویتامین C

8ر58 میلی گرم

ویتامین B1

024ر0 میلی گرم

ویتامین B2

022ر0 میلی گرم

ویتامین B3

386ر0 میلی گرم

ویتامین E

29ر0 میلی گرم

ویتامین K

2ر2 میکروگرم

فولات

24 میکروگرم

کلسیم

16 میلی گرم

مهمیم

13 میلی گرم

پتاسیم

153 میلی گرم

فسفر

24 میلی گرم

آهن

41ر0 میلی گرم

روی

14ر0 میلی گرم

* منبع: بانک اطلاعات تغذیه ملی ایالات متحده

100 گرم توت فرنگی منجمد غیر شیرین حاوی 35 کالری و 90 گرم فیبر و 5ر4 گرم قند است. سایر مواد مغذی و مقادیر آنها در جدول ذیل آورده شده است.

ماده مغذی

اندازه

ویتامین A

45 واحد بین الملل (IU)

ویتامین C

2ر41 میلی گرم

ویتامین B1

022ر0 میلی گرم

ویتامین B2

037ر0 میلی گرم

ویتامین B3

462ر0 میلی گرم

ویتامین E

29ر0 میلی گرم

ویتامین K

2ر2 میکروگرم

فولات

17 میکروگرم

کلسیم

16 میلی گرم

مهمیم

11 میلی گرم

پتاسیم

153 میلی گرم

فسفر

13 میلی گرم

آهن

75ر0 میلی گرم

روی

13ر0 میلی گرم

* منبع: بانک اطلاعات تغذیه ملی ایالات متحده

فوائد سلامتی بخش

توت فرنگی حاوی اندازه زیادی مواد مغذی است و به اسم منبع عالی ویتامین C و فلاونوئیدها با خواص آنتی اکسیدانی در نظر گرفته می گردد. این میوه حاوی سطح بالایی از آنتی اکسیدانهایی مانند آنتوسیانین ها، و الاجیتانین و یا الاگیتانین (ellagitannin) می باشد. این رنگدانه ها تعیین شده است که در کاهش خطر ابتلاء به بیماریهای قلبی عروقی و سرطان مؤثر می باشند. گفته می گردد که مصرف توت فرنگی جهت از بین بردن مواد سمی مضر از خون و در نتیجه کاهش خطر ابتلاء به بیماریهای مختلف مفید است. توت فرنگی هم مانند هویج برای سلامت چشم ها مفید بوده و مصرف مرتب این توت ممکن است از دژنراسیون ماکولا جلوگیری به عمل آورد.

این میوه ممکن است به منظور پیشگیری از شرایط التهابی مانند آرتریت روماتوئید مفید باشد. به علت سطوح بالای پتاسیم و مهمیم، این میوه می تواند در کاهش فشار خون بالا مفید باشد. بعلاوه گفته می گردد که ترکیبات موجود در توت فرنگی می تواند سرعت پیری مغز و دستگاه عصبی را کاهش دهد. این میوه حاوی مقادیر قابل توجهی فولات است که می تواند از نقص های مادرزادی جلوگیری نماید. علاوه بر آن، محتوای بالای ویتامین C در توت فرنگی جهت پیشگیری از بروز سرماخوردگی و سایر چنین عفونتهایی مفید است. به طور خلاصه آنکه توت فرنگی فوائد سلامتی بخش بسیاری دارد و مصرف روزانه این میوه در حد اعتدال برای سلامت انسان مفید است.

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 20948

به "حقایق تغذیه ای توت فرنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق تغذیه ای توت فرنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید