چگونه در روز های کرونا فروش آنلاین را افزایش دهیم؟

به گزارش دَبی بلاگ، وب سایت فرارو: اگر نگاهی به پیروز ترین کسب و کار های چند سال اخیر ایران بیاندازید متوجه می شوید بیشتر آن ها در قالب یک بستر اینترنتی، کالا یا خدماتی را به مشتریان خود رسانده و در ازای آن پول دریافت می نمایند. این مسئله تا همین چند سا پیش در بین ایرانی ها رایج نبود، اما از اسفند به این طرف اوضاع فرق نموده؛ کرونا باعث شده چاره ای جز خرید اینترنتی ندارند. پس اگر برخی کسب وکار ها الان دارند برای خودشان دل می سوزانند و ناله می نمایند حتما تقصیر خودشان است که نتوانسته اند در بخش فروش آنلاین راه حل هایی عملی دست و پا نمایند. اگرچه هنوزم دیر نیست.

چگونه در روز های کرونا فروش آنلاین را افزایش دهیم؟

نتایج یک تحقیق روی گروهی نسبتا عظیم متشکل از 900 خریداران حرفه ای سایت های اینترنتی می تواند نکاتی پنهان از سلیقه خرید ایرانی ها در اینترنت را افشا کند. چیز هایی مثل اینکه کدام عوامل در خرید اینترنتی تاثیر گذارند و می توانند مشتریان بیشتری را به سمت این پلتفرم ها بکشند یا اینکه قیمت محصولات فروشگاه اینترنتی چگونه سنجیده می شوند. همچنین می توان به مواردی مفید که باعث وفاداری مشتریان شده اند یا به عاملی که باعث می شود او شما را به دوستان و آشنایان هم توصیه کرد دست پیدا کرد.

جامعه آماری چه کسانی هستند؟

جامعه آماری در نظر گرفته شده یک گروه حدود 900 نفری هستند که تقریبا از همه گروه سنی نماینده ای در بینشان حضور دارد. هرچند نماینده های دهه 30 تنها دو نفر هستند و البته با توجه به اینکه سن بالای 70 سال دارند احتمالا به سراغ خرید آنلاین نخواهند رفت. در دهه های بعدی نیز جمعیت کمتری حضور دارند و بیشتر افراد شرکت نماینده مخاطبان اصلی سایت های فروش آنلاین به حساب می فرایند. یعنی افراد متولد دهه 60 و دهه 70 که بازه سنی تقریبا 20 تا 36 سال را شامل می شوند. تعدا شرکت نمایندگان مرد حدود سه برابر شرکت نمایندگان زن است. همچنین تعداد مجردان نیز سه برابر افراد متاهل بوده و سهم بیشتری در آرای این نظر سنجی داشته اند. وزنه تحصیلات این جمعیت آماری بیشتر به سمت تحصیلات عالی سنگینی می نماید. تعداد افراد کمتر از دیپلم تنها 88 نفر است در حالی که جمعیت دیپلم چند برابر آن بوده و به 263 نفر می رسد. در مقطع فوق دیپلم نیز دوباره شاهد کاهش هستیم تا اینکه در محله کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا در مجموع شاهد 400 نفر هستیم. یعنی تقریبا نصف جمعیت آماری در نظر گرفته شده. در مجموع می توان گفت: بیشترین نقش در این نظرسنجی بر عهده مردان مجردی است که تحصیلات عالی دارند و متولد دهه 60 به بعد هستند.

کدام عوامل در خرید اینترنتی تاثیر گذارند؟

شاید فکر کنید بیشتر افراد به وسیله گوگل به محصول خود می رسند و با خواندن اطلاعاتی در خصوص آن محصول را می خرند. ولی در نتایج این تحقیق با جواب متفاوتی روبرو خواهید شد. 30.7 درصد از این گروه آماری، توصیه دوستان و آشنایان را مهم ترین عامل تاثیرگذار در خرید اینترنتی از یک فروشگاه اینترنتی می دانند. همانطور که پیش بینی می شود زان در این دسته سهم بیشتر از مردان را به خود اختصاص داده و حدود 37 درصد آن ها با توجه به توصیه دوستان خرید می نمایند. در حالی که مردان با حدود 28 درصد سهم کمتری در این دسته بازی می نمایند. ولی در خصوص جستجوی گوگل مردان دست پیش را گرفته و با حدود 20 درصد توانسته اند از خانم ها با حدود 16 درصد جلو بیوفتند. معمولا بعد از خواندن اطلاعات هر محصول افراد به سراغ خواندن نظرات دیگران در خصوص تجربه خرید می فرایند. ولی این امر چقدر روی خرید تاثیر گذار است؟ براساس این آمار حدود 18 درصد از مشتریان این سایت ها براساس نظرات خریداران دیگر محصول را خریداری می نمایند. تبلیغات هم از دیگر عواملی است که ممکن است مخاطبان زیادی را وسوسه کند تا محصولی را به صورت اینترنتی بخرند. ولی با توجه به نظرسنجی این روش خیلی رو خانم ها جواب نداده و تنها حدود 9 درصد از آن ها را به سمت خریدن می کشاند. در حالی که حدود 14 دردصد مردان از این روش جذب خرید می شوند. شبکه های اجتماعی با اینکه سهم زیادی در اینترنت گردی ما دارند، ولی در خرید اینترنتی ضعیف تر از بقیه عوامل ظاهر شده و تنها 12 درصد مخطبان جامعه آماری ما را به سمت خرید اینترنتی کشانده اند. ایمیل های تبلیغاتی و دیگر روش ها هم کمتر از چهار درصد نقش داشته و به نظر می رسد اصلا نباید سراغ آن ها بروید.

قیمت محصولات فروشگاه اینترنتی چگونه سنجیده می شود؟

در چند سال گذشته مثل قارچ فروشگاه اینترنتی در اینترنت سبز شده و هرکدام با اعلام اینکه بهترین قیمت را در اختیار مشتری می گذارند می خواهند جنس خود را بفروشند. در این بین گسترش فروشگاه های اینترنتی و تنوع محصولات و قیمت های موجود، باعث شده تا انتخاب بهترین محصول با مناسب ترین هزینه برای کاربران و علاقه مندان خرید های اینترنتی تبدیل به چالشی جدید شود. چالش که معمولا مشتریان از دو روش کلی آن را حل می نمایند. یا قیمت فروشگاه را با فروشگاه های اینترنتی دیگر مقایسه نموده و یا به دل بازار زده و از فروشندگان قیمت ها را جویا می شوند. با توجه به این احتیاج حتی سایت هایی ساخته شده اند که با بکارگیری موتور جستجوی هوشمند، اطلاعات مربوط به کالا های موجود در فروشگاه های اینترنتی معتبر را جمع آوری نموده و به این ترتیب امکان مناسبی در اختیار کاربران ایرانی قرار می دهند تا با مقایسه اطلاعاتی همچون مشخصات فنی و قیمت کالاها، محصول مورد نظر خود را در بین فروشگاه های اینترنتی، با مناسب ترین قیمت و شرایط مورد نظر بیابند. از بین افراد جامعه آماری حدود 82 درصد زنان قیمت محصولات اینترنتی را با قیمت بازار مقایسه نموده و تنها حدود 17 درصد سراغ فروشگاه های اینترنتی دیگر می فرایند. با کمی اختلاف حدود 72 درصد مردان از بازار استفاده نموده و تعداد بیشتری از آن ها یعنی حدود 27 درصد به وسیله مقایسه نتایج اینترنتی قیمت مناسب را پیدا می نمایند.

مهم ترین عامل تکرار خرید یا توصیه کردن یک فروشگاه چیست؟

یکی از شوخی های رایج اینترنتی مقایسه محصولات سفارش داده شده با محصولات دریافتی است. به خصوص در حوزه لباس که با توجه به عکاسی های حرفه ای، مدلینگ و البته اندکی کلاهبرداری چیزی که در اینترنت می بینید با چیزی که دریافت می کنید فاصله دارد. همین امر باعث شده تا حدود 37 درصد کل پاسخ دهندگان تطبیق کامل محصول سفارش داده شده با محصول دریافتی را مهم ترین عامل تکرار خرید از یک فروشگاه اینترنتی بدانند و آن را به دوستان و آشنایان خود توصیه نمایند. این مسئله برای مردان مهم تر بوده و حدود 41 درصد از آن ها آن را مهم ترین عامل دانسته اند. در رتبه بعدی خدمات پس از فروش مناسب قرار گرفته است. خدماتی مثل بازگشت کالا، امکان تست کردن و ... که قرار است مسائل خرید اینترنتی را رفع نمایند. در جامعه آماری مورد نظر حدود 27 درصد از افراد بسیار به این مسئله اهمیت می دهند. خوشقولی هم امر مهم دیگری محسوب می شود که ممکن است به یک کسب و کار اینترنتی ضربه بزند.

به عنوان مثال وقتی می توانید با صرف مدت زمان کوتاهی خودتان به مغازه رفته و خرید کنید چرا باید مثلا دو روز منتظر تحویل بسته بشوید. این مسئله در رده سوم قرار گرفته و برای خانم ها با 16 درصد مسئله بسیار مهمی در تکرار خرید محسوب شده است. بسته بندی مناسب محصول نیز از دیگر عواملی است که خانم ها توجه زیادی با آن داشته اند. زیرا حدود 15 درصد آن ها این مسئله را مهم ارزیابی نموده در حالی که تنها حدود 10 درصد مردان این مسئله برایشان مهم بوده است. برخورد مناسب کسی که جنس را تحویل می دهد نیز با حدود چهار درصد در رتبه آخر نظرسنجی قرار گرفته است.

منبع: برترین ها
انتشار: 26 مرداد 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 9608

به "چگونه در روز های کرونا فروش آنلاین را افزایش دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه در روز های کرونا فروش آنلاین را افزایش دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید