مسکن مهر از حوصله جمع خارج شده است!

به گزارش دَبی بلاگ، بازدید رییس جمهوری از شهر تازه پردیس و تاکید او بر تکمیل واحدهای مسکن مهر گویای آن است که غائله مسکن مهر هنوز بعد از 14 سال تمام نشده و این در حالی است که دولت در امسال میخواهد پروژه تازه خود تحت عنوان نهضت ملی مسکن که تقریبا از اواسط سال گذشته شروع شده را سرعت بدهد.

مسکن مهر از حوصله جمع خارج شده است!

به گزارش خبرنگاران، بنا به دلایل متعدد که شاید مهمترین آن ضعف در اطلاع رسانی دقیق باشد، تعداد دقیق واحدهای به جای مانده طرح 2 میلیون و 380 هزار واحدی مسکن مهر که از سال 1386 برنامه ریزی آن شروع شد تعیین نیست. شهریورماه سال 1400 رستم قاسمی - وزیر راه و شهرسازی از وجود 200 هزار واحد به جای مانده مسکن مهر سخن گفت. این در حالی است که 18 خرداد 1400 وزارت راه و شهرسازی تعداد واحدهای تحویل نشده مسکن مهر را 110 هزار مطرح نمود. محمد اسلامی - وزیر سابق راه و شهرسازی هم دست آخر گفت که فقط 20 هزار واحد مسکن مهر به جای مانده است.

تعداد دقیق واحدهای هدف گذاری شده نیز در هاله ای از ابهام است. برخی آن را 2 میلیون و 200 هزار و برخی دیگر 2 میلیون 300 هزار واحد عنوان می نمایند. این در حالی است که مدیرعامل سابق و فقید بانک مسکن، مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی اواخر سال 1398 تعداد مسکن مهر را بیش از 2 میلیون و 380 هزار واحد عنوان نموده بود.

برخی آمارها که در تیرماه 1400 منتشر شد، حکایت از آن داشت که مجموعا 273 هزار واحد مسکونی مهر، فروش اقساطی نشده و در واقع هنوز تکمیل نشده است. از این تعداد 32 هزار مسکن مهر روستایی، 240 هزار مسکن مهر شهری و 414 واحد در بافت فرسوده عنوان شد.

رییس جمهوری روز گذشته در بازدیدی که از شهر تازه پردیس صورت داد بر تکمیل واحدهای به جای مانده مسکن مهر تاکید نمود. سید ابراهیم رییسی در این بازدید با ابراز ناراحتی از معطلی چندین ساله بخشی از متقاضیان واحدهای مسکن مهر، نگرانی ها و گلایه های آنان را قابل درک دانست و اظهار کرد: از اولویت های وزارت راه و شهرسازی این است که در کنار پیگیری اجرای نهضت ملی مسکن، با جدیت مسائل کسانی را که با وجود پرداخت هزینه های درخواستی، به علت تعلل دستگاه های مسئول در ادوار گذشته سالها در انتظار دریافت واحد مسکونی خود مانده اند، پیگیری و زمینه تامین اعتبار و تکمیل واحدهای مسکونی مذکور را فراهم کند.

رییسی ابراز امیدواری کرد با همت وزارت راه وشهرسازی، شرکت عمران پردیس، سایر دستگاههای ذیربط و بعلاوه همراهی و همدلی مردم و ساکنان منطقه، مسائل کسانی که سالها از حق خود محروم شده اند، حل شده و دغدغه های آنها رفع گردد.

در این بازدید رستم قاسمی- وزیر راه و شهرسازی گزارشی از موقعیت مکانی و اراضی الحاقی برای طرح نهضت ملی مسکن و نیز مسائل موجود در راستا تکمیل واحدهای مسکن مهر و برنامه ریزی های اجرا شده برای آماده سازی شبکه های زیربنایی و روبنایی فازهای مسکونی منطقه پردیس ارائه کرد.

با این اوصاف موضوع تکمیل واحدهای به جای مانده مسکن مهر در شرایطی به معضلی تبدیل شده که عمده ساکنان این واحدها از نبود خدمات رفاهی و زیرساختهای شهری رنج می برند. این در حالی است که اواخر سال 1395 هزینه پروژه مسکن مهر 100 هزار میلیارد تومان عنوان شد. با توجه به تورم سنگین اقتصاد ایران که از ماه های پایانی سال 1396 شروع شده قطعا هزینه های زیرساختهای مسکن مهر سر به فلک کشیده و همین مساله دست دولتها را برای تامین خدمات گسترده رفاهی، درمانی، ورزشی و آموزشی سایتهای مسکن مهر بسته است.

دولت در شرایطی هنوز با پروژه فرسایشی مسکن مهر دست به گریبان است که وعده داده ظرف چهار سال آینده چهار میلیون واحد مسکونی را در قالب طرح جهش فراوری و تامین مسکن احداث کند. پروژه ای که بنا بر اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی حدود 860 هزار واحد آن به مرحله اجرا رسیده و با توجه به برخورداری این طرح از امتیاز قوانین بالادستی باید امیدوار بود به انتها مسکن مهر که فاقد این ویژگی بود دچار نگردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 خرداد 1401 بروزرسانی: 13 خرداد 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 24663

به "مسکن مهر از حوصله جمع خارج شده است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسکن مهر از حوصله جمع خارج شده است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید