وزیر سابق دادگستری مکالمه ضبط شده خود با مایکل ورنیک را منتشر کرد

به گزارش دَبی بلاگ، این مکالمه مخفیانه ضبط شده به همراه 43 صفحه ایمیل ها، پیامک.ها و نامه نگاری های بین جودی ویلسون ریبولد و اعضای دفتر نخست وزیر امروز تقدیم کمیسیون قضایی مجلس عوام شد که بررسی این ماجرا را بر عهده گرفته است.

وزیر سابق دادگستری مکالمه ضبط شده خود با مایکل ورنیک را منتشر کرد

در این مکالمه تلفنی که جودی ویلسون ریبولد، وزیر سابق دادگستری در زمان وزارت خود به شکل مخفیانه ضبط نموده است، مایکل ورنیک، بروکرات ارشد کانادا به ویلسون می گوید که درباره سرنوشت شرکت SNC-Lavalin به عنوان یک کارفرمای بزرگ کانادایی نگرانی.های عمیقی وجود دارد.

همچنین بخوانید جودی ویلسون ریبولد نخست وزیر را در شرایط کیش مات گیر انداخته است

ورنیک در این مکالمه می.گوید: نخست وزیر کاملا مصمم است و می خواهد بداند چرا جهت DPA که توسط مجلس و به همین منظور طراحی شده به کار گرفته نمی شود. من فکر می کنم او در نهایت و به هر طریق ممکن راهی برای عملی شدن این خواسته اش پیدا خواهد کرد.

جهت DPA چیست؟

سال گذشته دولت لیبرال با لابی گری و درخواست شرکت SNC-Lavalin اصلاحیه ای بر قانون جرائم و مجازات گذراند که به موجب آن اگر شرکتی که مرتکب فساد مالی و جرائم مرتبط با رشوه شده بود، به جرم خود اعتراف می کرد، دیگر به عنوان یک مجرم تحت تعقیب نمی بود و می توانست با پرداخت جریمه موضوع را ختم به خیر کند.

در آن زمان قید شده بود که این قانون به منظور حفاظت از شرکت های کانادایی و کارمندان آنها طراحی شده تا از گسترش آسیب به کارمندان، بازنشستگان، مشتریان و دیگر عواملی که الزاما در فساد مالی شرکت دخیل نبوده اند، جلوگیری کند.

در مورد شرکت SNC-Lavalin با وجود داشتن 9 هزار کارمند در سراسر کانادا و به خصوص کبک، تلاش بر این بود تا با تصویب این اصلاحیه قانونی، جلوی یک فاجعه مالی در سطح ملی و از دست رفتن هزاران شغل گرفته شود.

اما این اصلاحیه قانونی که DPA نامیده می شود، به شرطی به دادستان اجازه این توافق مصلحتی را می دهد که با منافع ملی کانادا تضادی نداشته باشد و کشور دیگری جز کانادا در این فساد درگیر نباشد.

شرکت SNC امیدوار بود که بتواند با لابی کردن در دولت و مجلس، شرایط را برای هدایت پرونده فساد مالی خود به سمت این قانون جدید هدایت کند. اما در اکتبر گذشته دادستان عمومی کانادا به این نتیجه رسید که پرونده شرکت SNC-Lavalin نمی تواند محدودیت های اصلاحیه قانونی جدید را بگذراند.

این شد که شرکت SNC مجددا لابی با اعضای دولت را آغاز کرد به این امید که بتواند دادستان عمومی کانادا را به پذیرش این توافق قانع نماید. بنا به گزارش گلوب اندمیل، از آن زمان جودی ویلسون ریبولد که هنوز وزیر دادگستری بود، تحت فشار زیادی قرار گرفت تا دادستان عمومی را به پذیرش توافقنامه پیش بینی شده در اصلاحیه قانون مجازات جنایی، راضی نماید. موضوعی که وزیر وقت دادگستری کانادا راضی به انجامش نبود.

چرا ضبط مخفیانه مکالمه؟

جودی ویلسون ریبولد که این مکالمه را در زمان وزارت خود به عنوان وزیر دادگستری و دادستان کل کشور ضبط نموده بود در شهادت کتبی خود اشاره نموده که در حالت عادی وقتی کسی با او تماس کاری می گیرد، منشی هایش آنجا حضور دارند تا نکات مهم و کلیدی مکالمه را یادداشت کنند. اما در زمان این مکالمه که او حدس می زده درباره چه موضوعی خواهد بود، جودی ویلسون در آپارتمانش در ونکوور تنها بوده و بنابراین تصمیم گرفته مکالمه را ضبط کند. او اشاره می کند که می.خواسته یک نسخه دقیق و کامل از محتویات مکالمه خود با مایکل ورنیک داشته باشد.

همچنین بخوانید رسوایی در اتاوا

او ضمن اعتراف به اینکه ضبط مخفیانه مکالمه اش با دبیر هیئت مشاوران سلطنتی کانادا نادرست بوده تاکید می کند که این کار را نه قبل از این و نه بعد از آن انجام نداده است.

مکالمه ضبط شده را اینجا بشنوید:

داستان استعفای جودی ویلسون ریبولد

جودی ویلسون ریبولد که بعد از این ماجراها از سمت وزارت دادگستری عزل و به وزارت کهنه سربازان و جانبازان جنگی منصوب شده بود، دوازدهم فوریه گذشته از کابینه استعفا داد.

همچنین بخوانید استعفای وزیر سابق دادگستری

احزاب مخالف حدس می زدند که عزل جودی ویلسون ریبولد به دلیل مقاومت او در برابر خواست نخست وزیر برای تغییر جهت پرونده قضایی SNC باشد. موضوعی که ریبولد می گوید خودش هم در ابتدا به این موضوع مشکوک بوده اما بعدا نخست وزیر به او گفته این دو موضوع از هم جداست و دلیل عزل او پرونده قضایی مورد اشاره نیست. جودی ویلسون هم تصمیم گرفته چون مدرک قابل استنادی مبنی بر این موضوع وجود ندارد، حرف نخست وزیر را بپذیرد.

ویلسون ریبولد در شهادت کتبی خود به مجلس عوام می گوید در یازدهم اکتبر وقتی نخست.وزیر در یک نشست خبری در ونکوور درباره رابطه دولت و پرونده SNC مورد پرسش قرار گرفت، به او اشاره نموده و گفته است که باقی ماندن وزیر سابق دادگستری در کابینه دولت خود گویای همه چیز است. ویلسون اضافه می کند: من هم استعفا دادم و عقیده دارم استعفای من هم گویای خیلی چیزهاست

SNC-Lavalin جاستین ترودو جودی ویلسون ریبولد مایکل ورنیک

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: مداد
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 12881

به "وزیر سابق دادگستری مکالمه ضبط شده خود با مایکل ورنیک را منتشر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر سابق دادگستری مکالمه ضبط شده خود با مایکل ورنیک را منتشر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید