خبرنگاران گذار از بحران کرونا نیازمند همت همگانی است

به گزارش دَبی بلاگ، سنندج - خبرنگاران - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: با شیوع ویروس کرونا شرایط کشور بحرانی شده و گذار از این بحران نیازمند همت و کوشش همگانی بویژه مشارکت مردم و در خانه ماندن است.

خبرنگاران گذار از بحران کرونا نیازمند همت همگانی است

حسین خوش اقبال عصر یکشنبه در نشست فوق العاده ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا شهرستان بانه گفت: با شیوع ویروس کرونا شرایط بحرانی شده و باید همه مردم و مدیران دستگاه های دولتی با درک شرایط برای گذار از بحران ایجاد شده همکاری نمایند.

وی با بیان اینکه کادر پزشکی استان در خط مقدم مبارزه با این ویروس قرار دارند ویروسی که همه کشور را درگیر و مسائل زیادی ایجاد نموده است، اضافه نمود: در هشت دفاع مقدس استان های که درگیر جنگ نبودند به استان های درگیر جنگ یاری می کردند اما اکنون شرایط فرق نموده و همه کشور با شرایط بحرانی روبرو شده که برای گذار از این بحران احتیاج به همکاری و همت جمعی داریم.

معاون استاندار کردستان اضافه نمود: برای مبارزه با این ویروس باید از توانمندی و امکاناتی که در اختیار داریم حداکثر استفاده را ببریم و تا ارسال یاری از مرکز از شیوع و همه گیری ویروس کرونا در شهرها و روستاهای خود جلوگیری کنیم.

وی با بین اینکه اقدامات خوبی در راستای مبارزه به ویروس کرونا در شهرستان های استان اجرا شده است، یادآور شد: اکنون به دلیل اینکه بخش کوچکی از جامعه برای مقابله با این ویروس همکاری نکردند تعداد زیادی از شهروندان با مشکل روبرو شدند و تعدادی نیز جان خود را از دست دادند.

خوش اقبال تاکید نمود: امیدوارم مردم با درک درست از شرایط و با اطلاع از اینکه فرزندان این استان در خط مقدم مبارزه هستند با همکاری و همراهی در اجرای تصمیمات ستاد مقابله با کرونا و مجموعه خدمتگزاران خود در دولت همکاری نمایند تا از شیوع بیشتر ویروس کرونا جلوگیری گردد.

وی با بیان اینکه با همراهی و همکاری مردم بخش عمده ای مسائل حل می گردد، گفت: امروز بایستی در همه مردم این احساس ایجاد گردد که اگر در این شرایط همراهی ننمایند خود و اعضای خانواده شان با این بیماری درگیر خواهند شد.

معاوناستاندار کردستان با بیان اینکه نیروهای مسلح در کنار کادر پزشکی و درمانی و دیگر بخش ها همکاری می نمایند و با تمام توان اماده مبارزه با شرایط بحرانی موجود و ریشه کن کردن این ویروس هستند، یادآور شد: شرایط در شهرستان های بانه و سقز ویژه است و کوشش برای مبارزه با این ویروس باید با جدیت و قاطعیت بیشتری انجام گردد.

سرپرست فرمانداری بانه نیز گفت: از روزهای نخست آغاز شیوع ویروس کرونا اقدامات لازم برای پیشگیری از شیوع این بیماری اجرا شده و قرنطینه تدریجی نیز آغاز و مکان های عمومی در راستای پیشگیری و مقابله با شیوع بیماری تعطیل شدند.

محمد امین زاده افزو با بیان اینکه بیش از 15 مورد قلیان سرا و تعداد زیادی خانه مسافری غیر مجاز پلمب شد و بازاران و کسبه به صورت داوطلبانه و خود جوش پاساژها را تعطیل کردند، اضافه نمود: همه مراکز عرضه مرغ زنده تعطیل شدند و دفاتر پیشخوان و دفترخانه ها نیز به منظور پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا تعطیل اعلام شد.

وی با اشاره به احتمال آلودگی بسیاری از اماکن عمومی و راهکارهای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تاکید نمود: بازارچه صنعت گران نیز تعطیل شده و در رابطه با عدم برگزاری نماز آدینه، امامان آدینه همکاری خوبی داشتند و نماز جماعت نیز در شهرستان در شرایط فعلی اقامه نمی گردد.

امین زاده با بیان اینکه اقدامات اجرا شده در شهرستان بازخورد مثبتی داشته و بسیاری مردم در این زمینه همکاری کردند، یادآور شد: اقداماتی نیز در راستای ضد عفونی کردن اماکن عمومی انجام شد و خودروها و سرنشینان آن در ورودی شهر بازرسی و تست می شوند.

سرپرست فرمانداری بانه گفت: اقدامات بسیاری خوبی در رابطه با نظارت و کنترل فروشگاه ها، قصابی ها و نانوایی ها با همکاری اداره صنعت، معدن و تجاری و شبکه بهداشت و درمان اجرا شده است.

وی اضافه نمود: انجمن های مردم نهاد و معتمدین نیز با ستاد پیشگیری و مبارزه با ویروس کرونا همکاری خوبی دارند و اقلام برای مانند دست کش، محلول ضدعفونی نماینده و ماسک برای تهیه و در محلات به صورت رایگان توزیع کردند.

امین زاده گفت: بانه به لحاظ آمار مبتلایان به ویروس کرونا دومین شهر استان است با توجه به اینکه مردم (تجار) با کشور چین ارتباطات تجاری داشته و بازارچه سیرانبند نیز محل تردد کامیون ها از اقصی نقاط کشور است این عوامل باعث شد آمار مبتلایان در این شهر افزایش یابد.

وی با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در بانه اضافه نمود: از ابتدای شیوع این ویروس 64 نفر به دلیل داشتن علائم بیماری کرونا در بیمارستان رازی بستری شدند که تست 33 مثبت بود، 22 نفر ترخیص شدند و 11 نفر همچنان در بیمارستان تحت مراقبت هستند.

رییس شبکه بهداشت و درمان بانه نیز گفت: از ابتدای آغاز این بیماری در شهرستان بخشی از بیمارستان صلاح الدین ایوبی به بیماران کرونایی اختصاص یافت که با توجه به اینکه بیمارستان رازی شرایط بهتری برای بستری بیماران داشت و آمار بیماران مشکوک به ویروس افزایش یافت کل بیمارستان رازی به بیماران کرونایی و مشکوک اختصاص یافت.

محمد شاهویسی اضافه نمود: هم اکنون 80 تخت در اختیار بیماران مشکوک و موارد مثبت واقع شده است که در صورت لزوم به 100 تخت افزایش می باید ضمن اینکه واحد بیماری ها نیز فعال است و خدمات آموزشی و بهداشتی لازم را در سطح گسترده ارائه می دهد.

وی با اشاره به تعطیلی داوطلبانه بازار بانه و اینکه این اقدام در پیشگیری ویروس کرونا موثر بود، گفت: بازرسان شبکه بهداشت و درمان با همکاری سایر سازمان های مربوطه گشت های مشترکی را در سطح شهر انجام داده و تعدادی از صنف متخلف پلمب شدند.

در 24 ساعت گذشته (ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه) 27 نفر به تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان اضافه شدند و اکنون بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی ابتلای 134 نفر از افراد بستری به بیماری کرونا قطعی است.

آمار مبتلایان قطعی به بیماری کرونا به تفکیک شهرستان ها شامل سقز با 48 نفر، بانه 33 نفر، سنندج 20 نفر، کامیاران پنج نفر، قروه 11 نفر، مریوان 2 نفر، دیواندره 6 نفر، بیجار 6 نفر، دهگلان 2 نفر و سروآباد یک نفر است که بیش از 25 درصد نسبت به روز گذشته افزایش دارد.

تا به امروز 362 نمونه از افراد مشکوک به کرونا گرفته شده که از این تعداد، 134 نمونه مثبت بوده و نمونه آزمایش 202 نفر نیز منفی بوده و جواب آزمایش افراد باقی مانده نیز هنوز تعیین نشده است.

چهار بیمار نیز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در 24 ساعت گذشته جانباختند و تعداد فوتی ها به 14 نفر از ابتدا تا امروز در استان کردستان رسید که از این تعداد هشت نفر در سقز، 2 نفر در سنندج، یک نفر در مریوان، 2 نفر در قروه و یک نفر هم در بانه فوت کردند ضمن اینکه چند نفر دیگر هم در این مدت جانباختند که جواب آزمایش همه آنها منفی بوده است.

ویروس کرونا از اوایل دی ماه در ووهان واقع در استان هوبی چین پدیدار شد و تا به امروز علاوه بر کشورهای جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، اروپا، قاره های آفریقا، اروپا و اقیانوسیه را هم تحت تاثیر قرار داده است.

ایران نیز از ویروس کرونا در امان نماند و نخستین مورد بیماری 30 بهمن ماه در قم شناسایی شد.

کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می نمایند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده نمایند.

از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، یک هزار و 209 مورد بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به 13 هزار و 938 نفر افزایش یافت.

تا به امروز چهار هزار و 590 نفر از بیماران مبتلا به کرونا بهبود یافته و ترخیص شده اند

متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 113 نفر از مبتلایان جدید به این بیماری جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به 724 مورد رسید.

شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 6608

به "خبرنگاران گذار از بحران کرونا نیازمند همت همگانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گذار از بحران کرونا نیازمند همت همگانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید