فرایند تغییر جذب دانشجو در مقاطع تکمیلی ، ارائه پیش نویس لایحه تحصیلات تکمیلی به شورای عالی انقلاب فرهنگی خبرنگاران

به گزارش دَبی بلاگ، وزیر علوم گفت: پیش نویس لایحه تحصیلات تکمیلی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دادیم؛ اما هنوز شیوه نامه اجرایی آن تهیه نشده است.

فرایند تغییر جذب دانشجو در مقاطع تکمیلی ، ارائه پیش نویس لایحه تحصیلات تکمیلی به شورای عالی انقلاب فرهنگی خبرنگاران

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، وزیر علوم در خصوص فرایند تغییر فرایند جذب دانشجو در مقاطع تکمیلی، به ویژه دکتری گفت: موضوع پیش نویس آزمون های سراسری دارای دو بخش است. یک بحث به آزمون سراسری مربوط است و این بحث پیگیری شده و هم به دولت و مجلس داده شده و هم به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفته است و مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی امیدوار هستند که برای سال 1401 یک دستورالعمل جدید تنظیم نمایند.

وی اضافه نمود: این نکته هم باید مدنظر قرار داده گردد که در حال حاضر 85 درصد داوطلبان ورود به دانشگاه ها به وسیله سوابق تحصیلی پذیرش می شوند. سازمان سنجش هم هماهنگ نماینده این موضوع است و بخش اجرایی آن را برعهده دارد.

وزیر علوم اظهار داشت: وقتی می گوییم کنکور، بیشتر منظور رقابت برای پذیرش در 15 درصد ظرفیت است که در رشته های پزشکی و بعضی رشته های پرطرفدار و دانشگاه های عظیم کشور انجام می گردد که امیدواریم بتوانیم به یک راهکار مناسب رسید.

غلامی درباره تحصیلات تکمیلی و تغییرات نحوه پذیرش در این دوره ها گفت: در خصوص کارشناسی ارشد هنوز مدل جدیدی تعریف نشده است. بعضی از دانشگاه ها مایل هستند که دانشجویان کیفی تری را بپذیرند که امیدوارم بتوانیم برای این موضوع راهکاری پیدا کنیم.

وی اظهار داشت: پیش نویس لایحه تحصیلات تکمیلی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دادیم؛ اما هنوز شیوه نامه اجرایی تهیه نشده است.

وزیرعلوم درباره شیوه پذیرش دانشجوی دکتری و نظرات متفاوت داوطلبان و دانشگاه ها درباره این شیوه پذیرش گفت: در خصوص دکتری مصوبه نهایی این است که سهم مصاحبه 50 درصد و سهم آزمون هم 50 درصد است. درست است که دانشگاه ها مایل به افزایش سهم خود در پذیرش دکتری هستند و داوطلبان هم نکاتی را عنوان می نمایند، به هر حال این شائبه ها و اختلاف نظرها وجود دارد و باید از این فضای ذهنی خارج شویم.

غلامی اضافه نمود: در جهان هم اکنون دانشجوی دکتری با نظر دانشگاه و حتی گروه آموزشی پذیرفته می گردد. ما در ایران در یک دوره ای به دلیل تعداد بالای داوطلب مجبور شدیم شیوه دیگری داشته باشیم. بالاخره ممکن است داوطلبان با مواردی برخورد نموده باشند و ذهنیتی برای آنان بوجود آمده باشد که باید سعی کنیم این ذهنیت را پاک کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 15952

به "فرایند تغییر جذب دانشجو در مقاطع تکمیلی ، ارائه پیش نویس لایحه تحصیلات تکمیلی به شورای عالی انقلاب فرهنگی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند تغییر جذب دانشجو در مقاطع تکمیلی ، ارائه پیش نویس لایحه تحصیلات تکمیلی به شورای عالی انقلاب فرهنگی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید