سیستم روباتیکی که به سالمندان غذا می دهد

به گزارش دَبی بلاگ، محققان آمریکایی یک سیستم روباتیک طراحی و ساخته اند که به افراد میانسال و یا بیمار که به تنهایی قادر به غذا خوردن نیستند یاری می نماید.

سیستم روباتیکی که به سالمندان غذا می دهد

بر اساس آخرین آمار منتشر شده در آمریکا، حدود 1 میلیون فرد میانسال در این کشور برای خوردن غذا به یاری فرد دیگری نیاز دارند. این کار وقت گیر و اغلب ناخوشایند بسیاری از اطرافیان را دچار مشکل نموده و در اغلب موارد سالمندان را اندوهگین می نماید. برای حل این مشکل محققان دانشگاه واشنگتن دست به کار شده و پروژه ای را برای ساخت یک سیستم روباتیک به منظور غذا دادن به میانسالان و بیماران کلید زدند.

این سیستم همانند یک بازوی روباتیک طراحی شده و پس از شناسایی غذاهای مختلف بر روی یک صفحه، به یاری یک چنگال غذاها را برداشته و با دقت در دهان بیمار می کذارد.

محققان برای راه اندازی این سیستم ابتدا چندین مواد غذایی مختلف با بافت متفاوت بر صفحه ای گذاشته و اجازه امتحان ان ها را به روبات دادند. روبات به یاری هوش مصنوعی میزان قدرت وارده برای فروبردن چنگال به هر یک از مواد غذاهایی ها را آموخته و پس از کسب مهارت اطلاعات و داده های ان را در حافظه خود ثبت کرد. حال این سیستم روباتیک به راحتی قادر به تشخیص هویج با گوجه فرنگی بوده و به خوبی اگاه است که میزان قدرت وارده برای فروبردن چنگال در گوجه فرنگی بسیار کمتر از هویج است.

در حقیقت این سیستم به یاری دو الگوریتم مختلف مواد غذایی را شناسایی و دسته بندی می نماید. این روبات در ابتدا با فناوری شناخت اشیاء، صفحه موردنظر را اسکن نموده و نوع غذاها را تشخیص می دهد. پس از آن هر یک از مواد غذایی با توجه به بافت آن ها در دسته ای خاص قرار گرفته و در صفحه چیده می گردد.

محققان این طرح امیدوارند این سیستم روباتیک در آینده ای نزدیک کنترل بیشتری را در زندگی خصوصی به بیماران و سالمندان هدیه نموده و استقلال فردی آن ها بخصوص در غذا خوردن را در آنها تقویت کند.

این تیم آمریکایی در حال رایزنی با بیماران و مراقبین به منظور بهبود کیفیت عملکرد این روبات بوده و کوشش دارند قابلیت های هوشمند بیشتری را به آن بیفزایند. محققان این طرح معتقدند این سیستم روباتیک تنها می تواند به همراهان و مراقبین یاری نموده و نمی تواند جایگزین آن ها گردد.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 529

به "سیستم روباتیکی که به سالمندان غذا می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم روباتیکی که به سالمندان غذا می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید