ساخت ابررایانه با استفاده از 1760 کنسول پلی استیشن 3

به گزارش دَبی بلاگ، در صندلی سی وسوم فهرستی که از عظیم ترین و قدرتمندترین ابررایانه های دنیا ایجاد شده، ابر رایانه ای وجود دارد که نیروی هوایی ارتش آمریکا در سال 2010، آن را با استفاده از 1760 کنسول بازی پلی استیشن 3 ساخته است.

ساخت ابررایانه با استفاده از 1760 کنسول پلی استیشن 3

با ما همراه باشید و درباره خرید متعادل بیشتر بدانید.

دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: به گفته آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا، این ابررایانه که Condor Cluste نام دارد، به منظور یاری به ارتقای سیستم راداری، پردازش تصاویر ماهواره ای و گسترش تحقیقات در حوزه هوش مصنوعی طراحی شده است.

اما دلیل انتخاب پلی استیشن 3 این بوده که این کنسول، توانایی و قابلیت بالایی در پردازش تصاویر گرافیکی با رزولوشن بالا داشته و از لحاظ قیمت نیز به نسبت محصولاتی با کارآیی مشابه، بسیار مقرون به صرفه بوده است.

ابررایانه Condor Cluster از 168 واحد پردازشی مستقل و 84 سرور هماهنگ کننده تشکیل شده که در یک آرایش موازی در کنار هم قرار گرفتند.

این ابررایانه می تواند در هر ثانیه، تا 500 تریلیون عملیات را انجام دهد. در سال 2010، قیمت هر دستگاه پلی استیشن 3 برابر با 400 دلار بود و این قیمت برای آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا بسیار مناسب و ارزان بود.

چراکه در صورت به کارگیری قطعات رایانه ای مرسوم، هزینه ای به مراتب بیشتر را روی دست این نهاد می گذاشت. از طرف دیگر، کنسول پلی استیشن 3، قادر به اجرای لینوکس بود که البته این قابلیت بنا به نگرانی های امنیتی، در نسل های بعد این کنسول حذف شد و در نتیجه، پروژه های احتمالی بعدی ساخت ابررایانه ها با این کنسول، متوقف شد.

ناگفته نماند که پیش از آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا، گورا خانا از پژوهشگران دانشگاه ماساچوست هم توانسته بود با استفاده از 200 دستگاه کنسول پلی استیشن 3، یک ابررایانه را طراحی کند.

منبع: فرارو
انتشار: 22 تیر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 18519

به "ساخت ابررایانه با استفاده از 1760 کنسول پلی استیشن 3" امتیاز دهید

1 کاربر به "ساخت ابررایانه با استفاده از 1760 کنسول پلی استیشن 3" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت ابررایانه با استفاده از 1760 کنسول پلی استیشن 3"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید