قابلیت ارزآوری صنعت میگوی سیستان و بلوچستان

به گزارش دَبی بلاگ، مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان از برداشت سه هزار تن میگو در تیر سال جاری اطلاع داد.

قابلیت ارزآوری صنعت میگوی سیستان و بلوچستان

راهنمایی الله میرمرادزهی در گفت وگو با خبرنگاران اضافه کرد: از دوماه قبل با آغاز فصل پرورش میگو ، هزار هکتاراز اراضی گواتر چابهار زیر کشت این آبزی مالی رفته است .

وی اعلام کرد: چهار مرکز تکثیر و فراوری لارومیگو برای تامین بچه میگو و مراکز فرآوری میگو نیز برای ارتقاء کیفیت محصول فراوریی در مناطق ساحلی جنوب استان فعال است .

مدیر کل شیلات سیستان وبلوچستان با بیان این که چرخه تکثیر، فراوری و پرورش میگو در این استان در حال تکمیل برای ارزآوری بیشتر است، گفت: در حل حاضر میگوی فراوریی از کیفیت و بازار پسندی خوبی برخوردار است به طوری که پارسال ، هزار و 650 تن میگو به کشورهای عربی و اروپایی صادر شده است .

میرمرادزهی با اشاره به این که برای کاهش هزینه های فراوری، طرح احداث کارخانه غذای میگو نیز در حال اجراست، اضافه کرد: هر پرورش دهنده میگو می تواند در هر کیلوگرم میگوی صادراتی که 5 دلار به فروش می رسد تا بیش از 100 درصد سود داشته باشد.

مدیرکل شیلات استان در ادامه اضافه کرد: یکی از منحصربه فردترین ظرفیت های سواحل مکران، ظرفیت های شیلاتی و آبزی پروی آن است تا جایی که این سواحل از سوی کارشناسان شیلاتی بهشت آبزی پروری ایران نام گرفته است.

وی اعلام نمود: در سواحل سیستان و بلوچستان بیش از 42 هزار هکتار زمین مستعد پرورش میگو و آبزی از سوی کارشناسان مرکز تحقیقات شیلاتی ایران شناسایی شده که به دلیل نزدیکی به خط استوا و آب وهوای مطلوب قابلیت پرورش سه مرحله میگو در 8 ماه از سال را دارد که به گواه کارشناسان این مقدار زمین مستعد پرورش و این میزان از دوره پرورش آبزی، در دنیا کم سابقه است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: 20 سایت پرورش میگو با مساحت 42 هزار هکتار در سواحل مکران در محدوده کنارک، چابهار تا گواتر شناسایی شده که هم اکنون تنها سایت پرورش میگوی گواتر در شرق چابهار و در مرز پاکستان با فراهم شدن زیرساخت به زیر کشت میگو می رود.

وی اعلام کرد: میگویی که در مزارع گواتر فراوری می گردد از نوع وانامی شیشه ای است و به دلیل بازار پسند بودنش در بازار بین المللی قبل آنکه برداشت گردد از سوی خریداران عمدتا در کشورهای جنوب شرق آسیا پیش خرید می گردد.

میرمرادزهی گفت: در سند توسعه شیلاتی سواحل مکران در افق 1404، افزایش میزان دوره و مزارع کشت در دستور کار قرار گرفته است.

وی توضیح داد: اشتغال، حاشیه سود بالا و ارزآوری که در صنعت میگو است در کمتر صنعتی وجود دارد ضمن آنکه خط ساحل سیستان و بلوچستان بهشت آبزی پروری است و حاشیه سود فراوری میگو هم با سه مرحله کشت وبرداشت افزایش می یابد.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تاکید نمود: برنامه داریم که حاشیه سود و اشتغال در صنعت میگو را افزایش بدهیم.

سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 1320

به "قابلیت ارزآوری صنعت میگوی سیستان و بلوچستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قابلیت ارزآوری صنعت میگوی سیستان و بلوچستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید