راه هایی برای پیشگیری از فراموشی و یاری به یادآوری مطالب آموخته شده: 4 تکنیک عملی و ساده

به گزارش دَبی بلاگ، ارسطو حافظه انسان را با قالب های مومی مقایسه نموده است. در ابتدا گرم و نرم و انعطاف پذیر است ولی در نهایت سرد می گردد و دیگر قالب گیری آن سخت است.

راه هایی برای پیشگیری از فراموشی و یاری به یادآوری مطالب آموخته شده: 4 تکنیک عملی و ساده

برای طولانی مدت، این دیدگاه غالب ما در توانایی یادگیری بود. یعنی تصور می کردیم تا وقتی جوان هستیم؛ مغز ما از نظر یادگیری در شرایط ایده آلی واقع شده است ولی با افزایش سن، کسب مهارت های تازه برای ما دشوارتر می گردد. به زبان ساده: شما نمی توانید به یک سگ قدیمی، ترفندهای تازه بیاموزید.

تحقیقات اخیر این اعتقاد و باور را به چالش کشیده است و نشان می دهد عوامل دیگری مانند اعتماد به نفس یک فرد مسن به توانایی یادگیری هم تاثیرگذار است. اگر این اعتقاد را کنار بگذاریم که مغز ما دقیقه به دقیقه پیرتر و فرسوده تر می گردد؛ می توانیم چیزهای تازهی یاد بگیریم.

در علم اقتصاد دنیای امروز، توانایی دستیابی سریع به مهارت های تازه، بیشتر از هر زمان دیگری ارزشمند است. این خبر خوبی برای کارآفرینانی است که می خواهند خود و تیم هایشان را رقابتی تر نمایند.

به اسم یک مدیرعامل و کارآفرین و رهبر کسب وکار باید هر روز سایت ها و وبلاگ های زیادی در حوزه تخصصی خودتان بخوانید؛ همواره یک کتاب غیر داستانی در دست گرفته و مطالعه کنید؛ مشاورانی خبره و در سطح بین المللی داشته باشید تا کارمندان شما را با تازهترین ابزارها و استراتژی ها به روز نگه دارند و در زمینه هایی که شایشتگی دارید؛ پیشرفت های زیادی داشته باشید.

با این حال، یادگیری فقط قدم اول است. شما باید فعالیت های فراشناختی مانند تفکر، تامل، برنامه ریزی و نظارت را در دستور کار خود قرار دهید. همین طور، می توانید فرایند یادگیری را به طور قابل توجهی ساده تر کنید.

در ادامه ترفندها و تکنیک هایی را به شما می آموزیم که برترین کارآفرینان برای یادگیری ساده تر و سریع تر؛ مهم از آن به خاطر سپاری هر چیزی که یاد گرفتند؛ استفاده نموده و مدام کیفیت زندگی و مهارت های خود را افزایش می دهند:

1- با تکرار فاصله ای آغاز کنید

خواه در حال یادگیری یک زبان خارجی تازه هستید یا مشغول نواختن ساز؛ تکرار آموزش ها و مطالب می تواند تسلط شما را بر موضوع افزایش دهد. تمرین و تکرار، باعث کامل شدن آموزش ها و یادگیری ها می گردد.

یک شرح علمی برای این مسئله وجود دارد: تکرار باعث افزایش میلین یا پوشش چربی اطراف بدیهات نورون های مغز ما می گردد. هرچه میلین بیشتر باشد؛ سرعت کار سلول های عصبی سریع تر است و بهتر یاد می گیریم.

به نظر می رسد آموختن یک سری مطالب در چند بخش بهتر از یک جلسه باشد و موثرتر واقع گردد. گابریل واینر، نویسنده کتاب In Fluent Forever: How to Learn Any Language and Never Forget It با نشان دادن قدرت تکرار در فاصله های تعیین می گوید:

در یک دوره چهار ماهه، با 30 دقیقه تمرین در هر روز، می توانید انتظار داشته باشید که 3600 کارت را با دقت 90 تا 95 درصد یاد بگیرید و حفظ کنید. این کارت ها می توانند الفبای زبان خارجی، واژگان، دستور زبان و حتی تلفظ کلمات باشند. این کار هیچ خستگی برای شما به همراه ندارد و همواره به اندازه کافی چالش برانگیز، جالب و سرگرم نماینده باقی می ماند.

بنابراین، ما با آموزش تکرار فاصله دار، نه تنها اندازه ماندگاری یادگیری ها را در فکر افزایش می دهیم؛ بلکه از دام کم شدن اشتیاق و به سوی کسالت رفتن، اجتناب خواهیم کرد.

برای استفاده از این روش یادگیری، ابتدا با ایجاد یک برنامه مطالعاتی قابل کنترل آغاز کنید. در زمان های قدیم، از کارت ها برای این منظور استفاده می کردند. اما امروزه، گزینه های نرم افزاری مفیدی مانند Evernote و SuperMemo ارائه شدند. نباید فراموش کنید که خود را به صورت دوره ای ارزیابی کنید. پیگیری پیشرفت شما انگیزه ای برای ادامه کار می دهد.

2- برای تامل وقت بگذارید

تامل کردن می تواند برای یادگیری و بهبود عملکرد در کار بسیار ارزشمند باشد. استاد هاروارد، فرانچسکا جینو و همکارانش دریافتند کارکنانی که به مدت 10 روز، در سرانجام روز 15 دقیقه وقت خود را صرف تامل در درس های آموخته شده می نمایند؛ 23 درصد یادگیری بهتری نسبت به افرادی که این کار را نکردند؛ داشتند.

تامل کردن و تفکر روی آموخته ها، علاوه بر تحکیم چیزهایی که یاد گرفتیم؛ به فراوری ایده های تازه هم یاری می نماید. بسیاری از کارآفرینان برتر، برترین ایده های خود برای فراوری محصولات را هنگامی که مشغول هیچ کاری نبودند؛ به دست آوردند. مثلا در حین ورزش صبحگاهی، پیاده وری، استراحت بعد از نهار و نظایر این ها که برترین زمان برای تامل و یافتن راهکار های مناسب برای مسائل جاری هستند.

همان طور که روان شناس مشهور، اسکات باری کافمن شرح می دهد: خلاقانه ترین ایده های ما معمولا وقتی ظاهر می شوند که به طور جدی و آگاهانه روی یک مسئله تمرکز نمی کنیم. ایده های عالی از تعامل با مردم، به دست آوردن تجربیات و اجازه دادن به فکر برای پرورش ایده ها ایجاد می گردد.

این روان شناس دریافته است 72 درصد ایده های تازه مردم در هنگام دوش گرفتن بروز می نمایند. این ایده های روشن نتیجه بازتاب و برقراری ارتباط میان اطلاعاتی است که قبلا یاد گرفتیم و به خاطر سپردیم.

3- مطالب را خرد کنید

همه معلمان با این نظریه موافق هستند که برترین راه یادگیری چیزی، شرح دادن آن برای شخص دیگری است. به همین علت، اولین گام در فرمول یادگیری ریچارد فاینمن، فیزیکدان برنده جایزه نوبل، آموزش مطالب به بچه ها است و اینکه پیگیری کنید چگونه چیزی را به یک کودک یاد می دهید.

فاینمن می گوید اگر نمی توانید چیزی را به زبانی ساده شرح دهید؛ پس هنوز آن را نفهمیدید.

وقتی بتوانید یک مفهوم را به ساده ترین اصطلاحات و قطعات تجزیه کنید؛ به سرعت خواهید فهمید که آیا واقعا آن را درک کردید یا خیر!

فاینمن می گوید وقتی بتوانید یک مطلب اصلی را به چندین مطلب ساده تر و کوچک تر شکسته و تجزیه کنید؛ آن گاه می توانید به مطلب اصلی برگشته و آنچه که از دست رفته است را یاد بگیرید.

وقتی به کارمندان خود یک مهارت یا فرایند کاری را مرحله به مرحله آموزش می دهید؛ خواهید فهمید که خودتان هم در حال یادگیری و شناخت بهتر هستید و به طور غیرمستقیم مهارت های خود را تقویت کردید.

4- آنچه را یاد می گیرید، انتقال دهید

فکر کنم همه ما روی این نکته توافق داریم که ایلان ماسک استعداد یادگیری فوق العاده ای در حوزه های مختلف دارد. از نرم افزار و انرژی گرفته تا حمل ونقل و فضا.

همزمان مدیرعامل چندین شرکت در حوزه های مختلف است و درباره خودروهای آینده، فناوری موشک های فضاپیما، سفر به مریخ و آینده انرژی روی زمین صحبت می نماید.

طیف گسترده ای از دانش ایلان ماسک به خاطر قدرت توانایی یادگیری او است. وقتی ما در یک زمینه مطالعه می کنیم و از آن در زمینه دیگری بهره می بریم؛ یاری خواهد نمود در هر دو زمینه به یک درک و یادگیری عمیق برسیم. این روش را انتقال یادگیری می نامند و ایلان ماسک خیلی خوب این مهارت را بلد است.

او یک دانش را به اصول بنیادین خودش تجزیه نموده و سپس در زمینه تازهی بازسازی می نماید.

مثالی بزنیم: فرض کنید در حال تحصیل در کشور ایتالیا هستید. بعلاوه می خواهید یک آشپز خوب باشید. می توانید به سادگی در کلاس های آشپزی به زبان ایتالیایی شرکت کنید. این کار به درک بهتر و عمیق تر شما از زبان ایتالیایی یاری می نماید و البته به شما غذاهای ایتالیایی را می آموزاند. ضمناً، این رویکرد می تواند به خلق نوآوری منجر گردد.

کارآفرینان و کسب وکارهای آن ها به وسیله یادگیری پیوسته و مستمر، چیزهای زیادی کسب می نمایند. در سطح شخصی هم این رویکرد باعث غنی تر شدن تجربه های روزمره می گردد. باید به خودتان اعتماد داشته باشید و در هر سنی یک چیز تازه یاد بگیرید.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: یک پزشک
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 19661

به "راه هایی برای پیشگیری از فراموشی و یاری به یادآوری مطالب آموخته شده: 4 تکنیک عملی و ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه هایی برای پیشگیری از فراموشی و یاری به یادآوری مطالب آموخته شده: 4 تکنیک عملی و ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید