راهنماى غذایى خاص براى بیماران؛، بخش پنجم کنترل بیماری ها با رژیم غذایی مخصوص

به گزارش دَبی بلاگ، مصرف برخی غذا ها به درمان سرماخوردگی یاری می نماید و می توان با بهره گیری از آنها این بیماری را درمان کرد.

راهنماى غذایى خاص براى بیماران؛، بخش پنجم کنترل بیماری ها با رژیم غذایی مخصوص

به گزارش خبرنگار ، سرماخوردگی بیماری شایعی است که افراد بیشتر در فصول سرد سال به آن دچار می شوند و اگر آن را در مراحل اولیه درمان ننمایند ممکن است بسیار خطرناک گردد، اگراین بیماری در ابتدا درمان نگردد، ویروس در بدن جا خوش می نماید و ممکن است فرد تا انتها زمستان دچار سرماخوردگی باشد، هر چند که درمان مشخصی برای عفونت های ویروسی وجود ندارد اما تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه مناسب، به کاهش علایم بیماری و بهبودی سریع تر یاری خواهد نمود.

بی شک رژیم غذایی مناسب می تواند سهم بسزایی در درمان بیماری سرماخوردگی داشته باشد و مصرف برخی مواد غذایی ممکن است علایم بیماری های سرماخوردگی و آنفلوآنزا را کاهش دهد، از این رو در نظر دارد در این بخش بهترین مواد غذایی را برای افراد مبتلا به سرماخوردگی معرفی کند تا افراد بتوانند از آن بهره ببرند و بیماری خود را به خوبی درمان نمایند.

طول دوره سرماخوردگی را کاهش دهید + اینفوگرافی

علی ارغوانی متخصص داخلی در گفت وگو با خبرنگار ، اظهار کرد: مصرف برخی غذا ها به درمان سرماخوردگی یاری می نماید و می توان با بهره گیری از آنها این بیماری را درمان کرد؛ مصرف مایعات گرم ممکن است به تخفیف گرفتگی ها و مسائل تنفسی همراه با سرماخوردگی و آنفلوآنزا یاری کند، همچنین مایعات گرم ممکن است به نرم شدن موکوس و تخلیه سلول های ویروسی از بدن یاری کند لذا مصرف سوپ های گرم و یا نوشیدنی های گرم می توانند گزینه های موثری در کاهش علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا باشند.

این متخصص داخلی با اشاره به اینکه زنجبیل در تخریب ویروس های سرماخوردگی موثر است، گفت: زنجبیل حاوی برخی ترکیبات ضد ویروسی است که می تواند در تخریب ویروس های سرماخوردگی موثر باشد؛ همچنین این مواد می توانند به وسیله حمایت از فراوری ترکیبات ضد میکروبی و ضد ویروسی، در تقویت سیستم ایمنی موثر باشند.

تاثیر فلفل قرمز در بهبود سرماخوردگی

ارغوانی با تاکید بر اینکه فلفل قرمز باعث تسکین سرماخوردگی می گردد، اعلام کرد: فلفل قرمز تازه و یا پودر آن ممکن است در تخفیف علایم آنفلوآنزا و سرماخوردگی ها موثر باشد؛ ماده ای موسوم به کپسایسین که موجب تندی طعم فلفل قرمز می گردد، ممکن است باعث بهبود جریان خون و رساندن مواد مغذی و ویتامین ها به سلول های عفونی گردد و به بهبود بیماری یاری کند، همچنین تندی و تیزی همراه با آن می تواند به تخفیف گرفتگی ها در ناحیه سینه و حفره بینی یاری کند.

وی با بیان اینکه افراد سرماخورده باید در رژیم غذایی خود سیر را بگنجانند، ادامه داد: سیر حاوی برخی ترکیبات شیمیایی است و از خصوصیات قوی آنتی بیوتیکی و ضد ویروسی برخوردار است؛ این مواد ممکن است توانایی بدن را برای تخریب ویروس های سرماخوردگی افزایش دهد، سیر همچنین ممکن است جریان خون را بهبود بخشد و به سیستم گردش خون برای تحویل دادن مواد مغذی حیاتی و اکسیژن و هیدراته نمودن سلول ها یاری کند.

مصرف قرص کلداکس برای درمان سرماخوردگی خوب است یا نه؟

سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگنجانید

این متخصص داخلی اضافه نمود: ترکیبات موجود در مواد مغذی تازه و طبیعی مانند سبزیجات و میوه های تازه، مرکبات (نظیر پرتقال و گریپ فروت)، مغز ها و بذر ها در تقویت سیستم ایمنی در برابر بیماری ها مفید است؛ همچنین مصرف سوپ مرغ می تواند برای تخفیف سرماخوردگی موثر باشد، سوپ مرغ دارای برخی اثرات ضد التهابی ملایم است و در بهبود علایم عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی موثر است.

ارغوانی با تاکید بر اینکه افراد سرماخورده باید غذا های غنی از روی را حتما مصرف نمایند، گفت: مصرف غذا های غنی از روی ممکن است در تقویت سیستم ایمنی و تخفیف علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا موثر باشد، مواد غذایی غنی از روی عبارتند از حبوبات، نخودفرنگی، غذا های دریایی، گوشت قرمز و لوبیای سویا.

در دوران بیماری دور شکر را خط قرمز بکشید

وی ادامه داد: افراد سرماخورده باید از مصرف محصولات شیرین حاوی شکر اجتناب نمایند؛ شکر توانایی سیستم ایمنی بدن را به وسیله گلبول های سفید خون در سرکوب مهاجمان باکتریایی و ویروسی، کاهش می دهد، شکر موجود در نوشیدنی های شیرین شده می تواند به میزان 50 درصد پاسخ ایمنی بدن را تا پنج ساعت پس از صرف نوشیدنی کاهش دهد.

شربتی خوشمزه برای درمان سرماخوردگی/ با مصرف این نوشیدنی به تناسب اندام برسید

در ادامه وعده غذایی مناسب برای افراد سرماخورده بیان شده است که می توانید از آن استفاده کنید.

برنامه غذایی مخصوص افراد مبتلا به سرماخوردگی

املت قارچ با سالسا (2 عدد تخم مرغ، نصف فنجان قارچ خرد شده، کمی سس سالسا)

ماست (یک ظرف کوچک یا سه چهارم فنجان)

چای سبز یا سیاه بدون کافئین

برش های فلفل قرمز و بروکلی با حوموس

سیب زمینی شیرین (نصف سیب زمینی شیرین پخته با یک قاشق چایخوری روغن زیتون خالص و کمی نمک)

سوپ مرغ؛ سوپ مرغ، گرفتگی و مخاط بینی را کاهش می دهد؛ مرغ به دلیل آمینو اسید سیستئینی که دارد به رقیق کردن مخاط در ریه ها یاری می نماید و از میزان سرفه و گرفتگی بینی می کاهد، علاوه بر این سوپ داغ از کم آبی بدن جلوگیری می نماید و می تواند گلودرد را تسکین دهد.

آب داغ با لیمو و عسل (یک برش لیمو و یک قاشق غذاخوری عسل).

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 128

به "راهنماى غذایى خاص براى بیماران؛، بخش پنجم کنترل بیماری ها با رژیم غذایی مخصوص" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنماى غذایى خاص براى بیماران؛، بخش پنجم کنترل بیماری ها با رژیم غذایی مخصوص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید