خبرنگاران فرصت های مالی منطقه یزد به شرکت های پرتغالی معرفی گردید

به گزارش دَبی بلاگ، مادرید- خبرنگاران- به دنبال برقراری همکاری های شهری فیمابین شهرهای یزد و براگای پرتغال در سال گذشته، وبینار معرفی فرصت های مالی استان یزد به شرکت های پرتغالی امروز سه شنبه با سخنرانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پرتغال، شهردار براگا و معاون مالی استاندار یزد برگزار گردید.

خبرنگاران فرصت های مالی منطقه یزد به شرکت های پرتغالی معرفی گردید

در این نشست مالی که از سوی موسسه اینوست براگا با همکاری اتاق بازرگانی یزد و سفارت ایران در لیسبون برگزار گردید، بیش از 50 شرکت پرتغالی و ایرانی و مسئولان شهری و مالی شهرهای یزد و براگا حضور داشتند.

ریکاردو ریو شهردار براگا در سخنان افتتاحیه خود ضمن استقبال از همکاری رو به رشد بین شهرهای یزد و براگا، ایران را کشوری عظیم با تاریخ و فرهنگ غنی و ظرفیت های فراوان مالی دانست و ارتباط و همکاری با آن را به نفع دو کشور بر شمرد.

شهردار براگا پشتیبانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پرتغال را در برقراری همکاری های شهری و وبینار امروز بسیار مهم دانست و مراتب تشکر خود را اعلام نمود. وی با اشاره به هدف بین المللی کردن شهر براگا، موسسات مالی این شهر را معرفی نمود.

مرتضی دامن پاک جامی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پرتغال نیز در سخنان خود خطاب به مسئولان و شرکت های پرتغالی گفت: سابقه بیش از پانصد سال ارتباطات تاریخی، فرهنگی و تجاری ایران و پرتغال را از گذشته دور به هم پیوند زده و این موضوع پشتوانه روابط خوب و محبت آمیز امروز آنها و شناخت نسبتا عمیق مردم دو کشور از یکدیگر است. روابط مالی دو کشور در سال های پس از انقلاب اسلامی علیرغم فراز و نشیب هایی، در حوزه های مختلف گسترش یافته و به خصوص در یکدهه گذشته ظرفیت های خوبی برای مبادلات تجاری شناسائی و عملیاتی شده اند. در سال های 2015 تا 2018 بیش از 180 شرکت پرتغالی در بازار ایران فعال بودند. در مقاطعی از این دوره، حجم مبادلات تجاری افزایش قابل توجهی داشته که نشان از ظرفیت های بالقوه برای توسعه روابط دارد

سفیر کشورمان در بخش دیگری از اظهارات خود بیان داشت که علیرغم خواست و تمایل شرکت ها و فعالان مالی دو کشور، مبادلات مالی فی مابین در سالهای اخیر تحت تاثیر تحریم های غیرقانونی آمریکا و سیاست های مالی منفعلانه اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن در برابر ایران نهاده شد و به شکل قابل توجهی کاهش یافت. در سال گذشته علاوه بر عامل تحریم، تاثیر شیوع کرونا بر روابط مالی همه کشورها از جمله ایران و پرتغال نیز مزید بر علت شد و فرصت های همکاری مالی را محدودتر کرد.

وی اعلام نمود :با این وجود، سفارت ایران در لیسبون کوشش کرده تا ضمن حفظ ارتباطات بین شرکت ها و نهادهای مالی بخش دولتی و خصوصی دو کشور و کوشش برای برطرف موانع و مسائل موجود، زمینه ها و فرصت های جدیدی را نیز برای استمرار روابط مالی دو کشور حتی در سایه تحریم و کرونا شناسائی کند. در این رابطه، می توان به تقویت همکاری در حوزه های دانش بنیان و فناوری به ویژه برقراری ارتباط بین پارک های علم و فناوری پردیس و تاگوش پارک، حفظ ارتباط بین نهادهای بخش خصوصی و معرفی فرصت های مالی دو کشور به شرکت های طرفین، تقویت و گسترش همکاریهای شهری و طرح ایده های جدیدی برای همکاری مالی مثل تهاتر و همکاریهای مثلثی بین بخش های مالی دو کشور اشاره نمود.

سفیر کشورمان ضمن اشاره به احتمال بروز تحولات امیدبخش در ماه های آینده از جمله افزایش امیدها برای رهایی از پاندمی کرونا با فرایند واکسیناسیون تدریجی و امکان کنترل بحران کرونا و بهبود نسبی مالی در سال 2021 از یک سو و انتظار برطرف تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران با خروج توافق هسته ای از کما و بازگرداندن آن به ریل اجرا از سوی دیگر که می تواند خبر خوبی برای شرکت های علاقه مند به ادامه حضور در بازار ایران باشد، خاطر نشان ساخت که اکنون زمان مناسبی است تا شرکت های پرتغالی به ظرفیت های مالی فراوان ایران در زمینه های مختلف و بازار 85 میلیون نفری آن و حتی دسترسی به بازار 450 میلیونی منطقه به وسیله ایران بیشتر فکر نمایند. اکنون زمانی است که شرکت های پرتغالی تردیدها برای حضور در بازار ایران را کنار بگذارند و برای برقراری ارتباطات سودمند مالی با شرکای ایرانی و تامین بخشی از احتیاج بازار پرتغال و جنوب اروپا و کشورهای پرتغالی زبان از فراوریات با کیفیت ایران برنامه ریزی نمایند، چون ممکن است فردا مجبور باشند در ته صف قرار بگیرند.

مسعود عظیمی معاون مالی استانداری یزد نیز در سخنان خود ضمن تشکر از ابتکار سفارت ایران در لیسبون و موسسه اینوست براگا برای تدارک این وبینار، ابراز امیدواری کرد که در اینده نزدیک و با انتها دریافت همه گیری کرونا، امکان تبادل هیات های مالی بین دو طرف برای اشنائی بیشتر با ظرفیت ها و فرصت های مالی یکدیگر فراهم گردد و از نزدیک گفت و گو ها و تبادل اطلاعات کامل در زمینه های تاریخی ، فرهنگی ، گردشگری و مالی و تجاری حاصل گردد.

محمدرضا قمی رئیس اتاق یازرگانی یزد هم در سخنرانی خود ظرفیت های مالی متنوع استان یزد به ویژه در زمینه های کشاورزی، فراوری فولاد آلیاژی ، مصالح ساختمانی و صنایع معدنی تشریح نمود.

در ادامه این نشست، مسئولان امور گمرک، مرکز خدمات سرمایه گذاری، پارک علم و فناوری و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی یزد توضیحاتی را در زمینه فرصت ها و امکانات سرمایه گذاری ، همکاریهای دانش بنیان و گردشگری استان یزد بیان نمودند.

در بخش دیگری از مباحث این وبینار، نادر حقیقی رئیس شورای مشترک بازرگانی پرتغال و ایران به زمینه های مکمل همکاری مالی دو کشور اشاره نمود و بعضی از فعالان مالی پرتغال و شهر براگا نیز توضیحاتی را در باره زمینه های همکاری بین ایران و پرتغال در حوزه کاشی و سرامیک و استارتاپ ها ارائه کردند.

سخنرانان پرتغالی ضمن ارائه تجارب خویش از بازار ایران، بر اهمیت آن در منطقه خاورمیانه تأکید نمودند و گفتند روابط دوجانبه ایران و پرتغال می تواند در قالب روابط ایران و اروپا که چشم انداز آن از هم اکنون با برطرف تحریم ها در اینده ای نزدیک مورد توجه نهاده شده است، توسعه یابد و بعضی پیشنهادات از جمله تسهیل در حمل و نقل دریایی ، سرعت عمل در تخلیه و بارگیری بنادر کشورمان و برطرف مسائل بانکی را ارائه دادند.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 17114

به "خبرنگاران فرصت های مالی منطقه یزد به شرکت های پرتغالی معرفی گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فرصت های مالی منطقه یزد به شرکت های پرتغالی معرفی گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید